تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
plusresetminus
حزب الله: خانواده‌ها از دلنگرانی برگزاری امتحانات حضوری در شرایط فعلی می‌گویند؛ آنها می‌پرسند آیا مدارس دولتی آمادگی اجرای پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات را دارند؟!
۰
کد مطلب : ۲۲۶۴۶۰
دل‌نگرانی خانواده‌ها برای امتحانات حضوری دانش‌آموزان/ آمادگی مدارس برای اجرای پروتکلهای بهداشتی؟!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم از هفته جدید آغاز می‌شود و حالا یکی از نگرانی‌های خانواده‌ها، بحث سلامت فرزندانشان و امکانات مدارس دولتی برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

در حالیکه تا پیش از این اعلام شده بود، امتحانات هماهنگ پایه نهم برگزار نمی‌شود حالا یک هفته‌ای‌ می‌شود که به دانش‌آموزان پایه نهم گفته‌اند باید برای امتحانات حضوری آماده باشند و دلیل برگزاری آن هم تأثیر نمرات پایه نهم در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است.

با این حال خانواده‌ها به شیوه برگزاری امتحانات حضوری معترض بوده و معتقدند حالا که قرار نیست امتحانات به صورت هماهنگ برگزار شود و امتحانات مدرسه‌ای است چرا باید دانش‌آموزان ریسک حضور در مدرسه را بپذیرند؟!

می‌توان با واگذاری بررسی دانش‌آموز به معلمان، امتحانات پایه نهم را به صورت غیرحضوری برگزار کرد.

مادر یک دانش‌آموز پایه نهم: نگرانی ما برای سلامتی فرزندانمان بی‌دلیل نیست

خانم هاشمی، مادری که دخترش در پایه نهم تحصیل می‌کند در تماس با خبرگزاری تسنیم ضمن انتقاد از تصمیم وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم می‌گوید: نگرانی من از بابت امتحانات حضوری فرزندم، واقعاً بی‌دلیل نیست، باور کنیم شرایط هنوز عادی نشده است چرا به حضور دانش‌آموزان 15 ساله در مدارس اصرار داریم؛ قرار بود طرح ترافیک را به حالت سابق برگردانند اما این تصمیم باز  هم لغو شد اما چرا می‌خواهند دانش‌آموزان را به بهانه امتحانات حضوری روانه مترو و اتوبوس کنند.

او ادامه می‌دهد: گلایه من از آموزش و پرورش و وزارت بهداشت است؛ درک می‌کنیم که دولت نمی‌تواند اصناف را تعطیل کند چون مشکلات اقتصادی رقم می‌خورد اما چرا باید دانش‌آموز 15 ساله در این شرایط از  محیط خانه خارج شده و به مدرسه برود؛ فرزندان من از 5 اسفند از خانه خارج نشده‌اند و در قرنطینه کامل هستند و بیشتر خریدهایمان را اینترنتی انجام می‌دهیم حالا به خاطر یک امتحان باید از خانه خارج شده و به محیط‌های پرتردد بروند.

امتحانات مدرسه‌ای چه تفاوتی با ارزشیابی غیرحضوری دارد؟

این مادر می‌گوید: می‌توانستند امتحانات پایه نهم را هم به صورت غیرحضوری برگزار کنند و برای سایر پایه‌ها این کار در حال انجام است اینکه به بهانه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را به امتحانات حضوری دعوت می‌کنند قابل قبول نیست، واقعاً امتحانات مدرسه‌ای چه تفاوتی با ارزشیابی توسط خود معلم دارد؟

او معتقد است که هم‌اکنون دغدغه بسیاری از خانواده‌ها، امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه نهم است، امتحانات دخترم از فردا آغاز می‌شود و متأسفانه در آخرین دقایق یعنی هفته گذشته اعلام کردند که امتحانات حضوری است.

واقعاً مدارس می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؟

خانم هاشمی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس مطمئن نیست و در این باره می‌گوید:‌ وزارت بهداشت همیشه برای بوفه مدارس، دستورالعملی را تدوین کرده و لیست خوراکی‌های ممنوعه را اعلام می‌کند اما در 9 سالی که فرزندم درس می‌خواند، این دستورالعمل توسط بوفه‌های مدارس رعایت نشد و وقتی به مدیر مدرسه اعتراض می‌کنیم در پاسخ می‌گوید، بوفه مدرسه را اجاره داده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم خوراکی‌های ممنوعه را عرضه نکنند شما به فرزندتان بگویید که نخرد!

حالا وقتی مدیر مدرسه نمی‌تواند بهداشت بوفه را رعایت کند چگونه می‌تواند پروتکل‌های سختگیرانه برگزاری امتحانات را رعایت کند؟ آیا مدیران و معاونان مدارس برای اجرای این پروتکل‌ها، آموزش دیده‌اند و دوره‌ای برای آنها برگزار شده است؟

او در ادامه می‌گوید: آموزش آنلاین بسیار دانش‌آموزان و معلمان را اذیت کرد، مشکلات شاد زیاد بود از سوی دیگر در این شرایط و با این آموزش‌های پراشکال دائم به دانش‌آموزان بابت امتحانات حضوری و هدایت تحصیلی استرس تحمیل می‌کنند.

مادر دیگری که تنها فرزند دخترش در پایه نهم تحصیل می‌کند، درباره نگرانی‌اش از برگزاری امتحانات حضوری به تسنیم می‌گوید: فقط یک فرزند دختر دارم که آن را هم سال‌ها بعد خداوند به ما هدیه داد، واقعاً بابت حضورش در مدرسه و وضعیت سلامتی‌اش نگران هستم.

او ادامه می‌دهد: آیا مسئولان فرزند دانش‌آموز ندارند؟ چطور می‌توانیم نسبت به سلامت فرزندانمان بی تفاوت باشیم؟ آیا مسئولان هم فرزندان خود را برای امتحانات حضوری به مدارس می‌فرستند؟ واقعاً‌ دانش‌آموزان در  مدرسه فاصله دو متری و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

کشاندن دانش‌آموزان پایه نهم به مدارس به بهانه امتحانات اشتباه است

عباس فرجی؛ مشاور مدارس که با دانش‌آموزان پایه نهم در ارتباط است درباره برگزاری امتحانات حضوری به تسنیم می‌گوید: اگر این ادعا را مطرح کنیم، دانش‌آموزان از خانه خارج می‌شوند و در شهر تردد آنها را مشاهده می‌کنیم باید گفت که آنها در فضای بسته حضور ندارند و در محیط باز تردد می‌کنند که امکان رعایت فاصله‌گذاری وجود دارد اما اگر دانش‌آموزان برای امتحانات حضوری به مدرسه بیایند برخی از آنها مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس هستند از سوی دیگر در کلاس‌های درس شاهد تجمع دانش‌آموزان هستیم که در این فضا رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه اگر فضای مدرسه کوچک باشد، دشوار است.

او ادامه می‌دهد: ممکن است در محیط مدرسه، دانش‌آموزان نکات بهداشتی را رعایت نکنند یعنی ماسک و دستکش خود را کنار بگذارند یا از لوازم التحریر یکدیگر استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکنند.

این مشاور مدرسه معتقد است که نمی‌توانیم به دانش‌آموزان و خانواده‌ها بگوییم چون از خانه بیرون می‌روید پس برای امتحانات حضوری هم می‌توانید به مدرسه بیایید، توجه داشته باشید که اگر دانش‌آموزی از خانه خارج می‌شود با اختیار خود است اما حضور در فضای مدرسه برای امتحانات حضوری الزام است و اگر فردی مبتلا به کرونا شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

او ادامه می‌دهد: لغو طرح ترافیک را مجدد تمدید کردند تا مردم از مترو و اتوبوس استفاده نکنند، اگر بخواهیم به بهانه امتحانات دانش‌آموزان را به مدارس بیاوریم، بیماری را با فشار به سمت مهر هدایت می‌کنیم و در آن ایام مشکل آنفولانزا را در کنار کرونا داریم.

راهکاری که آموزش و پرورش می‌تواند برای هدایت تحصیلی در پیش بگیرد

این مشاور مدرسه با اشاره به اینکه یک دلیل اصرار آموزش و پرورش برای امتحانات حضوری پایه نهم موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان است، متذکر شد:‌ هدایت تحصیلی دو بخش دارد؛ سهم مشاوره با 65 درصد و سهم نمرات دانش‌آموزان با 35 درصد امتیاز؛ آموزش و پرورش در وضعیت فعلی می‌تواند بر روی 65 درصد امتیازات مانور دهد اما چرا بر سهم 35 درصدی نمرات اصرار دارند؟ چون در چند سال اخیر به 65 درصد امتیازات مشاوره‌ای اهمیت نداده‌اند و تمام بار هدایت تحصیلی بر روی نمرات است.

او ادامه می‌دهد: در بحث هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان علاوه بر نمرات پایه نهم، نمرات پایه‌های هفتم و هشتم نیز دخیل است و آموزش و پرورش می‌تواند نمرات ترم اول پایه نهم، نمرات آموزش‌های مجازی معلمان و مجموع نمرات پایه‌های هفتم و هشتم را ملاک هدایت تحصیلی قرار دهد.

فرجی معتقد است که به برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم نیاز نیست و اگر برگه‌های امتحانی آلوده باشند تعدادی می‌توانند مبتلا شوند از سوی دیگر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس انجام نمی‌شود؛‌ تصور کنید یک مدرسه 4 پایه نهم داشته باشد و هر پایه هم حدود 35 دانش‌آموز آنوقت برای امتحانات حضوری باید 140 دانش‌آموز در مدرسه حاضر شوند و کنترل آنها یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست.

البته خسرو ساکی؛ رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش تسنیم که چرا امتحانات پایه نهم به شیوه حضوری برگزار می‌شود، می‌گوید: امتحانات هماهنگ پایه نهم حذف شد و امتحانات به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود یعنی هر مدرسه خودش طراحی سوالات و برگزاری امتحانات را برعهده دارد. امتحانات حضوری از پایایی و روایی بیشتری بهره‌مند است و نتایج امتحانات حضوری قابل اتکاتر است. نمرات پایه نهم برای هدایت تحصیلی و ورود به مدارس نمونه دولتی استفاده می‌شود بنابراین باید به شیوه حضوری برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود در امتحانات حضوری هستند، عنوان می‌کند: مطابق پروتکل‌ها، امتحانات داخل مدارس برگزار می‌شود و تمام دانش‌آموزان یک مدرسه در پایه نهم نیستند و پایه‌های هفتم و هشتم نیز دارند که امتحانات آنها غیر حضوری است بنابراین مدرسه می‌تواند از ظرفیت فضا برای پایه نهم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی استفاده کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی برگزاری امتحانات را اعلام کرده است که مطابق آن مواردی همچون برنامه مدون گندزدایی تمام سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند تجهیزات، دستگیره درب‌ها، میز و صندلی، شیر آلات، نرده، پله‌ها،‌ پریز و کلیدهای برق و تمام وسایلی که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود، جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان در ورود به محل آزمون، قرار گرفتن مواد ضدعفونی کننده برای استفاده به ویژه ورودی‌ها و خروجی‌ها الزامی است.تمام دانش‌آموزان قبل از ورود به مدرسه دست‌های خود را ضد عفونی کنند و فاصله دو متری صندلی‌ها از یکدیگر باید مورد توجه قرار بگیرد.

در دستور العمل وزارت بهداشت همچنین تأکید شده است: تمام افرادی که مقرر است در امتحانات شرکت کنند و همینطور کارکنان و معلمان لازم است روز قبل از آزمون در سامانه salamat.gov.ir ثبت ‌نام کرده و گزارش آن را به صورت پرینت مشابه کارت ورود به جلسه به مسئول برگزاری آزمون نشان دهند.

هنوز مشخص نیست که مدارس برای برگزاری امتحانات پایه نهم تا چه اندازه قادر به رعایت این موارد هستند از سوی دیگر آیا به خانواده‌ها و معلمان اطلاع رسانی شده است که باید وضعیت خود را در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت کرده و گزارش آن را به مدیر مدرسه ارائه دهند؟

آیا تمام مدارس دوره متوسطه اول برای برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم به تب سنج مجهز شده‌اند یا اینکه ماسک و دستکش در اختیار آنها قرار گرفته است که اگر دانش‌آموزی بدون این تجهیزات به مدرسه مراجعه کرد در اختیارش قرار بگیرد؟
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین