تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
plusresetminus
"حزب‌الله" از برخی نظرات غیرکارشناسی در شورای شهر برای انتخاب شهردار گزارش می‌دهد

شهردارهای 6 ماهه کرج!

حزب‌الله: برخی اعضای شورای شهر کرج به این یقین و نتیجه رسیده‌اند که تصمیمات قبلی و روند گذشته آنها در انتخاب شهردار کرج اشتباه بوده و الان دیگر زمان تکرار اشتباه نیست.
۰
کد مطلب : ۱۶۸۰۶۱
شهردارهای 6 ماهه کرج!
به گزارش حزب‌الله نیوز، اعضای شورای شهر کرج صبح فردا چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت در جلسه علنی شورا، روند انتخاب شهردار از بین گزینه‌ها و نامزدهای موجود را آغاز می‌کنند اما با توجه به جلسه اخیر شورای شهر در یکشنبه گذشته، این احتمال وجود دارد که عده‌ای با تصمیماتی که از قبل و در جلسات غیررسمی و گروهی داشته‌اند، روند انتخاب شهردار را تحت تاثیر خود قرار دهند و در نهایت گزینه و نامزد مورد نظرشان را به شهر، شهروندان و اعضای دیگر شورا تحمیل کنند.

مروری بر جلسه صبح یکشنبه شانزدهم اردیبهشت در شورای شهر نشان می‌دهد که نکات و موارد مهم و البته مشکوکی در آن جلسه مطرح شده که از دید رسانه‌ها پنهان مانده است. با این حال اعضای شورای شهر کرج باید توجه کنند که تمام اظهارات و تصمیمات و جلسات علنی یا غیررسمی آنها در آینده نزدیک مورد قضاوت شهروندان و رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

اشتباه در انتخاب شهردار قبلی کرج، موضوعی است که برخی اعضای شورای شهر به آن اعتراف و اذعان می‌کنند و معتقدند که آن اشتباهات نباید مجددا تکرار شود.

وحیدی: شورا با حاکمیت تقابل نداشته باشد
منصور وحیدی نایب رئیس شورای شهر کرج می‌گوید: "مدیری که احساس می‌کردیم توانمند است را انتخاب کردیم. اعتقاد دارم که الان باید آسیب‌شناسی کنیم که آیا در هشت ماه گذشته که دوره فعالیت شهردار سابق بود، موفقیتی داشته‌ایم یا نه. اگر موفقیت نداشتیم، دلیلش چه بوده است؟ مقصر شورا بوده یا شهردار؟"

وی که در جلسه علنی شورا صحبت می‌کند، معتقد است که برخی تصمیمات شورا به شهر آسیب زده است: "به هر ترتیب در هفت ماه گذشته، موارد و مسائل مختلفی از تریبون شورای شهر شنیده شد که برخی از این موارد واقعیت نداشت. به طور مثال در مهمترین مساله و موضوع شهر یعنی بودجه و مسائل مالی، بر مواردی تکیه کردیم و اصرار داشتیم که هم آسیب و چالش بود و هم به مردم شهر صدمه وارد کرد و الان در ماه‌های آغازین سال شاهد بحران بودجه هستیم و در چند ماه آینده با مشکل پرداخت حقوق و دستمزد مواجه خواهیم بود.... واقعیت این است که اگر ما قوی‌ترین شهردارهای دنیا را هم به کرج بیاوریم اما بین خودمان تفاهم نداشته باشیم، به نتیجه نخواهیم رسیم."

وحیدی البته نکته ظریفی را با کنایه به اعضای شورا گوشزد می‌کند و گویا به نامزد و گزینه خاصی اشاره دارد که برخی اعضای شورا به دنبال انتخاب وی به عنوان شهردار کرج هستند: "موضوع مهم این است که شورای شهر باید از تقابل با مواردی که حاکمیت به ما گوشزد می‌کند، فاصله بگیرد. ما اگر بخواهیم وارد اصطکاک و چالش شویم، قطعا موفق نخواهیم شد. شورا باید هم با حاکمیت و هم با مردم همراه باشد. باید یک انسان توانمند، شایسته و پاکدست را به عنوان شهردار کرج انتخاب کنیم."

زارع: اگر شهردار استعفا نمی‌داد، شاید استیضاحش می‌کردیم
عباس زارع دیگر عضو شورای شهر درباره اشتباه بودن یا نبودن انتخاب شهردار سابق کرج صحبت مشخصی نمی‌کند اما می‌گوید: "شهردار سابق کرج خودش استعفا داد و اگر غیر از این بود شورا می‌توانست ایشان را استیضاح کند و قطعا در جلسه استیضاح همه موارد و مسائل تشریح می‌شد. بنابراین خواهش من از دوستان این است که اینقدر به گذشته رجوع نکنند و مسیر را به سوی آینده طی کنیم. تاکید می‌کنم که اگر شهردار سابق استعفا نمی‌داد، بر فرض مثال من می‌توانستم که طرح استیضاح را به شورای شهر ارائه کنم. ایشان خودش استعفا داد. هیچ فشاری بر او نبود. اختیار ادامه کار یا استعفا با خودش بود اما اگر قصد ادامه کار را هم داشت، شورا می‌توانست وارد مرحله استیضاح شود. بنابراین "آقای نصیری" کار عاقلانه‌ای کرد و استعفا داد."

وحیدی: آیا قرار است شهردارها 6 ماهه باشند؟!
منصور وحیدی اما اظهارات زارع را چندان نمی‌پسندد و معتقد است: "گذشته چراغ راه آینده است. شک نداریم که شهردار سابق نقاط ضعف و قوتی داشته است. الان رجوع ما به گذشته و بررسی آن دوران به خاطر این است که ما باید بپذیریم که مسیر گذشته را خودمان ایجاد کردیم و در نهایت شرایطی ایجاد شد که آقای نصیری عطای شهردار بودن را به لقایش بخشید. آقای نصیری بعد از گذشت دو ماه از انتصابش به عنوان شهردار کرج همواره با طرح سوال و چالش و بحران مواجه بود؛ تا جایی که احساس کرد اگر برود بهتر است."

نایب رئیس شورای شهر کرج بر دقت در انتخاب شهردار تاکید دارد: "ما باید در انتخاب خودمان دقت بیشتری داشته باشیم تا دوباره با مشکل مواجه نشویم و باید توجه داشته باشیم که آیا قرار است هر 6 ماه یک شهردار عوض کنیم؟ آیا انتخاب مدیران متعدد می‌تواند مشکلات و نیازهای شهر را برطرف کند؟"

سلیم نژاد: ما قبلا کاره‌ای نبودیم اما الان هستیم
اکبر سلیم‌ نژاد درباره روند مطلوب انتخاب شهردار، با تاکید بر دقت و تحمل نظرات مختلف می‌گوید: "ما قبلا که در سالن میلاد، دور یکدیگر نشستیم و معیارهای انتخاب شهردار کرج را بررسی کردیم، دوه‌ای بود که بیکار بودیم و کاره‌ای نبودیم. آن زمان هنوز این شورا رسما آغاز به کار نکرده بود و ما فقط منتخب مردم بودیم."

این عضو شورای شهر می‌افزاید: "الان اما مسئولیت داریم و در صحن شورای شهر نشسته‌ایم. به نظر من نباید به گذشته برگردیم چون در این صورت وقت خودمان را تلف کرده‌ایم. خواهش من این است که اجازه بدهیم گزینه‌ها و نامزدهای شهرداری معرفی شوند و سپس به صورت موافق و مخالف صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم."

ایلیات: انتخاب شهردار را خیلی سبک می‌شماریم
فرج الله ایلیات عضو خارج از لیست امید در شورای شهر کرج از اعلام نامزدها و افرادی که در حد و اندازه کرج نیستند، گلایه دارد: "ما انتخاب شهردار را خیلی سبک می‌شماریم. این در حالی است که کرج یکی از کلانشهرهای مهم کشور است و ما اعضای شورای همین کلانشهر هستیم و باید این فرصت و امکان وجود داشته باشد که در محیط آرام و کارشناسی، درباره گزینه‌ها و نامزدها بحث و بررسی کافی انجام شود. متاسفانه برخی اسامی به عنوان نامزد شهردار کرج معرفی می‌شوند که در حد و اندازه کلانشهر کرج نیستند و جامعه هم این اسامی را به تفکر شورای شهر نسبت می‌دهد."

وی با لحنی کنایه‌دار می‌گوید: "ما امروز می‌خواهیم برای یک کلانشهر مهم تصمیم بگیریم. من گاهی اوقات به شوخی می‌گویم که کسی نباید نگران باشد که شهردار کرج نمی‌شود و اگر قرار باشد که هر 6 ماه یک شهردار عوض کنیم، در این چهار سال نوبت به همه می‌رسد!"

دشت‌گرد: از کجا معلوم که تقابل "8 به 5" نداریم؟!
سارا دشت‌گرد در اصلاح و توضیح سخنان سلیم‌نژاد می‌گوید: "من باید صحبت آقای سلیم‌نژاد را اصلاح کنم. ما آن زمان که در سالن میلاد جلسه داشتیم، بیکار نبودیم و همه‌مان کار داشتیم اما هنوز وارد درگیری‌های مدیریتی حوزه شهر نشده بودیم."

عضو شورای شهر کرج با تاکید بر ضرورت پرهیز از عجله در انتخاب شهردار اظهار می‌دارد: "ما امروز خیال‌مان راحت است که آقای احمدی‌نژاد به عنوان یک فرد جوان، پرانرژی و توانمند در جایگاه سرپرست شهرداری کرج مشغول به فعالیت هستند و نباید برای انتخاب شهردار عجله کنیم. طبق قانون سه ماه فرصت داریم و در این مدت هم آقای احمدی‌نژاد حضور دارند و جای نگرانی نیست. بنابراین عجله جایز نیست. ما ترجیح می‌دهیم که مشاوره و بحث برای انتخاب شهردار آینده کرج طولانی باشد اما این بار دیگر اشتباه نکنیم. البته اینکه اشتباه کرده بودیم، نظر برخی دوستان است و من معتقد به اشتباه نیستم. حال بر فرض اگر هم انتخاب قبلی ما اشتباه بود، الان فرصت داریم و باید با تدبیر بیشتری شهردار را انتخاب کنیم."

وی البته وارد یک چالش و سوال اساسی می‌شود و موضوعی را مطرح می‌کند که به مذاق برخی اعضای شورا خوش نمی‌آید: "شعار ما شفافیت و فعالیت شیشه‌ای است. آقای محمدی عضو محترم شورا گفته‌اند که گزینه‌هایمان را معرفی کنیم. من یک نگرانی دارم. این موضوع بر کسی پوشیده نیست که فاصله‌ای بین اعضای شورای شهر وجود دارد. از کجا معلوم که ما گزینه‌ها و نامزدهایی را معرفی کنیم اما در رای‌گیری اتفاق دیگری بیفتد. چون به هر حال، تقابل "8 به 5" در شورا وجود دارد. اگر چنین باشد گزینه‌ها و نامزدهای ما رای نمی‌آورند و در هر صورت (چه معرفی کنیم و چه معرفی نکنیم) بازنده هستیم. من می‌خواهم که این "هشت-پنج" شکسته شود و این تضمین وجود داشته باشد که 13 نفره دست به انتخاب شهردار می‌زنیم. اینجا شورای 13 نفره است و نباید هشت-پنج وجود داشته باشد."

خستو: بله، ما خیلی شیشه‌ای هستیم!
رحیم خستو نخستین کسی است که واکنش تندی به اظهارات دشت‌گرد دارد و او را به تاثیرگذاری در برخی تصمیمات اشتباه شورا متهم می‌کند: "دوستان چطور مطمئن هستند که شهردار آینده کرج حتما با 8 رای انتخاب می‌شود؟ شاید 10 رای داشته باشد و یا شاید 2 یا 3 رای. خواهش می‌کنم که از فرار به جلو پرهیز کنید. من تعجب می‌کنم که دوستانی که از آقای احمدی‌نژاد تعریف می‌کنند، چرا چند روز قبل به خود ایشان رای ندادند؛ خب ایشان که تمام معیارهای لازم را دارد. اگر آقای احمدی‌نژاد خیلی "ماه" است، خب رای می‌دادید. بعید می‌دانم ایشان در این دوهفته گذشته "ماه" شده باشد. قبلا هم ماه بود! و این امکان وجود داشت که ایشان با 13 رای قاطع، سرپرست خیلی محکمی برای شهرداری کرج باشد. الان چندهفته از استعفای شهردار سابق کرج می‌گذرد ولی ما هنوز هیچ گزینه‌ای را معرفی نکرده‌ایم. اگر آقای احمدی‌نژاد مطلوب است، خب خود ایشان را به عنوان یک گزینه بررسی کنیم."

