تاریخ انتشاريکشنبه ۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
plusresetminus
حزب الله:کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا از اطلاعات ادعایی مبنی بر اینکه یک واحد اطلاعاتی روسیه برای کشتن نظامیان آمریکایی از طالبان در افغانستان کمک خواسته و برای این کار جایزه می‌داد، اطلاع نداشته است.
۰
کد مطلب : ۲۲۸۸۴۵
کاخ سفید: ترامپ از گزارش تحرکات روسیه در افغانستان بی‌اطلاع بود
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید شنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده روزانه هزاران گزارش اطلاعاتی دریافت می‌کند و آن‌ها را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد. در حالیکه کاخ سفید معمولا درباره اطلاعات یا ملاحظات داخلی اظهار نظر نمی‌کند، مدیر سیا، مشاور امنیت ملی و رئیس دفتر، همگی می‌توانند تایید کنند که نه رئیس‌جمهوری آمریکا و نه معاون او از گزارشی درباره روسیه در افغانستان اطلاع نداشتند. در گزارش نیویورک تایمز هم به اشتباه آمده است که رئیس‌جمهوری ترامپ از این موضوع مطلع بوده است.
روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی به نقل از منابع دولتی نامشخص گزارش داد، یک گزارش اطلاعاتی که مدعی است مسکو به شبه‌نظامیان مسلح در افغانستان پول می‌داد تا سربازان آمریکایی را ترور کنند، به اطلاع ترامپ رسیده است. این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت، ترامپ هنوز اقدامی درباره این گزارش نکرده است.
روز شنبه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با رد این گزارش‌ها گفت، هدف این شایعات کارشکنی در مسیر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. این سخنگو تاکید کرد که فعالیت‌های طالبان به هیچ نهاد اطلاعاتی یا کشور خارجی مرتبط نیست.
یک نماینده وزارت خارجه روسیه هم شنبه گفت، این گزارش‌ها اخبار جعلی هستند و هدفشان تخریب روند صلح افغانستان است. به گفته این دیپلمات روس، این حقیقتی شناخته شده است که جامعه اطلاعاتی آمریکا یک شبکه درآمدزایی جایگزین حین حضور در افغانستان ایجاد کرده است و این شامل قاچاق مواد مخدر، تقاضای پول از شبه‌نظامیان برای عبور خودروها و لغو قراردادهای نظامی که پول آن‌ها را مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت کردند، می‌شود.  
براساس گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که یک واحد از اطلاعات ارتش روسیه به صورت محرمانه به شبه‌نظامیان مرتبط با طالبان برای کشتن نیروهای ائتلاف در افغانستان "جایزه" پیشنهاد داده بود.
طبق این گزارش، آمریکا چند ماه قبل به این نتیجه‌ رسیده بود که این واحد اطلاعات ارتش روسیه که با "تلاش‌های ترور و سایر عملیات محرمانه در اروپا با هدف بی‌ثبات کردن غرب یا انتقام از خائن‌ها" ارتباط داشته، سال گذشته میلادی به صورت محرمانه جایزه‌هایی را برای انجام حملات موفقیت‌آمیز پیشنهاد کرده بود.
این مقام‌ها گفتند، گمان می‌رود شبه‌نظامیان یا عناصر مجرم مسلح که از نزدیک با آن‌ها همکاری دارند، مقداری از پول جایزه را گرفته‌اند. ۱۲ نیروی آمریکایی در ۲۰۱۹ در جریان درگیری با این شبه‌نظامیان کشته شدند اما هنوز مشخص نیست که کدام یک از این موارد با ظن دریافت جایزه بوده است.
براساس گزارش نیویورک تایمز، یافته‌های اطلاعاتی به دست دونالد ترامپ رسید و شورای امنیت ملی کاخ سفید این مساله را در یک نشست فوری اواخر مارس مورد بررسی قرار داد. مقام‌ها یک فهرست از گزینه‌های بالقوه را ارائه کردند که با شکایت دیپلماتیک از مسکو و درخواست برای توقف آن آغاز شده و در ادامه افزایش یک سری تحریم‌ها و واکنش‌های احتمالی را در بر می‌گیرد اما کاخ سفید هنوز هیچ اقدامی را تایید نکرده است.
براساس این گزارش، عملیاتی با هدف تشویق به کشتن سربازان آمریکایی و نیروهای ناتو می‌تواند "تشدید قابل توجه و تحریک‌آمیزی" باشد که به گفته مقامات آمریکایی و افغان با پشتیبانی روسیه از طالبان صورت می‌گیرد و این نخستین باری است که واحد جاسوسی روسیه برای سازماندهی چنین حملاتی علیه نیروهای غربی شناسایی شده است.
گفته می‌شود این ارزیابی‌های اطلاعاتی براساس دست‌کم بخشی از اعتراف شبه‌نظامیان بازداشتی افغان و مجرمان حاصل شده باشد.
مقام‌های آمریکایی همچنین ادعا کردند که روسیه ممکن است برای گرفتار کردن آمریکا برای مدتی طولانی‌تر در افغانستان به منحرف کردن مذاکرات صلح دست بزند. مقام‌های اطلاعاتی غربی گفته‌اند، واحد اطلاعات ارتش روسیه که بیش از یک دهه از فعالیتش می‌گذرد، از سوی کرملین برای انجام کمپینی به منظور بی‌ثبات کردن غرب از طریق "خرابکاری، ترور و تخریب" مامور شده است.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین