کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاریجانی در صحن مجلس:

۲۰۰ قانون در مجلس دهم تصویب کردیم/ به مجلس دهم جفا شد

مهر , 31 ارديبهشت 1399 ساعت 12:36

حزب الله:
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی رسانه ها می‌گویند مجلس دهم بی‌عرضه است در حالی این اظهارات جفا به این مجلس است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه مجلس دهم اظهار کرد: با آرزوی قبولی طاعات به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم. به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.
لاریجانی ادامه داد: مجلس دهم چهار سال پیش تشکیل شد، در آن روزها خیلی از نمایندگان با افکار یکدیگر آشنا نبودند و در مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و امنیتی به بحث نشستیم و گاهی به تحلیل قوی‌تری رسیدیم. گاهی منجر به اعلام بیانیه شد. بعد از این چهار سال دوستی و مودت بین ما شکل گرفته امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.
رئیس مجلس ادامه داد: قوانین مهمی در مجلس دهم تصویب شد و تقریباً ۲۰۰ قانون به تصویب رسید که دو سوم آن لوایح بودند.
لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود به شرح قوانین مصوب در مجلس دهم پرداخت و گفت: قانون دائمی شدن برنامه‌های توسعه، قانون برنامه ششم، قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور که قانون بسیار مهمی بود و برای جلوگیری از مشکلات برای دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه تصویب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور، قانون حمایت از مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی، قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه در زمینه تنقیح قوانین هفت بخش به تصویب رسید، گفت: در زمینه بهداشت، معدن، شوراها، شهرداری‌ها تنقیح قوانین صورت گرفت.
رئیس مجلس اظهار داشت: قانون برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب برق و گاز به تصویب رسید. در این قانون مصوب شد که حاشیه نشینان شهرها بتوانند به طور رسمی از این امکانات استفاده کنند.
لاریجانی اظهار داشت: قانون هیئت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، دائمی کردن قانون مجازات اسلامی، علاوه بر این موافقتنامه‌های مهم به تصویب رسید از جمله موافقتنامه در خصوص منطقه اوراسیا و ایجاد منطقه آزاد در منطقه اوراسیا، که امری مهم برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از منطقه اوراسیا است.
رئیس مجلس گفت: در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشورهای مختلف قوانین به تصویب رسید. قانون مدیریت بحران، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان، دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که قانون بسیار مهمی بود و اجازه می‌دهد پالایشگاه‌های کوچک در کشور به وجود بیاید، قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی.
وی تاکید کرد: قانون تجارت نیز در این مجلس به تصویب رسید. برخی رسانه‌ها می‌گویند مجلس دهم بی عرضه است، این اظهارات جفاست به این مجلس، از زمان دولت آقای خاتمی تا امروز، لایحه تجارت در مجلس مانده بود و بالاخره مجلس دهم جرأت کرد که این قانون را تصویب کند.
وی ادامه داد: تصویب قانون حمایت از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که کار بسیار پایه‌ای بود در مجلس دهم انجام شد.
لاریجانی گفت: مجلس قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدامی بسیار گستاخانه بود را به تصویب رساند و نمایندگان برای اینکه اراده خود را نشان دهند، در آن روز لباس سپاه پوشیدند و گفتند که ما هم سپاهی هستیم.
رئیس مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام متقابل با اقدامات ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید سلیمانی، اظهار داشت: این قانون به صورت سه فوریتی در مجلس تصویب شد و ما مجدداً برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیم گرفتیم و بودجه آن را افزایش دادیم.
وی افزود: همچنین مجلس اخیراً در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی قانونی را به تصویب رساند. علاوه بر این مجلس کنفرانس‌ها و نشست‌های متعددی را در مورد موضوع فلسطین برگزار کرده است.
لاریجانی با اشاره به اینکه ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در اسفندماه ۹۵ در مجلس تشکیل شد، بیان کرد: مقام معظم رهبری در آن کنفرانس نطق کردند و زمانی بود که قدرت‌های بین المللی و مرتجعین منطقه به دنبال آن بودند که مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و در آن اوضاع اهداف شوم اسرائیل دنبال شود که آن کنفرانس بسیار اهمیت داشت.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس برگزار شد، تصریح کرد: در آن کنفرانس در زمینه تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و همچنین تعرض به قدس شریف، مباحثی مطرح شد و هدف از تشکیل این کنفرانس بررسی موضوعات مذکور بود.
وی با بیان اینکه دو نشست در سال ۹۶ در محکومیت اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد، گفت: نشست فوق العاده کمیته فلسطین و نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی برگزار شد و بسیاری از این کشورها در این نشست حضور یافتند.
لاریجانی اظهار داشت: سه کنفرانس برای مقابله با تروریسم مخصوصاً تروریسم دولتی آمریکا با حضور رؤسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکیه و افغانستان تشکیل شد که دومین کنفرانس آن در تهران بود.
رئیس مجلس ادامه داد: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیر نظر مجلس کار می‌کند نشست‌های منظمی در جهت پیگیری حقوق مردم مظلوم فلسطین داشته است که این مسئله هم از اقدامات مهم مجلس بوده است.
وی افزود: بنده سراغ ندارم هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و نیروی قدس کمک کرده باشد که این کار مهمی بود که از سوی مجلس دهم و از طریق صندوق توسعه ملی دنبال شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خدا شهید بزرگوارمان سردار سلیمانی را بیامرزد که هر بار بنده با ایشان دیدار داشتم، از اهتمام مجلس به تقویت بنیه دفاعی و بودجه‌ای نیروی قدس اظهار خرسندی می‌کرد.
لاریجانی با اشاره به بُعد نظارتی مجلس دهم نیز اظهار داشت: در بُعد نظارتی مطرح می‌شود که مجلس دهم در این زمینه کاستی‌هایی داشته است که گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز همراه بود که به اعتقاد بنده این اظهارات از سر معرفت نبود و بنده باید بگویم در این مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا، ۱۸۳ سوال از وزرا در صحن علنی مجلس مطرح شد و ۵ سوال از رئیس جمهور در این مجلس مطرح شد.
وی با اشاره به اینکه در این مجلس شش استیضاح مطرح شد که دو وزیر نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند، گفت: ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند، ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف کشور چون مسائل امنیتی، سیل و زلزله برگزار شد و نمایندگان نظراتشان را مطرح کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنده به یاد ندارم در مجالس هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آئین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان می‌دهد کمیسیون‌ها در مساله نظارت بسیار فعال بودند.
لاریجانی با اشاره به اینکه ۳۹ گزارش نظارتی کمیسیون‌ها ارائه دادند، گفت: کمیسیون ویژه ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولاً برای رونق تولید بود ارائه کرد.
وی افزود: ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد که بنده در مجالس هشتم و نهم نظیر این موضوع را هم ندیدم که نمایندگان از ابزار نظارتی ۲۳۴ که استنکاف دستگاه‌ها از اجرای قانون است تا این حد استفاده کرده باشند و این ۱۷ پرونده به قوه قضائیه ارسال شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های مجلس هزار و ۸۱۸ جلسه نظارتی داشتند، ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع، هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت می‌کردند و ۲۷۹ نماینده در هیأت‌ها و شوراهای استانی حضور می‌یافتند و هزار و ۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که معلوم بود فعال هستند.
لاریجانی با اشاره به اینکه کمیسیون اصل ۹۰، ۱۳ گزارش نظارتی ارائه داد، گفت: در این روزهای اخیر چند مورد از این گزارش ها در صحن علنی مجلس قرائت و به قوه قضائیه ارسال شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیئت تطبیق قوانین اقدامات قابل توجهی انجام داد و همه مصوبات دولت را به روز کردند. گاهی برخی از مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همه این موارد به روز شد.
وی تصریح کرد: دیوان محاسبات به ۸ هزار و ۵۱۶ گزارش رسیدگی کرد که علاوه بر این گزارش ها، گزارش تفریغ بودجه را هم به صورت سالانه به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کرد.
لاریجانی گفت: ۳ هزار و ۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع شد و در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: درباره حقوق نجومی بحث های بسیار زیادی وجود داشت که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و ۱۰۰ هزار فیش حقوقی را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که در چه بخش هایی تخلف صورت گرفته و مازاد آن به خزانه بازگشت.
وی تصریح کرد: مرکز پژوهش های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور گزارش ارائه داد و همچنین پیشنهاداتی را برای تصویب قانون ارائه کرد و علاوه بر این پیشنهاداتی را در زمینه نظارتی ارائه داد و بسیار فعال بود به گونه ای که مقام معظم رهبری در دیداری که با ایشان داشتیم، از اهتمام مرکز پژوهش ها تشکر کردند.
لاریجانی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه ها بود و نیاز به تنقیح قوانین داشت، گفت: قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در این مجلس رخ داد.
رئیس مجلس افزود: معاونت قوانین ۷ گزارش درباره تنقیح قوانین ارائه کرد که در بخش هایی چون انتخابات، بهداشت، سلامت، ورزش، شوراها، صنعت، معدن متونی وجود دارد که سرمایه گذاری را تسهیل می کند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری امسال را تحت عنوان سال جهش تولید نامگذاری کرده اند، اظهارداشت: زیربنای این امر قانونگذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی و به ویژه کمیسیون ویژه انجام شد و باید تلاش کرد که فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود آید.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کشور قوانین مادر و پایداری تصویب شد و مجلس دهم در این حیطه خدمت بزرگی کرد اما به این مجلس جفا شد و به هیچ وجه به مصلحت کشور نبود که رکن مهم دموکراسی کشور با الفاظ سبک و تخریب مواجه شود.
لاریجانی  ادامه داد: این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعفی نداشته است بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت. من گوشه ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم. از گذشته با توجه به شفافیت کار مجلس که مستقیم نظرات از رادیو و تلویزیون پخش می شود در برابر چشم همگان عملکرد مجلس قرار داشته است. مجلس آنچه وظیفه داشت انجام داد. در هر مرحله ای که نیاز به عمل انقلابی بود بالاتفاق نمایندگان وارد شدند. عمده کوشش مجلس در این بود که گرهی از مشکلات مردم باز شود اما برخی سیاسیون برای رقابت های خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند. هرچه دلشان خواست گفتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام علی نامه ای به کمیل دارد که بسیار درس آموز است. امام با همه علاقه ای که به کمیل دارد و کمیل را رازدار شب های خود می داند اما در مسئولیت بلادی که امام علی به وی داده بود، به درستی عمل نکرد و امام در نامه ای او را ملامت کرد.
وی افزود: امام فرمود چرا سپاه دشمن را که از حوزه مأموریت او گذشته و در پی غارت و چپاول بوده است، درک نکرده است. امام می فرماید از دست دادن چیزی که انسان بر آن گماشته شده و پرداختن به چیزی که از او خواسته نشده ناتوانی آشکار است.
نماینده قم گفت: دو اشتباه را در این نامه به کمیل گوشزد می کند. اول در مقام کمک افراد ممکن است به لحاظ فردی مقید و متعبد باشند اما وظیفه حکومتی خود را به درستی انجام نداده یا با اعوجاج انجام دهند. یعنی تقوای فردی همیشه مقارن با تقوای سیاسی نیست. امام دو اصل را ذکر کردند که پایه های تقوای سیاسی است. یک فرد مسئولیت پذیر باشد و در آنچه مأمور شده استوار باشد و به درستی انجام دهد و در چیزی که حکومت از او نخواسته وارد نشود.
لاریجانی  گفت: سوال این است در حکومت مردم سالار، وظیفه قوای مجریه، قضائیه و سایر بخش های حاکمیت را کدام قوه مشخص می کند؟ بدون تردید قوه مقننه و مجلس است که وظایف بخش های مختلف حکومت را مشخص می کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات ها با نمایندگان فرمودند مجلس مظهر حکمت نظام است و در جای دیگر فرمودند مجلس ریل گذار حکومت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امام فرمودند، مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت تدبیر فکر و فرمان راندن می باشد. هیچ قوه و هیچ بخش از حکومت حق ندارد از اجرای فرمان مجلس سرباز بزند. این همان است که امام علی، کمیل را تنبه داد.
وی تصریح کرد: چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که بخش های حکومت باید وظیفه شناسی خود را از این طریق به دست آورند. از طرفی اینکه امام به کمیل می فرماید به چیزی اقدام کردی که به آن مأمور نبودی، موضوع مهمی است.  حکومت نباید به چیزی که مجلس برای آن مشخص کرده بپردازد. مرحوم مدرس می فرماید دولت و اعضای آن فقط باید دستورات مجلس را اجرا کنند. به نظرم با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور همه اهمیت مجلس را می دانند اما چرا مدتی است که به انحای مختلف در تخریب چهره مجلس تلاش شده است. در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد خطاب به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان «بگم بگم» سابق به ذهن متبادر نمی کند.
لاریجانی گفت: در نزد عوام مَثَلی هستند که می‌گویند «ظلم بالسویه عدل است». این حرف درست نیست. ظلم، ظلم است اما مقصودشان چیست؟ مقصود این است که اگر می‌خواهیم این کار را کنید، نسبت به همه یکسان عمل کنید که این کار را نکردید. مجلس دهم با درک صحیح از شرایط کشور تلاش نمود با همدلی سایر قوا، توطئه‌های خطرناک دشمنان بر ضد نظام را ناکام بگذارد. مجلس در برابر سیل، زلزله، گرد و غبار و امروز کرونا واکنش داشت اما مهمتر از همه کرونای ترامپ بود. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها درگیر شدند، به کرونای ترامپ دچار شد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: عده‌ای انتظار داشتند که مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و حکمرانی مسلمانی می‌دانستیم. از اردیبهشت ۹۶ که دولت خبیث آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم؛ این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود.
وی تأکید کرد: حوادث پشت سر هم پیش می‌آمد، ما راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت ایران و نظام نداشتیم اما در همین شرایط همه فعالیت‌های مجلس در تقنین و نظارت مدام در جریان بود. مجلس دهم در همه گرایش‌های سیاسی حضور فعال داشت و از نظر سیاسی، مجلس یکدست و یک‌فرمان نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما دو تعهد داشتیم؛ رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری. من به یاد ندارم که تدبیری از سوی رهبری ارائه شده باشد و مجلس به آن توجه نکرده باشد. به خاطر ندارم دستوری به مجلس داده باشم. به من گاهی سر یک موضوع یا استیضاحی، شخصاً دستوراتی می‌دادند اما به مجلس دستوری ندادند.
لاریجانی گفت: بنده معتقدم باید حرمت همه قوا را نگه داشت. این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم هستند و یا منصوبین رهبر انقلاب، نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوا را بشکنند و عده دیگری قوه دیگر تخریب کنند از نظام و کشور چه چیزی باقی می‌ماند؟
به گفته وی، مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد؛ قانون شفافیت اطلاعات، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، همگی در مجلس تصویب شد. مطالبه مجلس این است که قوه قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته این مسائل برای کسانی که مرتکب بی‌اخلاقی می‌شوند، بیشتر صدمه روحی دارد. برای افرادی که مظلوم واقع می‌شوند سنت خداوند بر این استقرار دارد که در همین دنیا، بهروزی برای آنها را رقم خواهد زد.
لاریجانی گفت: سؤال این است که چرا این اقدامات انجام می‌شود؟ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت‌طلبی است. ممکن است در برخی جریان‌های سیاسی افرادی حضور داشته باشند که این کارها را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر این‌گونه باشد، همه‌اش باطل است. حتی اگر همین نظر ناظر به قدرت هم باشد، مسیر و رفتار خود را می‌طلبد. با چکش که نقاشی نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: سیاست‌ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می‌طلبد اما به نظر من، برخی فکر می‌کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب، انقلاب و نظام را حفظ می‌کنند؛ این تلقی عقلاً و از نظر تجربه تاریخی در این ۶ سال وجاهت نداشته است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر فعل سیاسی از پشتوانه عقلانی برخوردار نباشد، ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نخواهد ماند. ایراد به مبنای عقلانی این برداشت است. این فکر خطاست. چرا؟ پاسخ روشنی دارد چون مانع رشد جامعه است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جامعه‌ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند، شکست و پیروزی نداشته باشد، دچار فلج ذهنی می‌شود. رشد وقتی رخ می‌دهد که فقط در مسیر آزادی فکر و عمل باشد. سال‌ها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید آیت‌الله مطهری فرمودند «ایشان ایدئولوگ نظام و جامعه اسلامی است» حالا ببینید این ایدئولوگ در این خصوص چه می‌گوید؟
وی در تشریح این مطلب گفت: از نظر شهید مطهری، جامعه مثل فرد دارای روح، حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فترت است. همان‌گونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد که ایشان در فلسفه تربیت گفته‌اند «در جامعه هم باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد». شهید مطهری می‌گوید القای برخی تصمیمات ممکن است حتی برای کوتاه مدت مفید باشد ولی استمرار این‌گونه تصمیمات، مانع رشد جامعه می‌شود و جامعه هیچ‌گاه به بلوغ سیاسی نمی‌رسد. باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند. اگر فلسفه حکمرانی مردم‌سالاری دینی، رشد همه‌جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری «جامعه به دلیل داشتن روح جمعی، از ویژگی‌های فطری برخوردار است»، خصوصیت فطرت در این است که باید این استعدادها را رشد داد و رشد استعداد در فضای آزادی و مسابقه رخ می‌دهد؛ نه با امر کردن و القای تصمیم.
لاریجانی اظهار داشت: این مطالب به معنای نداشتن ضوابط نیست. ضوابط همان است که قانون مشخص کرده است. در مقام اجرا نباید سختگیری و انقباضی عمل کرد که فلسفه هستی، رشد دادن آحاد جامعه را منتفی کنیم. همه بخش‌های حکومتی چه تقنینی، چه اجرایی و چه قضایی از یک فلسفه حکومتی برخوردار هستند و بدون فهم این مبانی حکمرانی، اگر قانون مناسب هم باشد در مقام اجرا می‌توان آن را طوری عمل کرد که به نتیجه اصلی نرسد. به همین دلیل اکثر حکمای ما فضیلت سیاسی را در رفتار اعتدال‌آمیز بین دو حد افراط و تفریط معرفی کرده‌اند.
لاریجانی گفت: از صدا و سیما تشکر می کنم که به صورت مستمر برنامه های مجلس را منعکس کردند. از ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان سپاه و ارتش، فرماندهان نیروهای سپاه و ارتش، فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم که همیشه با ما همکاری کردند.
وی ادامه داد: از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مخصوصا شورای نگهبان تشکر می کنم که زمان زیادی را برای بررسی قوانین گذاشتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از رئیس جمهور، هیات وزیران و سازمان‌های اجرایی هم تشکر می کنم و لازم است از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم سپاسگزاری کنم که حضور فعالی در مجلس داشت و علاوه بر این همه معاون های پارلمانی زحمات زیادی کشیدند که از همه آنها تشکر می کنم.
لاریجانی اظهار داشت: ممکن است عده ای با بنده مخالف باشند که اشکالی هم ندارد اما نباید نهادی را تضعیف می کردند. بنده به همه مخالفان خود عرض می کنم که نزد بنده محترم هستند و اگر در این مخالفت حقی برای این جانب در مورد آنان ایجاد شده است از همه آنان می گذرم و همه را حلال می کنم و امیدوارم اگر آنان نیز از بنده خطایی دیدند، از بنده درگذرند.
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: شما واقعا در قلب بنده جا دارید و در این چهار سال از شما یاد گرفتم و با ارادت عرض می کنم تلاش بنده این بود ماحصل فعالیت های مجلس حل مشکلات کشور باشد. اما قبول دارم مشکلات کشور وسیع بود و البته بنده هم قصورهایی داشتم و از نمایندگان و ملت می خواهم که از همه قصورهای ما بگذرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای نمایندگان مجلس یازدهم آرزوی توفیق دارم، تصریح کرد: امیدوارم آنان در کار خود موفق باشند. شرایط کشور پیچیده است و همه باید کمک کنیم هم مجلس آینده و هم سایر قوا موفق باشند.
لاریجانی متذکر شد: دو همکار ما یعنی مرحوم محمدنعیم امینی فرد و مرتضی صفاری نطنزی در مجلس دهم زحمات زیادی کشیدند و به رحمت خدا رفتند که از خداوند برای آنان آرامش می خواهم.
وی ضمن تشکر از خبرنگاران رسانه های مختلف گفت: مجلس تمام گشت اما باید گفت در تو پایان نیست، آغازی دیگر باید تو را.


کد مطلب: 226044

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/226044/۲۰۰-قانون-مجلس-دهم-تصویب-کردیم-جفا

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com