خستو ادامه می‌دهد: "نکته دیگر این است که بله! ما همه با هم هستیم، ما خیلی شیشه‌ای هستیم! اما واقعیت این است که معیار شورای شهر را اکثریت تعیین می‌کند. من نمی‌فهمم چگونه است که اگر این هشت نفر با ما باشند و مثل ما تصمیم بگیرند، خیلی خوب هستند اما اگر با ما نباشند و مثل ما فکر نکنند، خوب نیستند و خیلی بد هستند. من ترجیح می‌‌دهم سکوت کنم و چیزی نگویم... نه اصلا اجازه بدهید بگویم! من باید این را بگویم. چندماه قبل چه کسانی بودند که بین آقای مصطفی سلیمی و آقای اصغر نصیری، آن انتخاب را داشتند؟ اگر آقای سلیمی استاندارد و معیارهای شهردار شدن را نداشت، پس چرا به عنوان سرپرست شهرداری تهران و بعد به عنوان شهردار یک منطقه در تهران انتخاب شد؟ چه کسانی در این شورا، مسیر را عوض کردند؟"

وی با خطاب قرار دادن مستقیم سارا دشت‌گرد، تذکرات و هشدارهای غیرمستقیم به او می‌دهد: "لطفا توجه داشته باشید که صدا و صوت آن جلسات وجود دارد. ما درخواست کردیم که آن دو نامزد بیایند و برنامه‌های خودشان را بگویند تا در نهایت یکی را به عنوان شهردار کرج انتخاب کنیم اما شما گفتید که ما
برای انتخاب آقای نصیری صحبت‌هایمان را کرده‌ایم و الان دیگر وقت‌مان را نگیرید!"

دشت‌گرد: طبق این سند، شما نصیری را معرفی کردید
سارا دشت‌گرد اما در واکنش تند به سخنان خستو اظهار می‌دارد: "آقای خستو! ما الان در اتاق شیشه‌ای قرار داریم دیگر؟! پس طبق این سند و برگه‌ای که در دست من است، شما در تاریخ چهارم مردادماه 1396 اولین فرد و تنها فردی بودید که آقای نصیری را به عنوان نامزد شهرداری کرج معرفی کردید."

وی در بخش دیگری از اظهارات خود می‌گوید: "موضوع دیگر این است که لیست امید برای بیرون از فضای شورا است و ما الان باید 13 نفره تصمیم بگیریم. بنابراین آقای ایلیات (عضوی که خارج از لیست امید وارد شورای شهر شده) از خود ماست و تا به حال هم ثابت کرده که همراه خوبی است. ایشان در کمیسیون‌های مختلف شورای شهر به عنوان یک فرد توانمند و آگاه توانسته‌اند خیلی بیشتر از دیگران به ما کمک کنند."

دشت‌گرد باز هم به دنبال یک تضمین محکم است: "من یک تضمین می‌خواهم. لطفا دوستان بگویند که آیا این هشت-پنج شکسته شده است یا نه؟ اگر ما گزینه‌ای را برای شهردار شدن معرفی کنیم، آیا اصلا نقشی داریم؟ اگر واقعا قرار است ما نقشی نداشته باشیم، پس خود دوستان می‌توانند هشت نفره تصمیم بگیرند و تمام شود!"

ما هشت نفر!
رحیم خستو معتقد است که هیچ زد و بندی برای انتخاب شهردار کرج وجود ندارد: "ما اگر قرار بود هشت نفری انتخاب کنیم، در چند روز و چند هفته قبل، این کار را کرده بودیم. بنابراین تصمیم با جمع شورا و اکثریت اعضا است و بحث هشت نفر در کار نیست."

به گزارش حزب‌الله، چند دقیقه بعد اما "حسین محمدی" این متن معنادار را در صحن شورا قرائت می‌کند تا صحت هشت- پنج بودن اعضا در شورا مشخص شود: "بنده از طرف خودم و هفت نفر دیگر از دوستان شورای شهر کرج (مجموعا هشت نفر) سوگند یاد می‌کنیم که در این معرفی هیچ منافع گروهی و شخصی را دنبال نمی‌کنیم و صرفا مصالح شهر و مردم را در نظر داریم... آقای رئیس! بدین وسیله امضا کنندگان ذیل آقای مجید سریزدی را به عنوان نامزد احراز پست شهردار کرج معرفی می‌‌نماییم. خواهشمند است اقدامات قانونی لازم را مبذول فرمایید. امضا کنندگان: محمدحسین خلیلی اردکانی، رحیم خستو، عباس زارع، اکبر سلیم‌نژاد، احد رسولی، غدیر مهدوی، مهدی حاج قاسمی، حسین محمدی!"

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین