تاریخ انتشارسه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
plusresetminus
حزب الله:قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) به اشاره به تغییرات اعمال شده در قوانین کنترل دوپینگ فوتبال برای سال آینده میلادی گفت که این قوانین عینا در سایر رشته ها نیز اعمال می شود.
۰
کد مطلب : ۲۳۲۰۱۴
قوانین ۲۰۲۱ مبارزه با دوپینگ در تمام رشته‌ها مانند فوتبال است
به گزارش شبکه خبری تحیلی حزب الله ، «گزارش مهر از قوانین کنترل دوپینگ فوتبال/ مجازات مصرف مواد مخدر کم شد» عنوان گزارشی بود که خبرگزاری مهر در آن به اعمال مهمترین تغییرات در قوانین مبارزه با دوپینگ فوتبال برای سال ۲۰۲۱ میلادی پرداخت بود.
این تغییرات از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اعمال شده و از ابتدای سال آینده میلادی نیز اجرایی خواهد شد.
فرزاد شارکی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه فیفا بر اساس نسخه جدید قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به روزرسانی قوانین خود را به سرانجام رساند تاکید کرد که این قوانین در تمام رشته ها مشابه است.
وی تصریح  کرد: وادا قوانین جدید مبارزه با دوپینگ را بر روی سامانه خود اطلاع رسانی کرده است. فیفا در واقع با الگوبرداری از این قوانین، تغییرات موردنظر را اعمال کرده است. بنابراین میان قوانین فوتبال با دیگر رشته ها تفاوتی وجود ندارد.
شارکی از تخفیف در محرومیت ورزشکاران زیر سن قانونی و ورزشکارانی تفریحی به عنوان مهمترین تغییرات اعمال شده در قوانین مبارزه با دوپینگ یاد کرد و خاطرنشان کرد: پیش از این محرومیت ورزشکارانی که زیر 18 سال بودند یا چند سال از آخرین حضور آنها در میادین بین المللی می گذشت، همانند دیگر ورزشکاران حداکثر تا 4 سال - برای یک دوره - اعمال می شد اما طبق قوانین جدید برای این دسته ورزشکاران محرومیت کمتری در نظر گرفته می شود.
قائم مقام نادو ایران به استفاده از مواد مخدر به عنوان یکی از عواملی که باعث مثبت شدن نتیجه تست دوپینگ می شود، اشاره کرد و گفت: البته مواد مخدر تاثیری در کارآیی ورزشکاران ندارد اما در آنالیز صورت گرفته بر روی نمونه گیری ها قابل تشخیص است. پیش از این مجازات استفاده از این مواد هم مانند دیگر مواد نیروزا بود اما در قوانین جدید محرومیت ناشی از مواد مخدر به سه یا یک ماه کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: نکته مهم این تغییر استفاده از مواد مخدر رایج در جامعه است نه دیگر مواد.
شارکی همچنین به تاثیرگذاری عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در محرومیت تیم های فوتبال اشاره کرد و گفت: این قانونی است که فیفا در قوانین جدید خود لحاظ کرده است. در صورتیکه فدراسیون بین المللی فوتبال عملکرد نادو را در کشوری در جهت خلاف قوانین جهانی تشخیص دهد اقدام به محرومیت تیم های فوتبال آن کشور کند. این مسئله اهمیت عملکرد نادو را تعیین می کند.
با تاکید این مقام مسئول در حوزه مبارزه با دوپینگ ورزش ایران، فوتبال در این زمینه مجزا از دیگر رشته ها عمل می کند با این حال تاثیرگذاری عملکرد نادو در محرومیت احتمالی تیم های فوتبال در ورزش ایران هم اعمال خواهد شد.
وی همچنین به تغییراتی که در استاندارهای بررسی تخلفات ایجاد شده اشاره و یادآور شد: طبق قوانین جدید مانند اینکه اعضای هیئت داوری بایستی حداقل ۲ سال سابقه کار دفتری را داشته باشند و حداقل یک نفر از اعضا هیئت داوری باید زمینه کاری اش حقوق باشد.
قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در این رابطه تصریح کرد: در مقررات جدید عدم وابستگی هیات داوری الزامی است. هیئت داوری بایستی عملا در هر سه دادرسی مستقل باشند و افرادی که در یک مرحله با پرونده ارتباط داشتند باید در جلسات بعدی از پرونده کنار گذاشته شوند. ارگان مبارزه با دوپینگ یا مجموعه ثالث نمیتوانند توانایی با قدرت هیات دادرسی را در اجرای مراحل دادرسی و تصمیم گیری اصول را مورد مداخله قرار بدهند. هیات استیناف هم مثل هیات دادرسی اولیه باید از نظر عملکردی و سازمانی مستقل باشد و نبایستی به هیچ عنوان ارتباطی با گروه مسئول مدیریت نتایج داشته باشد.
فرزاد شارکی همچنین در مورد شرایط بررسی پرونده ورزشکاران خاطی در دادگاه عالی ورزش (CAS) گفت: پرونده ورزشکاری که در سطح ملی و بین المللی فعالیت دارد و نتیجه تست دوپینگ او مثبت شده تنها به شرط رضایت وادا و نادو مربوطه و موافقت خودش می تواند از ابتدا در CAS بررسی شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین