تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
plusresetminus
حزب الله:سنگ نوشته‌ای متعلق به دوران قاجار در روستای گراب طالقان در عین ثبت شدن در فهرست آثارملی به‌حال خود رها شده است.
۰
کد مطلب : ۲۳۲۴۸۴
راز سنگ نوشته تاریخی گراب طالقان کشف شد/ بی توجهی به آثار ملی تا کی؟
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: سنگ نوشته قاجاری گردنه عسلک روستای گراب طالقان بدون حفاظت‌های لازم آثار و کتیبه‌های تاریخی رها شده است.
او افزود: این در حالی است که سنگ نوشته قاجاری گردنه عسلک و نهر تاریخی آن به شماره ۷۰۴۷ در تاریخ ۱۲ بهمن ۸۱ در زمره آثار ملی قرار گرفتند تا در پناه قوانین میراث برای همیشه در تاریخ روستای گراب ماندگار شود.
رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: در بدنه شمالی سنگی یادشده کتیبه‌ای به ابعاد ۱۰۰ سانتی متر طول و ۸۵ سانتی متر عرض وجود دارد که روی آن در ۴سطر مطالبی به صورت برجسته نوشته شده است.
او با بیان این که متن نوشته شده روی سنگ به علت فرسایش بیش از حد آن به سختی قابل خواندن است، افزود: کارشناسان معتقدند هر چند مضامین و معنی کلمات این سنگ نوشته واضح و روشن است، اما موضوع نوشته برای هیچکس روشن نیست و به نظر می‌رسد که در زمان ناصرالدین شاه به فرمان فردی به نام ایوب میردفتر دستور ایجاد نهری صادر شده که در سال ۱۲۸۵ هجری به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
رجبی گفت: حال این نهر آب کدام چشمه را به کجا می‌خواسته منتقل کند و چه اتفاقی به وقوع پیوسته است برای کسی به درستی و به طور مستند مشخص نیست، اما برخی از کهنسالان روستای گراب نقل می‌کنند که می‌خواستند آب دو چشمه را که از زیر کوه یخچال سرچشمه می‌گرفته به سمت کرج جاری کنند که این اقدام با مخالفت اهالی طالقان مواجه می شود.
او افزود: درگیری بین دو طرف بالا گرفت و چند نفر کشته شدند و در نتیجه ایجاد نهر نیمه تمام رها می‌شود؛ اعضای هیئت در بررسی منطقه پیرامون سنگ نوشته موفق به یافتن نهری شدند که دارای حدود ۹۷ متر طول و یک و نیم متر عرض بوده و دیوار دوطرف نهر با سنگ مالون چیده شده و کف آن نیز به صورت پراکنده سنگفرش شده بود.
رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: در فاصله ۳۳۰۰ متری سنگ نوشته و در جهت شرقی-غربی احداث شده و در ارتفاع ۳۱۷۲ متر از سطح دریا در جبهه‌ شمال شرق سنگ نوشته واقع شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین