تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
plusresetminus
حزب الله:در حالی که اعتراضات مردمی درشهر‌های مختلف آمریکا علیه سیاست‌های تبعیض نژادی همچنان ادامه دارد، رسانه‌های برخی کشور‌های عربی در مقابل این تظاهرات سکوت کرده‌اند.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۹۰۸
تداوم اعتراضات آمریکا و سکوت رسانه‌های عربی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،نیروهای پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا هفته گذشته «جورج فلوید» شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را  به ادعای «کلاهبرداری» به شکل فجیعی خفه کرده و به قتل رساندند.
طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی و مرگ این شهروند بی‌دفاع می‌شود.
شهر‌های مختلف آمریکا از چهارشنبه گذشته صحنه اعتراض گسترده مردمی نسبت به رفتار‌های نژادپرستانه و خشونت پلیس این کشور بوده و این اعتراضات رو افزایش است. معترضان در شهر‌های مختلف آمریکا خواهان اجرای عدالت در خصوص قتل جورج فلوید هستند.
بر اساس خبرگزاری آسوشیتدپرس، از آغاز تظاهرات تاکنون  بیش از۴۰۰۰ هزار  معترض بازداشت‌شده ، صدها نفر زخمی و بیش از ۵ نفر کشته شده‌اند.
این تظاهرات همچنان در شهرهای مختلف آمریکا ادامه دارد و با تشدید تظاهرات در ۷۵ شهر آمریکا در ایالت‌های مختلف، مقامات آمریکا  در برخی شهرها حکومت نظامی و ممنوعیت آمد و شد برقرار کرده است. 
درحالی که رسانه‌های جهان حتی رسانه‌های مخالف دولت آمریکا از زمان آغاز تظاهرات ضد نژادپرستی در آمریکا به رصد و پوشش لحظه به لحظه اخبار و تحولات آن پرداخته‌اند؛ برخی رسانه‌های مطرح عربی در کشور‌هایی از جمله عربستان و امارات دراین باره سکوت کرده و اخبار آمریکا را به حاشیه رانده‌اند.
سکوت این رسانه‌ها در برابر اعتراضات جاری آمریکا در چهارچوب  روابط کشورهای عربی با واشنگتن و وابستگی امنیت، سیاست و موجودیت آنها به دولت آمریکا قابل فهم است. رصد رسانه‌ها و روزنامه‌های عربی در چند روز اخیر نشان می‌دهد برخلاف سایر رسانه‌های جهان که سیاست‌های تبعیض نژادی واشنگتن را نشان می‌دهند، رسانه‌های برخی کشورهای عربی  چندان علاقه‌ای به انتشار اخبار تظاهرات آمریکا ندارند.
عربستان سعودی که بزرگترین خریدار سلاح در جهان به ویژه از آمریکاست و برای حفظ سلطنت خود دست به دامان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شده است و به بهانه قرارداد‌های مختلف به واشنگتن پول می‌دهد، نمی‌تواند موضع‌گیری سیاسی غیر از آنچه دولت آمریکا می‌خواهد داشته باشد و چاره‌ای جز سکوت درمقابل تظاهرات در این کشور ندارد.
به عنوان مثال شبکه خبری العربیه عربستان صرفا اخباری که از سوی مقامات آمریکا و علیه معترضان مطرح می‌شود را پوشش داده و سایر رسانه‌های سعودی از جمله  روزنامه‌های ریاض و عکاظ که از رسانه‌های مطرح عربستان هستند یا  خبری منتشر نکرده یا همسو با العربیه هستند.
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
امارات نیز که متحد عربستان و مورد حمایت آمریکاست و بیش از ۵ سال است در ائتلافی علیه مردم یمن وارد جنگ شده و هزاران نفر از مردم بیگناه یمن را هدف قرارداده‌‌اند، در برابر وحشیگری آمریکا ساکت شده و تنها سعی کرده در شبکه اسکای نیوز و با حفظ سیاست برخی اخبار که عموما از سوی مقامات رسمی آمریکاست را پوشش دهد.
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
رسانه‌های بحرینی همچون روزنامه‌های الایام و الوطن خبری درباره ناآرامی‌های آمریکا منتشر نکرده و فقط وبسایت خبری اخبار الخلیج به انتشار مواضع رئیس جمهور آمریکا بسنده کرده است و به انتشار مداوم و پیگیری اخبار نمی‌پردازد چرا که این کشور نیز با برپایی نشست منامه از طرح ضد فلسطینی ترامپ حمایت و به برقراری ارتباط علنی با رژیم صهیونیستی، دولتی که عامل کشتار شمار بسیاری از مسلمانان و غیر مسلمانان در سراسر جهان شده‌، ابراز تمایل کرده است.
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
اما برخلاف سکوت رسانه‌های عربستان، امارات و بحرین، رسانه‌های قطری طی چند روز گذشته لحظه به لحظه اخبار تظاهرات آمریکا را پوشش داده و شبکه خبری الجزیره به عنوان مهمترین رسانه این کشور در توئیتر، تلگرام، وبسایت و شبکه تلویزیونی خود تحولات شهر‌های آمریکا را از تمامی رسانه‌های آمریکایی و خبرنگاران خود منتشر می‌کند و با سیاست‌های آمریکایی همسو نشده است.
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
سکوت برخی کشور‌های عربی در مقابل اعتراضات آمریکا
 
 
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین