تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
plusresetminus
حزب الله: با آنکه پرستاران و نیروهای خدماتی بیمارستان‌ها تا آخر برای مقابله با کرونا ایستادند اما همین‌ که اوضاع کمی عادی شد، مسئولان با فراموش کردن وعده‌ها، عذر بسیاری از آنان را خواستند.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۴۵۳
پرستاران تا آخر ایستادند/ مسئولان پای وعده‌ها نماندند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، جمعی از نیروهای پرستاری و خدماتی بیمارستان‌های شهرستان آمل که در ایام شیوع بیماری کرونا، کمک‌کار کادر درمانی و همراه مدافعان سلامت به‌کارگیری شده بودند، حالا بعد از گذشت حدود ۸۹ روز عذر آن‌ها برای ادامه کار خواسته شده است، شمار زیادی از این نیروها با این وعده که شما را استخدام می‌کنیم، در نهایت مجبور شدند پای قراردادی را امضا کنند که اتمامش خردادماه بود.
بسیاری از این پرستاران و نیروهای خدماتی که گستره آن در سطح کشور نیز گزارش‌شده، از هفته گذشته مطلع شدند که امکان جذب آن‌ها حتی به‌صورت شرکتی وجود ندارد و قراردادی که بسته‌شده به‌صورت ۸۹ روزه بوده که پایان آن نیز ماه خرداد است.
این پرستارها بابیان اینکه در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا، کادر درمانی بیمارستان‌های کشور از کمبود پرستار رنج می‌برده و وزارت بهداشت با یک فراخوان رسمی درصدد برطرف کردن این بحران بود، گفتند، پرستارهای زیادی در مراکز بحرانی کشور استخدام شدند، اما قراردادهایشان بعد از آنکه مشکل تا حدی فروکش کرد، به‌جای شرکتی و جذب کامل تبدیل به قراردادهای حجمی ۸۹ روزه شده و حالا که بحران به نظر وزارت بهداشت تمام‌شده وقت خداحافظی فرارسیده است.
اعلام صریح جذب نشدن این نیروها، باعث دلخوری شدید مدافعان سلامت در روزهای سخت کرونایی شد و نامه‌های اعتراضی نسبت به این وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی و قول شفاهی و امیدوارکننده نماینده وزارت بهداشت و درمان در سفر به آمل باعث شد تا آنان با حضور در دفتر امام‌جمعه آمل به‌صورت رسمی اعتراض خود را مطرح و پیگیر مطالبات خود شوند.
داوطلبان مقابله با کرونا در شرایطی نابرابر
شماری از این پرستاران  عنوان کردند که دانشگاه علوم پزشکی مازندران و نیز شبکه بهداشت و درمان مبنی بر نیاز بیمارستان‌های کرونایی شهرستان و استان به پرستار و نیروهای خدماتی به‌عنوان کمک‌کار و همکار کاردرمانی فراخوان داده بودند.

