تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
plusresetminus
حزب الله: غلامی گفت: کنکور سراسری همانند کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
۰
کد مطلب : ۲۳۲۴۸۱
کنکور سراسری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ،منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری که به صورت مجازی به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، ضمن تبریک عید غدیر خم و روز خبرنگار گفت: خبرنگاران با تلاش مستمر در حیطه اطلاع رسانی، بخشی از خانواده وزارت علوم محسوب می‌شوند.  
غلامی اظهار کرد: حرفه خبرنگاری حساس، پر زحمت، پر مشقت و در بعضی از شرایط پر ریسک و خطر است.
وزیر علوم ادامه داد: این روزها فضای جامعه در حوزه آموزش عالی بیشتر درباره آزمون های سراسری بحث است. خوشبختانه کنکور کارشناسی ارشد و دکتری با تمام نقدها و تائید های مراجع ذی ربط، برگزار شد، براین اساس کنکور سراسری هم با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.
او افزود: در کنکور ارشد بر اساس اعلام وزارت بهداشت  ۸۵ درصد و در کنکور دکتری ۹۱ درصد پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.
وزیر علوم تصریح کرد: در آزمون سراسری هم پروتکل‌ها با دقت بیشتر رعایت می‌شود. تعداد زیادی رشته و محل دانشگاهی داریم که مستقیما داوطلبان از طریق سوابق تحصیلی انتخاب می‌کنند که هیچ ضرورتی برای شرکت در کنکور سراسری برای آن‌ها نیست.
غلامی داد: داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش می‌توانند در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ثبت نام کنند. چیزی حدود ۴۰۰ هزار نفر صندلی و محل کد رشته را دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرش می‌کنند، ۴۵ درصد دوره‌های شبانه هم از این طرق پذیرش می‌شوند و ۹۸ درصد از ظرفیت رشته‌های دانشگاه آزاد و غیر دولتی نیز بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می‌کنند.  
برای حذف کنکور برنامه ریزی‌هایی شده است
غلامی درباره ظرفیت دانشگاه‌ها و نحوه پذیرش دانشجویان گفت: ۹۱۲ هزار داوطلب می‌توانند در رشته محل‌های که بدون آزمون هستند، پذیرش شوند.
او با اشاره به اینکه تراکم داوطلب و رقابت در کنکور در رشته‌های پزشکی است، افزود: تراکم رقابت در ۱۰۹ هزار صندلی است که کمتر از ۱۱ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهد. داوطلبان نگران شرکت نکردن در کنکور سراسری نباشند. برای حذف کنکور برنامه ریزی‌هایی شده است.  
وزیر علوم یادآوری کرد: در خصوص بحث حذف کنکور، برنامه ریزی‌هایی شده که نیاز به همکاری‌های وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش است.
پیگیری تبدیل دانش به ثروت در وزارت علوم
وزیر علوم با تاکید براینکه تبدیل دانش به ثروت را در وزارت علوم پیگیری کردیم، گفت: وزارت علوم مسئولیت ۴۳ پارک علم و فناوری را در کشور بر عهده دارد. قریب به ۹ هزار شرکت مبتنی بر دانش و فناوری در کشور داریم و ۶ هزار شرکت دانش بنیان هستند. در سال‌های گذشته این شرکت‌ها دستاورد‌های فناورانه خود را به فروش رسانده اند.
او افزود: فروش دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. سال گذشته ۸۰ میلیون دلار صادرات محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان را داشتیم.
غلامی تصریح کرد: ۶۵ دانشگاه کشور در بین دانشگاه‌های معروف و مطرح دنیا قرار گرفته اند. خوشبختانه آموزش عالی کشورمان در ارزیابی‌های جهانی، از نظر رشد علمی رتبه ۱۵ کسب کرده است.
نحوه استعلام اعتبار مدارک تحصیلی در دانشگاه آزاد، غیر انتفاعی و دولتی
وزیر علوم تاکید کرد: پرونده‌های مختلفی در خصوص جعل مدرک در دادگاه‌ها و دادگستری‌ها در حال بررسی است. برای حل این مسئله تمام سوابق مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان روی سامانه‌ ملی که قابل دسترس برای تمام ارگان‌های مختلف است در حال فعال شدن است. این کار باعث می‌شود هر جا کسی مدرکی ارائه می‌دهد با وارد کردن کد ملی دانش آموخته، بتواند استعلام مدرک را بگیرد.
غلامی افزود: دانشگاه‌های غیرانتفاعی علاوه بر این سامانه باید یک کد کیو آر را هم روی مدرک ثبت کنند که با آن کد می‌توان به اصالت آن پی برد. برای مدارک دانشگاه آزاد علاوه بر سامانه ملی ارزیابی تحصیلی، سامانه داخلی هم تعریف کرده ایم که بر اساس گزارش رئیس دانشگاه آزاد این سمانه هم در حال نهایی شدن است. این سامانه باید توسط خبرنگاران معرفی شود و دستگاه‌های مختلف با مراجعه به این سامانه اعتبار مدرک را بسنجند. هر چند تا جا افتادن این سامانه ممکن است برخی اقدام به جعل کنند، ولی برای آن‌ها هم مثل سابق، نظارت وجود دارد.
تنها مسیر استخدام هیات علمی، فراخوان جذب است
او درباره روند جذب استادان حق التدریسی گفت: در دانشگاه‌ها همکاری با استادان از طریق شرکت در فراخوان‌ها و طی مراحل جذب صورت می‌گیرد. کسانی که حق التدریس و یا استخدام یک ارگان دیگر هستند و بنا به تخصصشان دانشگاه‌ها از آن‌ها می‌خواهند به صورت حق التدریس در دانشگاه تدریس کنند. تعدادی هم هستند که فارغ التحصیل دکتری و ارشد هستند و آن‌ها بر حسب صلاحیت و شایستگی به دانشگاه می‌روند و به عنوان حق التدریس فعالیت می‌کنند. این افراد در پایان ترم هیچ رابطه دیگری با دانشگاه ندارد جز اینکه قرارداد دیگری منعقد شود. در مجموع باید گفت متقاضیان برای جذب هیات علمی شدن باید از مسیر فراخوان جذب عبور کنند و مسیر دیگری برای استخدام وجود ندارد.
سال تحصیلی دانشجویان جدید الورود ابتدای آبان شروع می‌شود
وزیر علوم توضیح داد: در برخی از رشته‌ها داوطلبان بدون نیاز به شرکت کردن در کنکور می‌توانند در سوابق تحصیلی شرکت و در ۱۵۰ رشته انتخاب داشته باشند. داوطلبانی که در سوابق تحصیلی شرکت کرده اند به همراه کسانی که در آزمون شرکت می‌کنند بعد از مشخص شدن نتایج آزمون و انتخاب رشته البته اگر آزمون سراسری در موعد مقرر برگزار شود، اوایل آبان ماه ثبت نام کنند. بر اساس شرایط موجود و فضای فعلی، احتمال دارد ترم پیش رو به صورت آموزش مجازی برگزار شود.
ارائه خدمات خوابگاهی به صورت هتلی به دانشجویان در ترم تحصیلی پیش رو
او ادامه داد: طرحی هم داریم که اگر شرایط مناسب باشد دانشجویان جدید برای آشنا شدن با دانشگاه به مدت ۲ تا ۳ هفته به صورت حضوری در دانشگاه حاضر ‌شوند و سیستم خوابگاه به صورت هتلی به آن‌ها خدمات می‌دهد. در کنار این دانشجویان تعدادی از دانشجویان پذیرفته شده در سال‌های قبل که واحد عملی و پژوهشی دارند و بر اساس برنامه‌هایی منطبق با پروتکل‌های بهداشتی در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند که نحوه حضور آن‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است. در مجموع ترم تحصیل آینده ترکیبی از حضوری و مجازی با تاکید بر آموزش‌های مجازی خواهد داشت.
وزیر علوم ادامه داد: ترم قبل در وضعیت اضطرار بودیم و با تمام این شرایط اینترنت رایگان را در اختیار دانشجویان قرار دادیم و برای نیمسال بعدی هم درخواست اینترنت رایگان را مطرح کرده ایم. دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند برای دانشجویان امکانات سخت افزاری بیشتر فراهم کنند تا مشکلات و موانع موجود برطرف شود. آموزش مجازی و شیوع کرونا در این دوران نتایج ارزشمندی را برای ما به دنبال داشته است که برای ترم‌های بعد به عنوان سرمایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین