تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
plusresetminus
حزب الله:خبر ساخت چهارمین سریال با موضوع قاجاری و نقش ناصر الدین شاه قاجار نشان داده است که سینماگران ما تاریخ را به خوبی نمی‌شناسند.
۰
کد مطلب : ۲۲۶۰۰۱
سلطان صاحب قران، صاحب شبکه نمایش خانگی شده است/علت این همه توجه به شاه قاجار چیست؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، در نیمه دوم سال گذشته بود که خبر از ساخت سریالی با عنوان "قبله عالم" به کارگردانی فرزند منوچهر محمدی یعنی حامد محمدی منتشر شد. سریالی کمدی درباره، دربار ناصرالدین شاه قاجار که با شیوع ویروس کرونا خبر توقف فیلمبرداری آن منتشر شد.
*برای جیران و خاتون اتفاقی افتاده است؟
در همان ایام خبر ساخت سریالی با عنوان "جیران" توسط حسن فتحی که آن روزها مشغول تولید و ساخت فیلم مست عشق بود نیز منتشر شد. عوامل و بازیگران سریال به سرعت در حال انتخاب بودند و البته بعد از مدتی دیگر خبری از ادامه انتخاب عوامل و لوکیشن و... نیامد تاجایی که برخی گمان کرده‌اند ساخت سریال متوقف شده است.

اما این دو سریال تنها آثار شبکه نمایش خانگی نبودند که قرار بر ساخت آنها بود بلکه سریالی دیگر با نام «خاتون» نیز در دست ساخت بود که آن سریال نیز مدتی است اهالی رسانه را بی‌خبر گذاشته است. مدتی در ابتدای مسیر این اثر اخباری مبنی بر رد شدن فیلمنامه این سریال در سازمان سینمایی منتشر شده بود که بعد از آن توسط دفتر نظارت بر تولید رد شد. اما با این اوصاف مدت زیادی می‌گذرد که این سریال و کار حسن فتحی بی‌خبر شده‌اند.

حالا بعد از این کش و قوس‌های فراوان دیروز خبر تازه‌ای درباره ساخت سریالی با عنوان «آهوی من مارال» منتشر شد که بار دیگر در حال و هوای زندگی و زمانه ناصر الدین شاه قاجار است. 

*دلیل این همه توجه به دربار ناصرالدین شاه چیست؟
تاریخ ایران به بلندای چندین هزار سال دودمان و سلسله و اقوام گوناگون است که هرکدام از آنان درون خود صدها سوژه جالب و جذاب دارد اما اصرار سینماگران و نویسندگان ما بر فضای قاجاریه آن هم زندگی شاهی مانند ناصرالدین شاه که تنها قتل امیرکبیر در کارنامه 50 ساله سلطنتش نقطه سیاه بزرگی تلقی می‌شود جای سؤال دارد؟ جالب‌تر اینکه امروز خبر دیگری نیز منتشر شد که اشاره به برگزاری نمایشگاهی با حس و حال فضای قاجاری دارد. گویا قرار است هرجا سر بگردانیم شاهزاده‌های قاجاری را زیارت کنیم!؟

آیا واقعاً دیگر عرصه‌های تاریخی ما مانند زندیه با تلاش‌های کریمخان برای دادگستری و یا تاریخ انقلاب و معاصر که با روزگار فعلی ما قرابت دارد و در دوران فعلی ما تأثیر جدی دارد نباید مورد توجه قرار بگیرد؟
*کمی از BBC یاد بگیریم
شبکه BBC به عنوان یکی از بنگاه‌های تولید محتوا و ساخت آثار تلویزونی سال‌ها است که به جای پرداختن به نقطات کور تاریخ انگلستان به صورت مرتب درباره تاریخ معاصر، جنگ‌های جهانی اول و دوم، تأثیراتش بر کشورهای جهان و... تاریخ را دراماتیزه می‌کند و از رهگذر این کار  برتری و تأثیرگذاری خود را اثبات می‌کند.
سینما , شبکه نمایش خانگی ,
کاراکترهای سریال‌های تاریخی BBC
نکته مهم اینجا است که تاریخ چنین کشوری که آن را به روباه پیر استعمار می‌شناسیم جای افتخار و سرافرازی ندارد اما با این اوصاف صدها سریال تلویزیونی در تمجید خود ساخته است اما سریال‌های ما به جای دست گذاشتن روی نقاط افتخار آمیز سراغ نقاط کلیشه‌ای مانند زندگی ناصر الدین شاه قاجار رفته‌ایم؛ گویا دینی به وی بر گردن سینماگران ما مانده است که هنوز ادا نشده است.
سینما , شبکه نمایش خانگی ,
پیکی بلاندرز یکی دیگر از سریال‌های مشهور تاریخی BBC
باید دید که آیا امسال کارگردانان بزرگی که در تلویزون دست به ساخت سریال‌های مهم و تاریخی زده‌اند به شبکه نمایش خانگی راه پیدا می‌کنند؟
انتهای پیام/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین