کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدرس خیابانی در صحن علنی مجلس:

۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی در وزارت صمت/ کمترین اتکاء به نفت را داشته‌ایم

مهر , 15 تير 1399 ساعت 14:00

حزب الله:سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارتخانه متبوعش ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی، بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال و ۷۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می‌گیرد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وزارتخانه متبوعش، گفت: این وزارتخانه سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی، بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال و ۷۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعت، ۷۲ هزار واحد بزرگ و کوچک داریم که حدود ۲.۵ میلیون اشتغال را در کشور رقم می‌زند، اظهار داشت: ۶۰ درصد واحدهای صنعتی در ۹۰۰ شهرک صنعتی حضور دارند و حدود ۴۰ درصد از واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی قرار گرفته اند و همه تلاش ما این است که در حوزه جهش تولید، بخش عمده ای از این واحدها که به صورت غیرفعال یا نیمه فعال هستند را فعال کنیم.
سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: یکی از کارهای ما در سه ماهه اخیر تأمین مواد اولیه کارخانجات بود که یک ماه به دلیل محدودیت‌های ارزی این موضوع با وقفه روبرو شده بود و در خردادماه تلاش کردیم با هماهنگی بانک مرکزی از منابع ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه کارخانجات را تأمین کنیم.
مدرس خیابانی تاکید کرد: جامعه بزرگ اصناف با حدود ۳ میلیون واحد صنفی که ۶ میلیون نفر شاغل در این حوزه را شکل می‌دهد و با نرخ حدود تکفل ۲۰ میلیون نفر در حوزه اصناف مشغول هستند و جامعه بزرگ صنفی چه قبل از انقلاب و چه بعد از جنگ اثرات قابل توجهی در حوزه اقتصاد و امنیت داشت و در شرایط فعلی هم بهترین حماسه‌اش در همراهی با مجموعه دولت و در کنار مردم بودن است.
وی گفت: اصناف مردمی‌ترین نهاد اقتصادی کشور است، از این رو باید تلاش کرد که اصنافی که بیش از همه در شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند را کمک کنیم.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از ۳۳ هزار کارت بازرگانی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: سال ۹۸ صادرکنندگان ما که بخش عمده آنها از تولیدکنندگان هستند حماسه خوبی آفریدند و ۴۱.۳ میلیارد دلار حجم صادرات کشور که به یکصد کشور دنیا با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی رکورد وزنه صادرات در این سال زده شد و بیش از یکصد و سی و پنج میلیون تن حجم انواع کالاهای صادراتی شد که تنها ۵۷ میلیون تن صادرات در حوزه زنجیره به ارزش ۹ میلیارد دلار بود.
مدرس‌خیابانی تصریح کرد: همه تلاش وزارت صمت مخالفت با هرگونه واردات است و بیش از ۱۵۰۰ ردیف تعرفه در سال گذشته مسدود شده و امسال هم به این عدد در ۳ ماهه اول حدود ۲۵۰۰ ردیف کالای مشابه یا غیرضرور را اضافه کردیم و ترکیب واردات به کشور به گونه‌ای است که ۸۵ درصد کالاهای کشور مواد اولیه و نهادهای تولید و ۱۵ درصد کالاهای مصرفی که حدود ۷ درصد آن مربوط به کالاهای اساسی است.
وی خاطرنشان کرد: در وزارت صمت در سال ۹۸ علیرغم اینکه بسیاری از بخش‌ها رشد را تجربه نکردند در بخش معدن ۱.۹ درصد و در بخش صنعت ۲.۱ درصد رشد داشتیم و میزان جوازهای تأسیس در این ۳ ماه یعنی در شدیدترین تحریم‌ها حدود ۲۵ درصد جوازها در حوزه تعداد از لحاظ سرمایه‌گذاری ۳۷.۳ درصد و ۱۸.۱ درصد در حوزه اشتغال مجموعه جوازهای تأسیس شده است.
سرپرست وزارت صمت اضافه کرد: در ابتدای اسفندماه ۹۸ در حالی که برای چند محموله کوچک دچار مشکل بودیم به نقطه‌ای رسیدیم که با یک بسیج همگانی و میدان دادن به مردم و نهادهای انقلابی جهادی و نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام با استفاده از ظرفیت داخلی با تغییر خطوط و سه شیفته کردن مجموعه تولید گامی بزرگ برای تولیدات برداشتیم.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به اهمیت «جهش تولید» پرداخت و گفت: با فرمان مقام معظم رهبری جهش تولید به عنوان اولویت‌ترین موضوع در دستور کار همه نهادها و دستگاه‌ها قرار گرفته است و به عنوان تکلیفی همگانی مطرح است و البته وزارت صمت هم نقشی تعیین‌کننده دارد و مسئولیت سنگینی از باب تحقق جهش تولید دارد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه ارقام عملکردی در حوزه جهش تولید طی ۳ ماهه اول سال قابل تقدیر است، افزود: خودرو اولین حوزه‌ای بود که تحریم شد و کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها کشور را ترک کردند اما ما در سه ماهه اول امسال بعد از دو سال رشد منفی خودرو با افزایش تولید به بیش از ۲۰۰ هزار خودرو به بیش از ۸ درصد تولید خودرو در سه ماهه اول سال را شاهد بودیم و ۵۵ درصد تحویل خودرو انجام شد و بیش از ۷۱ درصد تعهدات ما کم شده است.
وی با اعلام اینکه امسال بیش از ۴۰ درصد رشد برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید ما قرار دارد، اظهار داشت: این افزایش را در حوزه‌های دیگر شاهد هستیم و بیش از ۱۱۵ درصد افزایش رشد تولید لباسشویی و ۵۰ درصد رشد تولید تلویزیون، ۳۲ درصد رشد تولید آلومینیوم را در سه ماهه اول امسال داشتیم.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره اقدامات صورت گرفته وزارتخانه متبوعش در دوران کرونا، گفت: ماحصل اقدامات انجام شده در دوران کرونا این است که امروز از روزی ۲۰۰ هزار عدد تولید ماسک به تولید روزی ۶ میلیون رسیدیم و تمامی کارخانجات و خیاط‌خانه‌ها امروز ۷۰۰ هزار دست لباس پرستاری را دپو و صادرات خواهیم کرد و بسیاری از تجهیزات کرونایی مانند مانیتور علائم حیاتی و دستگاه اکسیژن‌ساز را صادر می‌کنیم.
مدرس خیابانی با بیان اینکه خیلی وقت است که اقتصاد ما از نفت جدا شده و ما از نیمه دوم سال قبل کمترین اتکاء به نفت را داشته ایم، اظهار داشت: معدن هم بهترین جایگزین است و ما بیش از ۲۶ میلیون تن افزایش زنجیره تولید در فولاد داریم.
وی با بیان این‌که سال گذشته ۵۷ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد به ارزش ۹ میلیارد دلار بوده است، افزود: تلاش ما این است که صادرات به زنجیره آخر انتقال یابد، ما صادرات را به سمت شمش می‌بریم و باید از شمش هم به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره درخواست تعدادی از نمایندگان برای توجه این وزارتخانه به اقتصادی مقاومتی، تاکید کرد: همه آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مأموریت اصلی خود دارد ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود ما به اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌ایم که نتیجه آن تاب‌آوری بخش اقتصاد بوده است.
مدرس خیابانی همچنین با بیان اینکه ستاد تسهیل درباره راه‌اندازی کارخانجات در لرستان تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار داشت: البته ایدرو در حال اجرای پروژه بیواتانول در لرستان است ما بیش از ۱۰۰۰ برنامه با رویکرد محرومیت‌زدایی از ۱۲ استان محروم و مرزی داریم و کمیته‌هایی برای پایش برنامه استان‌ها پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: ارقام افزایش تولید به تفکیک استان و کالا در پیوست‌ها تقدیم نمایندگان شده است.
سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: در مورد قیمت مرغ نیز می‌گویند چرا برخی کالاهایی که ارزبری ندارد گران شده است؛ ما ۳۵ درصد نرخ دستمزد را اضافه کردیم حتی اگر هیچ ارزبری وجود نداشته باشد همچنین ۴۱.۲ درصد رشد تورم بوده است که ربطی به ارز ندارد طبیعتاً کالایی که ارزبری دارد اثر افزایش بر روی آن بیشتر است.
مدرس خیابانی با بیان اینکه مرغ ۸۰۰۰ تومانی نداشته ایم، تصریح کرد: قیمت مصوب مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود که با توجه به کاهش تقاضا به ۱۰ هزار تومان رسید و مرغداران هم ضرر کردند. امروز هم قیمت ستاد تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان است که باز هم مرغداران راضی نیستند، زیرا نرخ واکسن آنها آزاد شده است.
وی با بیان این‌که هیچ وقت برای واردات مرغ ارز ۴۲۰۰ تومانی ندادیم، تصریح کرد: ما صادر کننده مرغ هستیم در برخی مقاطع مجوز صادرات می‌دهیم و شب عید و ماه رمضان از ذخیره داخلی عرضه می‌کنیم.
سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: در مورد گوشت هم بیش از یکسال است که از اواخر سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت متوقف شده است و ما هیچ واردات گوشتی با ۴,۲۰۰ تومان نداریم و به شدت واردات کاهش یافته از آمریکای جنوبی واردات نداریم و تنها از کشورهای همسایه انجام می‌شود که ۹۰ درصد هم خودکفا هستیم.
مدرس خیابانی افزود: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به پنج قلم اختصاص می‌یابد که سه قلم خوراک دام و طیور و دو قلم روغن و دانه‌های روغنی است.
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در تحریم‌ها کاهش یافته است، گفت: ما در سه ماه ۳۷ درصد رشد سرمایه گذاری داشته ایم و به لحاظ زیرساخت‌های تولید، خوب عمل کرده ایم.


کد مطلب: 229505

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/229505/۴۵-درصد-تولید-ناخالص-داخلی-وزارت-صمت-کمترین-اتکاء-نفت-داشته-ایم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com