آنان افزودند که پرستارانی که در روزهای سخت کرونایی، بدون هیچ چشم‌داشتی در دل کرونا در بیمارستان‌ها ایستادند و در مقابل دیدگان خود دوستانشان را از دست دادند، حالا فهمیده‌اند قول‌ها و وعده‌هایی که به آن‌ها داده بودند عملیاتی نمی‌شود.
تبعیض جذب شرکتی‌ها در برخی استان‌ها
در همین حال نماینده این پرستاران گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در مازندران که یکی از استان‌های پرخطر این بیماری در هفته‌های نخست ماه اسفند بوده، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان آمل به علت کمبود شدید نیروهای پرستاری برای کار درمانی در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های این شهرستان اقدام به جذب نیروهای موردنیاز در قالب قراردادهای ۸۹ روزه کرده است.
احمد نگین‌تاجی، شمار این نیروها که شامل پرستار و نیروهای خدماتی بوده را بیش از ۴۴ نفر در شهرستان آمل اعلام کرد و گفت: این نیروها در پی انتشار فراخوان جذب نیروهای پرستاری و خدماتی از سوی وزارت بهداشت و درمان و برحسب وظیفه شرعی و انسانی در شرایط خاص شهرستان و کشور و نیاز شدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرارداد بستند و با این شرایط سخت حتی با تعداد شیفت‌های بیشتر نیز در بیمارستان‌ها حضور و فعالیت داشتند.
وی افزود: حتی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در استان‌های مازندران و گلستان در بازدید از آخرین وضعیت بیماران بستری‌شده در بیمارستان امام خمینی آمل در گفت‌وگوی امیدوارکننده‌ای با تعدادی از نیروهای شرکتی به‌طور شفاهی اعلام کرد جای نگرانی نیست و از شما به‌کارگیری خواهد شد.
نگین‌تاجی اضافه کرد: باوجود قول و امیدواری که مسئولان بهداشت و درمان به نیروها داده بودند، متأسفانه اکنون با پایان یافتن قرارداد این نیروها، بیمارستان‌های شهرستان از تمدید قرارداد یا تبدیل وضعیت آن‌ها خودداری و پایان همکاری آن‌ها را با بیمارستان‌ها اعلام کردند.
به گفته این پرستاران، در برخی از استان‌ها و پیگیری‌هایی که شده، دانشگاه‌های علوم پزشکی اقدام به جذب نیروهای ۸۹ روزه پس از اتمام قراردادشان کرده، اما در مازندران، وضعیت برعکس است.
سنگ تمام کار درمانی و مدافعان سلامت در ایام کرونایی
امام‌جمعه آمل در جمع پرستاران و نیروهای خدماتی بیمارستان‌های این شهرستان که برای پیگیری درخواستشان در دفتر او حضور یافته بودند، گفت: انصافاً شما در جبهه سلامت کار بزرگی انجام و سنگ تمام گذاشتید و به خاطر این عملکرد خوب شما بوده که مقام معظم رهبری واژه مدافعان سلامت را عنوان و ویژه از شما تشکر کردند.
حجت‌الاسلام سید جلیل مرتضوی افزود: برابر آمارهای اعلام‌شده از بیمارستان امام خمینی آمل به‌عنوان یکی از مراکز بلوک درمانی منطقه در اوج یافتن شیوع بیماری کرونا تا بیش از ۴۰۰ مریض که چندین برابر ظرفیت اسمی بیمارستان هم بوده پذیرش بیمار داشتند و این مهم با ایثار و فداکاری همه مجموعه بهداشت و درمان مدیریت و وضعیت تقریباً به حالت عادی برگشت.
وی با ابراز تأسف و گلایه از وضعیت پیش‌آمده و نیز نوع قرارداد ۸۹ روزه برای پرستاران و نیروهای خدماتی در بیمارستان‌های آمل گفت: اطلاع کامل دارم که همین‌الان هم بیمارستان‌های شهرستان با کمبود شدید پرستار و نیروهای خدماتی مواجه هستند، با این وضعیت عدم ثبت قرارداد و تمدید فعالیت نیروهای به کار گرفته‌شده، جالب تعجب بوده و تاسف آور است.

حجت‌الاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه این‌همه نیروها جوان، تحصیل‌کرده و برخی از آن‌ها دارای زن و فرزند و خانواده هستند و نمی توان در شرایط سخت اقتصادی به‌راحتی از کنار مشکلات آن‌ها گذشت، اظهار کرد: همه ما مسئول هستیم و باید به وظایف خودمان و قول‌هایی که دادیم عمل کنیم، آقایان مدیر اگر این نیروها برادر یا خواهر شما بودند، بازهم بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذشتید.
وی یادآور شد که اطلاع دقیق دارم که درگذشته به اسم بیمارستان‌های آمل کدهای استخدامی در بیمارستان‌های دیگر شهرهای استان جذب می‌کردند، اما اکنون این هشدار را به‌طورجدی به دکتر موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌دهم که دوران این کدهای جعلی گذشته و عدالت در جذب باید برای بیمارستان‌های شهرستان رعایت شود.
رئیس شبکه بهداشت آمل، نیاز داریم، اما مجوز جذب نداریم
در همین حال رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل =اظهار کرد: در پی کمبود شدید نیروی پرستار در بیمارستان و مراکز درمانی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اقدام به فراخوان جذب نیروی ۸۹ روزه کرد و تعداد زیادی که حدود ۵۰ نفر در شهرستان آمل بودند، در بیمارستان‌های شهرستان مشغول به کار شدند.
دکتر فرامرز اکبری افزود: برای کادر درمان بیمارستان‌های شهرستان با توجه به شرایط خاص شهرستان آمل به‌عنوان بلوک مراکز درمانی شهرهای مرکزی و غرب مازندران به‌شدت نیازمند پرستار و نیروهای خدماتی هستیم، اما به خاطر نداشتن مجوز جذب، امکان تمدید قرارداد در شرایط کنونی وجود ندارد.
تبعیض در پرداخت حقوق پرستاران شرکتی، عدم رسیدگی به مشکلات آن‌ها، نبودن بیمه درست، نداشتن یک واحد صنفی که بتواند به مسائل پرستاران شرکتی رسیدگی کند، همیشه جزو مشکلات نظام سلامت بوده است.

درحالی‌که شغل پرستاری در جهان جزو شغل‌های پول‌ساز محسوب می‌شود و کشورهای زیادی پرستاران مهاجر را به‌راحتی جذب می‌کنند و روی سرشان می‌گذارند، اینجا ماجرا برعکس است.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین