تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
plusresetminus
حزب الله: نیویورک تایمز افشا کرده وزارت خارجه آمریکا و سفیر آمریکا در عربستان سعودی ظاهراً نتوانسته‌اند اقدامات ضروری برای حفاظت از سلامت دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت در عربستان در جریان بیماری‌ همه‌گیر کرونا را انجام دهند.
۰
کد مطلب : ۲۲۹۴۱۰
آمریکا نتوانست از کارکنان سفارتش در ریاض در برابر کرونا محافظت کند
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بر اساس مقاله‌ای که دیروز در نیویورک‌تایمز منتشر شد، ده‌ها تن از کارکنان سفارت ریاض در ماه ژوئن پس از شرکت در یک جشن تولد، مریض شدند. این موضوع باعث شد آن‌ها به خاطر ترس از در معرض خطر قرار گرفتن سلامتشان، به طور غیررسمی با اعضای کنگره تماس بگیرند.
در نتیجه قرار گرفتن آن‌ها در معرض این ویروس تنفسی، بیش از ۲۰ نفر قرنطینه شده و یک راننده سودانی دیپلمات‌های آمریکایی هم بر اثر بیماری فوت کرده است.
این اتفاق باعث شد سفارت آمریکا در ریاض و کارکنانش به این باور برسند که وزارت خارجه آمریکا و سفیر این کشور در عربستان- جان ابی‌زید- وخامت بیماری کووید ۱۹ را جدی نگرفته‌اند. کارکنان این سفارت‌خانه اضافه کردند که اکثر کارکنان و خانواده‌های آن‌ها، عربستان را ترک کرده‌اند.
این افشاگری دو هفته پس از آن انجام می‌شود که وزارت خارجه آمریکا با وجود آنکه سفارت‌خانه‌های این کشور در یمن و فیلیپین بسته شده بودند، در اواسط ژوئن اجازه نداد افراد پرخطر به آمریکا بازگردند.
به کنگره آمریکا درباره این شرایط هشدار داده شده بود و برخی کارکنان سفارت‌خانه‌ها اواسط ژوئن یک پیام رمزگذاری شده به "آدام شف"، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان فرستادند و دفتر او هم این پیام را برای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان – که مأموریت‌های دیپلماتیک را تحت نظر دارد- ارسال کرد.
بر اساس مقاله منتشره در نیویورک تایمز، "الیوت انجل"، رئیس این کمیته اعلام کرد فوراً به گزارش‌ها درباره خطرات علیه پرسنل آمریکایی مقیم عربستان سعودی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا رسیدگی می‌کند و نگرانی‌ها درباره کارکنان سفیر ابی‌زید و عدم اطمینان آن‌ها نسبت به ایمنی خود، افزایش یافت.
به دنبال اخطار کنگره، وزارت خارجه آمریکا سرانجام روز شنبه اجازه "خروج داوطلبانه پرسنل غیرضروری و اعضای خانواده سفارت آمریکا در عربستان سعودی" را صادر کرد. این وزارت‌خانه در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شد "مهم‌ترین اولویت، اطمینان از امنیت پرسنل دولت آمریکا و شهروندان آمریکایی است" و خروج داوطلبانه "با توجه با شرایط مرتبط با بیماری همه‌گیر، اشکالی ندارد".
بنا بر منابع آگاه، با این وجود برخی مقامات سفارت و کارکنان آن می‌گویند این کافی نیست و ۴۰۰ نفر از  تن ۵۰۰ کارکنان آمریکایی سفارت‌خانه ریاض و دو کنسول‌گری باید به آمریکا برگردند؛ به ویژه به خاطر شیب جدیدی که آمار مبتلایان به کرونا ماه جاری پیدا کرده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین