تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
plusresetminus
حزب الله:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مصرف سیگار، تریاک و قلیان عوارض کرونا را تشدید می‌کند.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۸۱۹
مصرف سیگار، تریاک و قلیان عوارض کرونا را تشدید می‌کند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی" عصر امروز ۱۱ خردادماه در نشست خبری به مناسبت هفته بدون دخانیات گفت: پیمایشی در سال ۹۶ در کل کشور و به تبع آن در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد که در این پیمایش و تحقیق که بسیار عظیم و در سطح ملی و با اعتبار بالایی صورت گرفت، نتایج قابل توجهی به دست آمد.
وی به تشریح نتایج این پیمایش در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخت و اظهار کرد: در این تحقیق، ۴۰ درصد مردان و ۵ درصد زنان سابقه مصرف سیگار را ذکر کرده بودند و در زمینه مصرف روزانه سیگار که عمدتاً مصرف بیش از ۶ نخ سیگار مد نظر بود، ۱۶ درصد مردان و ۰.۰۵ درصد زنان بیش از ۶ نخ سیگار را به صورت روزانه استفاده می کردند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در کل استان به‌طور متوسط ۷ درصد جمعیت استان روزانه بیش از ۶ نخ سیگار مصرف می‌کردند و سابقه مصرف روزانه تنباکو در استان کرمان حدود ۲۱ درصد بوده و حدود ۳۸ درصد جمعیت استان با دود سیگار مواجه بوده‌اند.
وی در خصوص برخی اظهارات مبنی براینکه مصرف دخانیات افراد را از ابتلا به ویروس کرونا مصون می سازد، گفت: این اظهار نظر کاملا اشتباه است و افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر بیماری های ریوی و تنفسی از جمله کرونا هستند. این افراد به دلیل اینکه ریه آنها با دود درگیر است خودشان مرتب سرفه می‌زنند و چون این علامت در کرونا نیز وجود دارد لذا این افراد دیرتر به پزشک مراجعه می‌کنند و ریه‌های افراد سیگاری مشکل دارد و اگر به بیماری ریوی دچار شوند شدت بیماری در آنها بسیار زیاد خواهد بود بنابراین مصرف سیگار، تریاک و قلیان عوارض کرونا را بسیار تشدید می‌کند.
احمدی طباطبایی قلیان را عامل بسیاری از بیماری‌ها دانست و بیان کرد: قلیان باعث بیماری‌های همچون هپاتیت، سل، تبحال و ... می‌شود.
وی با اشاره به بازگشایی برخی از صنوف عنوان کرد: طبق مصوبه استانی و ملی مبارزه با کرونا به هیچ عنوان قهوه‌خانه‌ها اجازه بازگشایی را ندارند و از مردم می خواهیم که اگر موردی از بازگشایی قهوه‌خانه ها را مشاهده کردند، گزارش دهند تا بلافاصله پرونده واحدهای متخلف را به دادسرا اراجاع ‌دهیم زیرا این مکان ها در شرایط کنونی باعث تهدید سلامت مردم بوده و در بحث سلامت مردم با هیچ کسی تعارف نداریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ترک سیگار را شدنی دانست و اظهار کرد: در کرمان مرکز ترک سیگار داریم که در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل است اما در روزهای آینده و با مجوز ستاد استانی مقابله با کرونا دوباره بازگشایی خواهد شد.
احمدی طباطبایی در خصوص تاثیر استفاده از سیگار الکترونیکی جهت ترک سیگار عنوان کرد: استفاده از سیگار الکترونیک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و سرطان‌زا بوده و باعث بروز بیماری های قلبی خواهد شد و مصرف این نوع سیگارها بسیار خطرناک است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: یکی از سیاست‌های مهم در امر مبارزه با دخانیات محدودیت دسترسی است که در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت نباید به دکه‌ها اجازه فروش سیگار را بدهد و تعداد کمی مغازه اجازه عرضه سیگار داشته باشند.
وی توانمندسازی مردم و کمک به ترک، افزایش مالیات بر سیگار، منع تبلیغات دخانیات، کاهش دسترسی به دخانیات را از استراتژی‌های مقابله با مصرف دخانیات برشمرد و اظهار کرد: مافیای دخانی زیرک‌ترین روانشناسان و جامعه شناسان را جذب کرده‌اند و بیشتر گروه هدف آنها نوجوانان و جوانان هستند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین