تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
plusresetminus
حزب الله:وزیر کشور گفت: با هماهنگی با شورای نگهبان انتخابات تعیین نمایندگان ۱۱ حوزه را در شهریورماه برگزار خواهد شد.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۷۳۳
دور دوم انتخابات برای ۱۱ حوزه انتخابیه شهریورماه برگزار می‌شود/ بر لایحه جامع انتخابات اصرار داریم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امشب در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» شبکه یک صدا و سیما طی سخنانی درباره انتخابات مجلس یازدهم و هم‌چنین تعدادی کرسی‌های باقیمانده از پارلمان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره)، گفت: آقای دکتر نمکی روز چهارشنبه سی بهمن 98 را در دولت گزارش داد که 2 مورد مبتلا به کرونا در قم مشاهده شده و ما با یک روز فاصله انتخابات داشتیم؛ بلافاصله تشکیل جلسه دادیم و وزارت بهداشت توصیه‌هایی داشتند، از جمله حذف استامپ و ثبت اثر انگشت در انتخابات که رعایت شد.

وی افزود: انتخابات این دوره در شرایط ویژه‌ای برگزار شد زیرا بحث کرونا دو روز قبل از انتخابات مطرح شده و قبل از آن نیز شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی، سقوط هواپیما و برخی اعتراضات محدود در داخل کشور و از سویی دیگر برنامه‌ریزی دشمن برای حضور کم‌فروغ مردم در انتخابات بود. بیش از 50 هزار شعبه انتخابات وجود داشت و بهترین امنیت را داشته و هیچ مشکل امنیتی نداشتیم. 500 هزار نفر به عنوان مجری آموزش‌دیده بودند و مجموعا یک میلیون نیرو در اجرای انتخابات مشارکت داشتند. تکلیف 197 حوزه از 208 حوزه مشخص شد و 11 نفر از 11 حوزه باقیماندند و با هماهنگی با شورای نگهبان در شهریورماه انتخابات را برگزار خواهیم. البته در این مدت نیز 2 نفر از منتخبین مردم را از دست دادیم ولی جایگزین‌های این دو نفر در این مرحله انتخاب نمی‌شوند و انتخاب جایگزین این دو نفر برای انتخابات ریاست جمهوری می‌ماند.
وزیر کشور در پاسخ به این سوال که شما روز افتتاحیه مجلس یازدهم گفتید که قوانین فعلی انتخابات نیازمند بازنگری است؛ از شما و از آریالی کدخدایی شنیدیم که همه اتفاق نظر دارند که باید در قوانین انتخابات بازنگری شود و این تصمیم عملا به مجلس ازدهم منتقل شد، آیا لایحه‌ای که در مجلس است همه مشکلات انتخاباتی را حل می‌کند؟، تصریح کرد: در هر دوره در مجلس اصلاحیه‌ای به انتخابات خورده و این‌بار نیز این اتفاق رخ داده اما نگاه وزارت کشور بر این بوده که باید لایحه جامع انتخابات داشته باشیم. ما چهار انتخابات ریاست جمهوری، شوراها، مجلس شورای اسلامی و برگان رهبری را با چهار قانون داریم.
رحمانی فضلی ادامه داد: در این انتخابات حدود 1123 هیات اجرایی داشتیم و همین مقدار هم هیات نظارت فعالیت کردند؛ با توجه به مطالعاتی که در دوره‌های قبل هم در وزارت کشور انجام شده بود، دولت لایحه جامع انتخابات را آماده کرد و ما دو فوریتی آن را به مجلس دادیم ولی دو فوریت در مجلس رأی نیاورد و پشت سایر لوایح دیگر باقی ماند. خود مجلس هم طرحی را در این زمینه مطرح کرده بود و به شورای نگهبان رفت و نهایتا چند بند شد و نتیجتا هم تصویب نشد. ما بر لایحه‌ای که به مجلس فرستادیم اصرار داریم و روز افتتاحیه مجلس یازدهم گفتم که ما آمادگی داریم این لایحه در دستورکار مجلس قرار بگیرد و اگر نقایصی هم داشته باشد ما آماده‌ایم. نحوه تعاملات با شورای نگهبان، الکترونیکی شدن انتخابات و نحوه مشارکت احزاب هر کدام یک مسئله است و باید طوری پیش رویم که احزاب منسجم‌تر به میدان بیایند.
وی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات الکترونیک و اینکه امنیت انتخابات دغدغه شورای نگهبان بوده و انتخابات گذشته چقدر این دغدغه را بر طرف کرده است؟، اظهار داشت: ما در انتخابات 25 مرحله داریم که 23 مورد کاملا الکترونیکی است؛ اخذ و شمارش آرا الکترونیکی نیست. مهمترین مسئله احراز هویت بود که با شورای نگهبان حل کردیم و ما 58 هزار دستگاه تقاضا دادیم و این دستگاه‌ها زیر نظر شورای نگهبان ساخته شد و احراز هویت از این طریق صورت گرفت. شورای محترم نگهبان درباره اخذ و شمارش آرا همیشه نگرانی‌هایی داشته و ما در انتاخبات ریاست جمهوری یازدهم در چند شهر محدود و در مجلس شورای اسلامی هم اجرا کردیم و امیدیواریم با این تجرب در انتخابات پیش رو اعتماد شورای نگهبان را جلب کنیم و حتی پیشنهاد داریم که نرم افزار و دستگاه‌ها را یا خود شورای نگهبان و یا ما هر دو بسازیم و نظارت صورت بگیرد و ان‌شالله به توافق خواهیم رسید.
وزیر کشور هم‌چنین در ادامه درخصوص آخرین اقدامات در مقابله با کرونا، گفت: موضوع کرونا یک مسئله اپیدمی عمومی در دنیاست و همه دنیا با آن درگیر است. اول باید از مردم تشکر کنیم که مردم ما جانانه به میدان آمدند و امروز وزارت کشور نظرسنجی مهمی را در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه داد که بیش از 98 درصد مردم با اطلاع و آمادگی در کنترل بیماری مشارکت داشتند. در کنار این، ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شد و این ستاد به ریاست رئیس‌جمهور است؛ ما با ایام عید مواجه شده بودیم و کسانی که در کار مقابله با کرونا بودند به مرخصی نرفتند و خود آقای رئیس‌جمهور همه جلسات را تشکیل دادند و شخصا هم پیگیری کرده و می‌کنند و در جلسات روسای کمیته‌ها نیز شرکت می کنند.
رحمانی فضلی افزود: وزارت بهداشت و کادر درمانی ما همه زحمت کشیدند و توانستیم نمره قابل قبولی را در سطح بین الملل داشته باشیم. ما در کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی حدود 24 دستگاه عضو بودند و تمام تصمیات آنجا کارشناسی و در ستاد تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت کشور در این زمینه توانسته در کل کشور این شبکه را در کنار وزارت بهداشت این اجرا را به عهد داشته باشد. الان به جایی رسیدیم که کاملا مجهز هستیم و کادر درمانی ما تجربه بسیاری بالایی دارند و مردم ما عالمانه‌تر عمل می‌کنند. اوایل اسفند فکر می‌کردیم که در تامین تجهیزات دچار مشکل می‌شویم ولی نیروهای مسلح بیش از 5 هزار تخت در سراسر کشور آماده کردند. همه پای‌کار آمدند و روند ما کاهشی است و ما همه اینها را مدیون مردم، ستاد، وزارت بهداشت و بالاتر از همه مدیون مقام معظم رهبری هستیم و ایشان هم تایید کردند که مصوبات شورا حکم قانون را دارد و مصوبات برای ایشان ارسال می‌شود و ابلاغ می‌کنند.
وی گفت: روزهای اول نگرانی داشتیم و در دنیا دیدیم که مردم‌شان به فروشگاه‌ها هجوم بردند و ما هم آنقدر مواد ضدعفونی تولید نداشتیم و در این شرایط برای هر کالایی واردات صورت می‌گیرد ولی ما تحریم بودیم و هر کشوری هم خودش نیاز داشت ولی ما به سرعت توانستیم ظرفیت را زیر بار بیاوریم. مردم ما و بسیج اقدام جانانه‌ای کردند. همه توصیه داشتند که باید همه فعالیت‌ها تعطیل شود و ما حتی مجبور شدیم مدارس، نماز جمعه و اماکن مقدس را تعطیل کنیم؛ علیرغم اینکه ایام عید بود تماما خروجی‌های شهرها را کنترل کردیم و از 5 فروردین ناجا و بسیج و نیروهای مردمی کنترل‌ها جاده‌ها صورت گرفت. همه این اقدامات عظیم در شرایط تحریم و طی دو ماه واقع شد و همه پای‌کار آمدند؛ الگوی مدیریت کرونایی الگوی بسیار موفقی بود. مشابه این موضوع را در سیل ابتدای سال گذشته هم تجربه کردیم و در این سیل خرابی مساکن و مزارع بالا بود ولی با همدلی اتفاقات خوبی رخ داد.
وزیر کشور در پاسخ به این سوال که ستاد کرونا به صورت مرحله‌ای از 23 فروردین اجازه بازگشایی به برخی کسب و کارها را صادر کرد؛ الان چند درصد از کسب و کارها بازگشایی شده و همه چیز چه زمانی عادی می‌شود؟، خاطر نشان کرد: تصمیم‌گیری در این موضوعات خیلی سخت است چون با جان افراد در ارتباط است ولی تصمیمات مهمی گرفته شد و رئیس‌جمهور محترم مسئولیت به عهده گرفت. برخی کشورها می‌گفتند نباید کاری داشته باشیم و بگذاریم همه مبتلا شوند، مدل دیگر نیز چین بود که حکومت نظامی برقرار شد و ما مدل بینابینی داشتیم. مسائل اقتصاد و معیشت مردم برای‌مان مهم بود، بیش از 800 هزار نفر از کارگرانی که مشغول کار بودند و بیکار شدند برای دریافت کمک ثبت نام کردند و ما با این موارد مواجهیم. از زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرد که می‌توانیم بازفعالیت‌ها و بازگشایی‌ها را داشته باشیم، این موضوع در کمیته انتظامی بررسی شد و بیش از 80 درصد فعالیت‌ها به شرایط عادی برگشته و ما نباید این بازفعالیت را عادی شدنِ اوضاع بدانیم و این به معنای عادی شدن نیست بلکه به معنای شرایط جدیدی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با کروناست.
رحمانی فضلی افزود: تبلیغات و آموزش خیلی مهم است و صدا و سیما و رسانه‌ها واقعا خوب عمل کردند و مردم نباید بازگشایی‌ها را عادی شدن شرایط بدانند. تصمیم گرفتیم که پاساژها فعالیت بیشتری نسبت به موقعی که اعلام شده بود اجازه دارند تا ساعت 6 عصر فعلیت‌ داشته باشند، این منوط بر این است که اصناف تعهد دادند که دستورالعمل‌ها را مراعات می‌کنند و اگر رعایت صورت نگیرد بسته خواهند شد. هم‌چنین مساجد در سراسر باز شده ولی هیئت امنا و متولیان آن تعهد دادند که دستورالعمل‌ها رعایت شود. بحث عید فطر و شب‌های احیا را داشتیم و مردم به خوبی رعایت کردند.
وی در ادامه گفت: طبق آمار شهرداری تهران، در اتوبوسرانی و مترو حدود 80 درصد مردم دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند؛ نظارت کلی در این‌باره با وزارت بهداشت است ولی نظارت اجرایی با شهرداری‌هاست. ما تصویب کردیم که طرح ترافیک اجرا شو ولی با این تصمیم اتوبوس‌ها شلوغ‌تر خواهد شد، البته با دستور رئیس‌جمهور به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود. امروز حدود 45 درصد ظرفیت تاکسیرانی استفاده نمی‌شود و وقتی طرح ترافیک اجرا شود این ظرفیت آزاد خواهد شد و بین 5 الی 10 درصد ظرفیت مترو و اتوبوسرانی افزایش پیدا می‌یابد. به شهردار تهران گفتیم از امروز می‌توانید طرح ترافیک را اجرا کنید منوط به اینکه به وزارت بهداشت اطمینان داده شود که دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود.
وزیر کشور هم‌چنین در ادامه گفت: شرایط اقتصادی دنیا متاثر از مسئله کروناست، تجارت جهانی کم شده، قیمت نفت پایین آمده؛ اما به سه دلیل بر ما تاثیر داشته، رکود جهانی که بر همه کشورها از جمله ما موثر است، تحریم ها و تشدید و تمدید تحریمها و آثار مستقیم شیوع کرونا در داخل کشور،  سه دلیلی است که به صورت کلان بر اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته است. در این زمینه از اول؛ سیاست رئیس جمهور این بود که فعالیت اقتصادی و معیشت در کنار درمان، مدیریت و کنترل بیمارس باشد. بنابراین، واحدهای تولیدی ما از اول تاکنون اصلا تعطیل نشده است. روزهایی بود که فشار بر دولت، ستاد و رئیس جمهور بود که کارخانه سایپا، ایران خودرو و فولادها  را ببندیم. اگر اینها را می بستیم واقعا چه اتفاقی می افتاد؟ ما وقتی آثار منفی کار را می بینیم یقه طرف را می گیریم چرا فکر نکردی به این موضوع؟ اما وقتی مثبت و جاری هست نمی گوییم که خدا پدرت را رحمت کند که چنین تصمیمی گرفتی. ما به جای تعطیل کردن، به تمام واحدهای تولیدی و کارخانجات و وزارت صنایع، وزارتخانه های مرتبط، وزارت دفاع در پتروشیمی و وزارت نفت را در بحث نفت موظف کردیم ضمن حفظ تولید، سختگیرانه ترین روش را در اجرای پروتکلها انجام دهند.
رحمانی فضلی افزود: تعطیل کردن صنایع واقعا فاجعه اقتصادی بود و من عرض می کنم وزارت نفت اعلام کرد هیچ مورد فوتی و مرگ و میری در این زمینه در بخش تولید نداشتیم. ایران خودرو، سایپا، فولاد، پتروشیمی، همه کارخانجات فعال بودند و واقعا تشخیص و درمان و مراقبتهای به موقع انجام شد که خیلی کار مهمی بود و باید ارزش این کار را بدانیم. آقای رئیس جمهور و ستاد ریسک کردند اما خدا را شکر خوب بود. اما برخی از خدمات که مواجهه مستقیم با مردم داشتند مانند آرایشگاهها، استخرها و رستورانها مجبور به تعطیلی شدند.

وی اظهار داشت: در کنار اینها، کمکهای معیشتی ارائه شد که از نظر بنده کمکهای معیشتی به اندازه ای نبود که همه مشکلات مردم را حل کند اما دولت در حد توان خود و با مجوزهایی که مقام معظم رهبری دادند توانست این کار را انجام دهد و الان که بازگشایی ها را انجام می دهیم هم بانک ها  پای کار آمده اند که تسهیلات، اعتبارات و کمک های لازم را به مردم بدهند و هم دولت از منابع خود کمک می کند اما باید به سرعت آنچیزی که از کرونا در داخل کشور اتفاق افتاده جبران کنیم. اما درباره وظیفه ما در حوزه اقتصاد و تولید. ما در استانها و در همین ستاد اطلاع رسانی اقتصادی استان درگیر مسائل اقتصادی هستیم.
وزیر کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم در افتتاحیه مجلس به همین مسئله اشاره کردند که اولویت ما مسائل اقتصادی و فرهنگی است و این امر را چندین سال است که ایشان می فرمایند و امسال و سال قبل هم فرمودند و ما باید یک عملیات جهادگرایانه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم انجام دهیم و یک مدیریت کرونایی اقتصادی هم داشته باشیم همانطور که در سیاست کلان، جلسه اقتصادی هماهنگی سران تشکیل شده باید در حلقه های پایین تر اجرایی هم این هماهنگی ها و همکاری ها باشد تا تلاش کنیم آثار رکود جهانی و کاهش قیمت نفت را جبران کنیم. باید بگوییم که واقعا برای دنیا حیرت انگیز است که کشوری که تحت فشار و شداید سخت و مزاحمتهای بسیار زیاد آمریکایی ها است به این ترتیب توانسته کشور را اداره کند. به یقین این دوران را هم طی خواهیم کرد.  

رحمانی فضلی درباره آمار مبتلایان به کرونا نیز اظهار داشت: روزانه سه آمار اعلام می شود؛ همواره دوستان می گویند که امروز مبتلایان زیاد شده است ولی من می گویم اتفاقا اینکه آمار بالا رفته خوب است چراکه نشان می دهد که تشخیص هوشمندانه ما در تشخیص بیماری و افراد بسیار بالا رفته است، چون هرچه زودتر تشخیص می دهیم که چه کسی مبتلا شده است درمان راحت تر و سریع انجام می شود و می تواند در خانه هم بستری و درمان  شود اما وقتی دیر متوجه می شوند وارد مرحله دوم می شویم که باید در بیمارستان بستری شود و به آی سی یو برود و این مرحله سخت است. مرحله سوم هم این است که فرد به رحمت الهی می رود. آمار بستری ها و فوتی ها نباید زیاد بالا رود و نگران کننده است. اما در خصوص مبتلایان، وزارت بهداشت از روز اول ابتکار خوبی در دنیا داشت که کل کشور را بلوک بندی کرد که افرادی که مبتلا یا در معرض ابتلا قرار دارند، خانواده به عنوان حلقه اول و حلقه دوم و سوم ارتباطات فرد را کشف  و برای هر یک نفر گاها به 30 نفر می رسیدند که باید تست بدهند و عموما از آن تعداد 4-5 نفر مبتلا بودند که توانستند 78 میلیون نفر را غربالگری و شناسایی کنند. الان غربالگری ها بسیار  هوشمندانه تر و دقیق تر شده و شناسایی ها آگاهانه تر شده است.

وی درباره تحریم خود و فرمانده نیروی انتظامی از سوی آمریکا که اخیرا انجام شد، تصریح کرد: اولاً  اینکه آمریکا دشمن ماست و مردم ما در این شکی ندارند ما چهل سال است با دشمنی به نام آمریکا روبرو هستیم و دخالت های آمریکا یکی و دوتا نیست؛ از روز اول انقلاب دخالت ها شروع شد، دخالت سفارتخانه، بحث تهاجم طبس، جنگ، تحریمها و تهدیدها و بعد هم آخرین موردکه برجام بود که تعهد خودشان بود و در شورای امنیت سازمان ملل امضا کردند و بعد پاره کردند. دوم؛ ما از دشمن نباید توقع حمایت از خودمان نداشته باشیم اگر چشم به دشمن بدوزیم و دل به دشمن بدهیم حتما در امید سراب خواهیم بود. 

وزیر کشور ادامه داد: در این حوادث اینها به دنبال طرح سوریه‌سازی کشور بودند. اینها دنبال این بودند که اوضاع امنیت داخلی ما به هم بریزد، علایم آن این بود که در آبان تمام رسانه های آمریکایی، رسانه های مخالف ایران، معاندین، سلطنت طلبها، داعش و تکفیری ها همه یکپارچه در هجمه علیه افکار عمومی هرچه توانستند انجام می دادند، آموزشهای مسلحانه می دادند، علامت می دادند که که کجاها بروید و چه کارهایی انجام دهید. یکی از مواردی که می گویند این است که رحمانی فضلی به عنوان رئیس شورای امنیت اینترنت را در آن شبها قطع کرد، بله حتما قطع می کنم چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می دهند و فرماندهی میدان می کنند، هرکه مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتما این کار را می کند. چرا که امنیت عمومی مردم مهم است. 

رحمانی فضلی گفت: اینها چرا ناراحت هستند؟ زیرا می خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. اینها از چندماه قبل آموزشهای نظامی خود را آغاز کرده بودند، نیروهای مرتبط به خود در داخل را آموزش می دادند، افراد جدید را بسیج کرده بودند حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها افزایش یافته بود. همه اینها تحت رصد و کنترل بود اما خودشان در تحلیلها هم گفتند که واقعه بنزین فرصتی برای شعله ور شدن این ماجرا بود. من قبلا هم گفتم که بنزین را شب جمعه انجام دادیم تمام شد، این بعد از شب شنبه اتفاق افتاد و به صورت محدود بود در ابتدا، حتی روز شنبه هم مشکلی در خیلی از جاها نداشتیم. پس گره نزنیم مسائل را به هم دیگر. اگر آن موضوع دلیل می شد، بعد بستر وسیعی میداشت و باید بسیار عظیم تر این حادثه می شد. هرچند در این حادثه بیش از 100 شهرستان درگیر بودند، اما در هیچ مصوبه ای اعم از شورای امنیت، شوراهای تامین استانها نداریم که تیراندازی بشود به طرف افراد.  

وی افزود: علیرغم رفتار این روزهای رئیس جمهور آمریکا که می گوید اگر کسی نزدیک اینها شود با سگهای شرور و سلاح های کشنده ما روبرو می شود، در کشور ما هیچ چنین دستوری نیست. همه مصوبات شورای امنیت و شوراهای تامین موجود است که همیشه به خویشتنداری و مراعات و کنترل و روشهای مسالمت آمیز دعوت کردیم اما وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می کنند یا مسلحانه سنگربندی می کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می افتد. گرچه آمار فوتی ها را از 8 هزار و 10 هزار نفر تا 2 هزار نفر گفتند اما همین روزها اعلام خواهد شد که عددها اصلا این نیست. البته حتی یک نفر هم فوت کند، ناراحت کننده است. در این حادثه غمبار، حدود 40 تا 45 نفر برابر بررسی ها، شهید اعلام شدند، اینها کاملاً بیگناه بودند و با سلاح ها و روشهایی کشته شدند که اصلا نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند. همه اینها در گزارشات پزشکی قانونی موجود هست و دلیل تاخیر در اعلام آمار هم این بود که  دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقاً معلوم شود. 

وزیر کشور تصریح کرد: اگر شب شما در خانه باشید و بدانید که افرادی سمت خانه شما می آیند و می خواهند خانه شما را آتش زنند، شما اولین توقعتان چیست؟ اینکه دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی از شما دفاع کنند. اینها می خواستند کشور به هم بریزد، ناامنی و شورش بشود، سوریه سازی کنند. اینها می خواستند که جنگ داخلی و اختلافات راه بیندازند که بحمدالله هیچکدام اتفاق نیفتاد و  کشور توانست امنیت خود را حفظ کنند و اکنون هم در شرایط مطلوب هستیم.  وقتی همه ملت ایران را تحریم کردند، حتی در اوج بحث کرونا که بر اساس شرایط بهداشتی سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که هیچ محدودیتی در انتقال دارو در هیچ کشوری نباشد اما اینها رسما ما را تحریم کردند، وقتی همه کشور را تحریم کردند، بنده رحمانی که به خاطر اجرای وظیفه قانونی خودم که حفظ امنیت عمومی مردم است که در چارچوب قوانین انجام شده یا به بهانه اینترنت تحریم کنند، مسئله ای نیست. 

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: گفته شده که به تجمعات اجازه داده نشده است، در حالی که ما به هرنوع تجمعی که قانون اجازه دهد، مجوز می دهیم. فقط در 16 آذر سال قبل، 1600 تجمع داشتیم، تکرار می کنم، حتی یک مورد مصوبه تیراندازی به مردم در هیچ یک از سطوح وجود ندارد، اما قانون نحوه استفاده از سلاح  قانون است و در اختیار نیروهای مسلح است؛ وقتی به مراکز حیاتی حمله می کنند، و مسلحانه تیراندازی می کنند، باید دفاع کنند و در این دفاع ناخواسته هم اتفاقاتی پیش می آید. 

وی گفت: دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه یا نیروی انتظامی می توانند با مدارک و اسناد بگویند که چه اتفاقاتی افتاده است و گزارشهای کاملی از مسائل مطرح شده ارائه کنند. آمریکا دشمن ماست، به دشمن نباید اعتماد کرد، هم امنیت کشور ما ارزش دارد و هم جان و ناموس مردم ارزشمند است و باید در چارچوب قانون از آنها صیانت شود و هر فردی هم در این مسائل تخلفی کند باید پاسخگو باشد. ممکن است دوجا تخلفی هم رخ دهد یا ندانسته اتفاقی رخ دهد، اما بازرسی های ستاد کل نیروهای مسلح، اطلاعات، نیروی انتظامی، قوه قضاییه بعد از این حوادث گزارشهای مفصلی تهیه کردند.

وزیر کشور بیان کرد: بنده به عنوان مسئول بعد از این قضیه در کمیسیون شوراها، کمیسیون مشترک مجلس، کمیسیون امنیت ملی و کمیسیون اصل 90 در چندین جلسه حضور یافته و توضیح دادم. همچنین مقام معظم رهبری به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند که این واقعه را از صفر تا صد بررسی کنند که بررسی و گزارش دادند. شورای امنیت ملی هم وقایع را بررسی کرده است. حفظ امنیت و اقتدار، برای همه ما مهم است و امنیت مبنا و بستر همه فعالیتهاست، مردم صاحبان امنیت هستند و نیروی انتظامی، سپاه و بسیج و ارتش و وزارت اطلاعات  حافظان امنیت ما هستند و ما باید اینها را تقویت و حمایت کنیم چراکه دشمن ما قدار است. اگر دشمن مطمئن باشد که در داخل کشور می تواند تنش و اختلاف و جنگ افروزی ایجاد کند، از روش های دیگری استفاده نمی کند.  ما هم سرباز و جزئی از این مردم هستیم و هرچه خیر و صلاح باشد ان شاءالله محقق شود.
رحمانی فضلی گفت: وزارت کشور در جایگاه حاکمیتی در همه استانها مسئول هماهنگی و پیگیری کلیه مصوبات و تصمیمات دولت، قانون و دستگاهها است. معاونت اقتصادی وزارت کشور در سطح ملی پیگیری می کند و در سطح استانها هم کارگروههای مختلف مانند کارگروه رفع موانع تولید، کارگروه های مرتبط با صنعت و کشاورزی یا  شورای برنامه ریزی استان که در این جهت فعالیت می کند. همه دستگاه های متولی تولید اعم از بانک ها و صمت، کشاورزی و ... در این حوزه هستند.  در وزارت کشور امسال ضمن اینکه سیاستهای دولت و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را  در استانها پیگیری می کند، در ذیل همین چارچوب ها،   30 محور به استانها ارائه کرده ایم و مرتب پیگیری و گزارش گیری می کنیم و با استانداران جلسه داریم و استانداران هم با فرمانداران جلسه دارند که امیدواریم که که بهتر از قبل کارها را پیش ببریم. 

وی ادامه داد: اما ما یک مشکل ساختاری در کشور داریم. علیرغم اینکه در این دولت حدود 200   اختیار به استانها داده شد، اما کماکان اختیارات ما در سطح استانی در تصمیم گیری ها کافی نیست. که در صورت کافی بودن آن، کارهای زیادی می توان انجام داد. مثلا لازم نباشد برای یک صادرات یا واردات در یک منطقه گمرکی که 8-9 دستگاه نظارت دارد، به تهران مراجعه کرد،یا سقف  پرداخت اعتبارات در استانها 3 تا  5 میلیارد است یعنی اعتبار 10 یا 20 میلیاردی باید در تهران تصویب شود. خوب، اگر در  31 استان، 400 و خرده ای شهرستان هر کدام یک پروژه داشته باشند چه مشکلاتی که در بررسی در مرکز ایجاد نمی شود. ما نمی گوییم اختیار را به استاندار بدهند، بلکه به سطوح متناظر همان دستگاه ها در استانها داده شود، به روسای بانکها و دستگاههای اجرایی ارائه شود. استانها ظرفیت بالاتری از این دارند و این عدم تأمین شرایط برای نقش آفرینی هرچه بیشتر استان ها، علیرغم میل و اراده رئیس جمهور هست.

 وزیر کشور تصریح کرد: ما در وزارت کشور، به صورت فوق العاده و جهادی کارها را در استانها پیگیری می کنیم و در نتیجه، با همه سختی ها و مشکلات، در استانها در تامین و توزیع کالاها مشکلی نداریم و واحدهای تولیدی ما فعال هستند. و هرمشکلی هم پیش آید در کارگروه رفع موانع تولید بررسی ورفع می شود.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی همزیستی مسالمت آمیز، روابط موثر و عدم دخالت در کشورها بوده است. حفظ امنیت جز اصلی ترین اصول است.  با  کشورهای  همسایه تفاهم نامه امنیتی و مرزی داریم، تبادل اطلاعاتی داریم و مرتب جلساتی برگزار می شود و در بسیاری موارد همکاری های خوبی داریم. با توجه به اینکه در در شرق کشور در مرزهای افغانستان و مقداری هم در پاکستان با ضعف استقرار نیروهای نظامی و امنیتی طرف مقابل مواجه هستیم، از جمله اینکه ظرف یکی دو سال گذشته نتوانستند برای بیش از 20 پاسگاه مرزی تامین نیرو کنند، وقتی امنیت در آن کشور دچار مشکل می شود، و صیانت کشور مجاور از مرزها ضعیف می شود، مسلماً قاچاق کالا و اشرار رشد و نمو می یابد. اما ما با حضور نیروهای خود، تجهیزات و امکانات خود را افزایش دادیم تا بتوانیم ضعف طرف مقابل را پوشش دهیم.  همین مشکل را با ارمنستان یا ترکمنستان نداریم و در مرز کشورهای دیگر، دو طرف وظایف خود را انجام می دهند.

وی گفت: در بخشی از افغانستان و پاکستان و عراق مشکلاتی داریم که زحمت ما در بحث قاچاق اسلحه، مواد مخدر و کالا و یا رفت و امد تروریستها در نتیجه آن است.  در غرب کشور نیروهای پژاک و دموکراتها که همه مورد حمایت نیروهای خارج از منطقه اند، البته این به معنای آن نیست که دولت عراق یا دولت اقلیم این کار را انجام می دهند، بلکه کشورهای مداخله گر به دنبال این مسائل هستند.اخیرا هم در شرق کشور به صورت موردی بحث هایی را در خصوص تحرکات اشرار داریم. به هرحال در حیطه مرزی با کشورهایی همسایه هستیم که ضعف استقرار امنیت دارند و با وجود این شرایط در داخل کشور امنیت داریم. حفظ امنیت ما مثل سوئیس و سوئد که مشکلی در مرزها ندارند، چرا که ما همسایگانی چون افغانستان و عراق داریم که چندسال است دچار جنگ هستند و امنیت کامل ندارند.
 
وزیر کشور یادآور شد: سپاه، بسیج و نیروی انتظامی تلاش می کنند و دولت هم در تامین تجهیزات تلاش می کند. سال گذشته با مصوبه شورای عالی و تصویب مقام معظم رهبری سالانه 100 میلیون دلار به مدت سه سال  در مجموع 300 میلیون دلار برای تجهیزات مناطق شرقی تعلق گرفت، همچنین با رقمهایی که در بودجه می آید و رقم هایی که خود دستگاهها دارند، این کار انجام می شود. 

رحمانی فضلی درباره برخی ادعاها درخصوص برخی اتفات در مرز ایران و افغانستان گفت: هر کشوری باید از مرزهای خود دفاع کند و مراقب باشد. ما هم به عنوان کشوری که استقلال و امنیت خود را می خواهیم، از مرزهای فاع می کنیم. مرز تعیین کننده دو قلمرو است و عبور از این مرزها تابع قوانین و مقرراتی است و هر اقدامی که خلاف این مقررات باشد، مستوجب عقوبت است.  الان در کشور 3 میلیون افغانستانی داریم که حداقل 1 میلیون غیرمجازند. نه اینکه این افراد را نمی شناسیم وتسلطی نداریم و رصد نمی کنیم، اما آنها و شرایط داخلی افغانستان را درک می کنیم. بنده چند بار با رئیس جمهور افغانستان و دبیر شورای امنیت کشور، وزیر کشور و نیروهای مسلح آن کشور دیدار و صحبت کرده ام و همینطور سایر مسئولان کشور مرتبا دیدار و گفت و گو می کنیم. موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی هم داریم.  

وی افزود: به هرحال وقتی با حضور یک میلیون اتباع غیرقانونی مواجه هستیم، مقصر آنها هستند که نباید بگذارند این افراد به صورت غیر قانونی اینجا بیایند. ما به دلیل ملاحظاتی انسانی، همجواری و همکاری های متقابل این افراد را پذیرفته ایم. در مدارس ما فرزندان بیش از 300 -400 هزار نفر اتباع غیر مجاز تحصیل می کنند، در دانشگاهها درس می خوانند، حدود دو میلیون نفر از آنها مجاز هستند که کارت اقامت دارند و کار و زندگی می کنند، دو نسل از آنها اینجا هستند و هیچ مشکلی با آنها هم نداریم. با چنین پیشینه ای ، اگر هم ادعایی مطرح می شود که در مرز و کشور اتفاقی افتاده است، باید براساس پروتکل و تفاهم نامه هایی که داریم بررسی شود، جلسه کمیسیون مشترک برگزار و رسیدگی شود. 

وزیر کشور تصریح کرد: در این حادثه اولاً ما از زبان رسانه های معاند خارجی شنیدیم، که ایران اینها را راه نداده یا در برگشت به مشکل خورده اند. من بلافاصله از استاندار خواستم که بررسی و گزارش بدهد. ستاد کل و مرزبانی، بازرسی های خود را به منطقه فرستادند، دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی کرد. اما در مجموع، نیروی انتظامی، استاندار و فرماندار ما مطلقا چنین چیزی را تایید نکردند. به هیچ وجه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. چراکه باید هر روز چنین اتفاقاتی پیش می آمد. سال قبل 700 هزار نفر را عودت دادیم، کدام یک شکنجه شدند؟ چرا باید شکنجه شوند.   700 هزار نفر را عودت می دهیم، باز 600 هزار نفر می آیند چرا این افراد مشکلی نداشتند. 

رحمانی فضلی گفت: ما واقعاً گلایه مندیم، مدارک ادعاها باید ارائه شود. اگر مستندات و مدارکی دارند، در گروه مشترک ارائه کنند. در جلسات مشترک هم هیچ مستنداتی ارائه نکردند.  به هرحال گزارشهای ما تایید نکردند این قضیه را و ثانیاً مدارک و مستنداتی هم از طرف مقابل ارائه نشده است. باید توجه کنیم که همین الان همه افغانستانی هایی که در ایران هستند و به کرونا مبتلا شدند، مجانی درمان می شوند. غیرمجازها با دستور مقام معظم رهبری در مدارس ایران درس می خوانند. تکرار می کنم، پیرو بیانیه های مکتوب، این مسئله اثبات نشده است و ما آمادگی داریم در هر مرزی هر اتفاقی بیفتد بررسی کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برخی اتفاقات اخیر درباره حقوق بانوان گفت: این موضوع به روابط بین خانواده ها و جامعه برمی گردد. متاسفانه هنوز باورهای غلط، تعصبات و عصبیتهای جاهلانه در برخی از افراد داریم و گاها احساسات و هیجانات لحظه ای موجب بروز چنین حوادثی می شود که جامعه را متاثر می کند. بنابراین موضوع باید موردحمایتهای قانونی قرار گیرد.  قانون اساسی، امام و مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید داشتند. رهبر معظم انقلاب اخیرا در جلسات شورای اجتماعی که در محضر ایشان برگزار می شد با ادبیات فاخر و متعهدانه اظهارنظر کردند و تکالیفی مشخص کردند. دولت هم با تدوین منشور حقوق شهروندی و قانون حمایت از خانواده در حد خود اقداماتی انجام داده و به مجلس ارائه کرده است. 

وزیر کشور ادامه داد: در وزارت کشور در چارچوب قانون چه در وزارت کشور واستانداری ها و چه نیروی انتظامی که مرتبط با وزارت کشور است تاکید داشتیم که هم فضای قانونی برای مشارکت و فعالیت و هم صیانت و حفاظت از بانوان و هم بهبود قوانین داشته باشیم. امیدواریم مجلس جدید هم بتواند گامهایی در این زمینه بردارد ولی وقوع این نوع حوادث در جوامع مسبوق بوده است. 

رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت برای رفع مشکلات مردم خوزستان گفت: خوزستان دین بزرگی به گردن کشور دارد، به خاطر جنگ و رشادت ها و مقاومت و شهادتها. همیشه هم تاکید همه این بوده که باید توجه ویژه ای به این منطقه از کشور شود. بنده هم به این امر اعتقاد دارم و در زمانی که تصدی وزارت کشور را بر عهده گرفتم سه طرح نوشتیم که به صورت ویژه و اولویت بندی انجام شود. برای استانهای کردستان ، سیستان و بلوچستان و خوزستان طرح توسعه نوشته شد که کار بسیارخوب پیش رفته است اما در خوزستان مشکلات دیگری مثل ریزگردها ایجاد شد و کار را دشوار کرد. ضمن اینکه خوزستان خاستگاه نفت و ثروت ملی کشور است.

وی در ادامه گفت: دولت، یک طرح 550 هزار هکتاری که در سفر رهبری مقام معظم رهبری به این منطقه تصویب شده بود، فعال کرد. کشاورزان می گفتند که قیمت زمین و محصول چند برابر شده است و زندگی مردم تغییر کرده است. اما خسارتها زیاد است و باید توجه ها بیشتر شود. واقعا اینکه به صورت موردی مسائل این استان را بینیم کافی نیست علیرغم اینکه خیلی از جاها اقدام شده اما جاهایی هست که باید توجه بیشتر شود. به هرحال عدم توازن و عدم تعادل در جمعیت، توزیع امکانات و منابع، فعالیتها و خدمات خیلی زیاد است، بنابراین اگر بخواهیم بنیادی فکر کنیم باید نظاماتی که موجب چنین تبعیض ها و نابرابری ها شده است تغییر کنند. مانند نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی، نظام مالیاتی و اداری ما. 

وزیر کشور اظهار داشت: امروز مشکل آب در آن منطقه بوده و مردم اعتراض کردند رئیس جمهور دستور داده و انجام شد اما فقط مشکل همین است؟ مسائل موردی پیگیری و حل می شود و بیشترین سرمایه گذاری ها و پیگیری ها در این استان انجام شده است. برای آب خرمشهر و آبادان و اهواز کارهای زیادی شد اما کماکان مردم آنجا نسبت به متوسط کشور وضعیت پایین تری دارند. لذا باید هم کارهای کوتاه مدت و هم کارهای بلند مدت و میان مدت انجام شود. 

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق نیفتد، تهران 13 - 14 میلیون جمعیت خواهد داشت، و جمعیت آنجا کاهش می یابد. یا اینکه 53-54 درصد اعتبارات در تهران هزینه می شود و تنها یکی دو درصد به آن مناطق میرود، لذا خدمات کاهش می یابد. ​تکرار می کنم  در کوتاه مدت باید اقداماتی انجام شود و شخص رئیس جمهور در این مدت دو سه بار پیگیر بودند و تماس گرفتند اما نه این که فقط در هر منطقه ای که مشکلی پیش آمد، به صورت نقطه ای وارد عمل شویم، بلکه باید نهادینه عمل کنیم و سیستم ها را  اصلاح کنیم.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین