تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
plusresetminus
حزب الله: حمید پور آذری، زندگی در دوره کرونایی را دشوار می‌داند اما خوشحال است که این دوره سخت را تجربه می‌کند چراکه به باور او، بودن در دوره‌های این چنینی، نگاه آدمی را به زندگی تغییر می‌دهد.
۰
کد مطلب : ۲۲۵۹۱۲
پورآذری: زیستن در این دوره‌ها را شانس بزرگی می‌دانم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این هنرمند  از سختی‌ها و امتیازات زندگی در دوره کرونایی سخن گفت و تاکید کرد با وجود همه تغییراتی که در زندگی‌مان رخ می‌دهد، هنر تئاتر از بین نخواهد رفت بلکه شکل تازه خود را پیدا خواهد کرد.
او همچنین ابراز امیدواری کرد تئاتر هم مانند فوتبال مورد توجه شرکت‌ها قرار بگیرد و از حمایت کارخانجات بهره‌مند شود.
پورآذری گفت: اگر دوره‌های زندگی‌ام از کودکی مرور کنم، خواهیم دید که مقاطع بسیار متفاوتی را تجربه کرده‌ام که البته همه آنها بحرانی بوده‌اند ولی زیستن در این دوره‌ها را شانس بزرگی می‌دانم چون تاثیر عمیقی بر نگاه انسان به محیط اطرافش می‌گذارد.
سرپرست گروه تئاتر «پاپتی‌ها» با بیان اینکه زیست آدمی در دوران کرونایی تغییر می‌کند، افزود: باید با این وضعیت کنار آمد. وضعیتی که از هر جهت، جهان را متفاوت کرده است. گفته می‌شود این ویروس دست‌کم در دو سال آینده با ماست. طبیعتا در این مدت بسیاری از عادات ما عوض می‌شود و عادات جدیدی جایگزین عادات قبلی خواهد شد به طوری که شاید رفتار قبلی ما عقب‌افتاده به نظر برسد.
این کارگردان در ادامه درباره اجراهای آنلاین تئاتر که بعد از تعطیلی سالن‌های نمایش تا حدودی مرسوم شده است، توضیح داد: این تجربه هم بد نیست و بتدریج اشکالات خود را برطرف می‌کند. به هر روی چاره‌ای نیست جز تجربه شیوه‌های این چنینی چراکه بیشتر وجوه زندگی‌مان در حال تغییر است و باید متناسب با وضعیت موجود، راهکارهایی پیدا کرد. 
پورآذری با اشاره به پیشنیه تئاتر در یونان باستان یادآوری کرد: زمانی تئاتر در مکان‌های روباز اجرا می‌شد و بعدتر به سالن‌های سرپوشیده آمد. ما هم باید نگاه‌مان را عوض کنیم چون شرایط دیگری بر زندگی‌مان حکمفرما شده است و در این وضعیت باید تئاتر را بازتعریف کنیم؛ اینکه اصلا به چه چیزی تئاتر می‌گوییم.
این مدرس تئاتر ادامه داد: هر جا که کسی کنش‌گر و کسی دیگر تماشاگر باشد، تئاتر اتفاق می‌افتد. نکته این است که وقتی در پی اسم هستیم، دچار مشکل می‌شویم. بشدت معتقدم تئاتر راه خود را پیدا می‌کند همچنانکه هم اکنون هم هنرهای اجرایی به یکدیگر آمیخته‌اند، عناصر دیگری هم به تئاتر اضافه می‌شوند که آن را از وضعیت تک‌رسانه‌ای یا حتی چند رسانه‌ای تغییر می‌دهند و به تناسب این وضعیت، تماشاگر هم تغییر می‌کند.      
پورآذری در بخش دیگری از این گفتگو درباره حمایت از تئاتر و گروه‌های نمایشی در شرایط دشوار کنونی توضیح داد: در این وضعیت که بسیاری از مشاغل زیان دیده‌اند، دولت و دیگر نهادها باید کمک کنند. برخی از مشاغل کمتر دچار آسیب شده‌اند و برخی دیگر مانند تئاتر، متحمل ضررهای بیشتری شده‌اند. ضمن اینکه تئاتر در هر شرایطی، نیازمند کمک است ولی در وضعیت کنونی که برخی از حامیان تئاتر، خود دچار تنگنای مالی شده‌اند، دیگر نهادها باید به یاری این هنر بیایند چراکه بنیه اقتصادی تئاتر بیش از پیش ضعیف شده است.
این کارگردان با تاکید بر اینکه باید در این شرایط بیشتر از تئاتر مراقبت کرد، افزود: اگر دولت پیش از این بخش زیادی از اقتصاد تئاتر را به گیشه واگذار کرده بود، حالا باید بیشتر از تئاتر حمایت کند و مراقب معیشت هنرمندان آن باشد.
او خاطرنشان کرد: پروتکل بهداشتی که برای تئاتر و تئاتری‌ها نان و آب نمی‌شود. اگر قرار است بخشی از ظرفیت هر سالن پر شود و اجازه نداریم بیش از آن بلیت‌فروشی داشته باشیم، دولت و دیگر نهادهای شبه دولتی و خصوصی باید بابت آن صندلی‌های خالی مانده، یارانه بپردازند. اگر شرکت‌هایی هستند که در این روزگار کمتر زیان دیده‌اند، خوب است آنها هم از تئاتر حمایت کنند.
پورآذری همچنین با تاکید بر اینکه تئاتر را نباید تعطیل کرد، توضیح داد: درست نیست با این نگاه که شاید تماشاگر به دیدن تئاتر نیاید، سبب تعطیلی کلی آن شویم بلکه هنرمندان باید در هر وضعیتی کار خود را انجام دهند و به حیات تئاتر، تداوم ببخشند. گروه‌های نمایشی نباید جاخالی کنند.
کارگردان نمایش‌های «ادیپ شهریار» و «سال ثانیه» با اشاره به حمایت شرکت‌هایی مانند فولا مبارکه یا ذوب آهن و تراکتورسازی از تیم‌های فوتبال افزود: این شرکت‌ها میلیاردها تومان برای فوتبال هزینه می‌کنند. قرارداد یک بازیکن متوسط رو به پایین اینها دو سه میلیارد تومان است در حالیکه اگر 5 تا از این شرکت‌ها همین مبلغ را به حمایت از تئاتر اختصاص بدهند، وضعیتی در فرهنگ و هنر ایجاد خواهد شد که همه را امیدوار می‌کند.
پورآذری درباره لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه گفت: به هر حال فوتبال همیشه به چشم می‌آید. پوپولیستی بودن این ورزش طبیعتا در این زمینه بسیار موثر است. به همین دلیل حتی از ورزش‌های دیگر چنین حمایت‌هایی نمی‌شود. در جهان این چنین است و این فقط ویژه ایران ما نیست ولی بتدریج باید بتوانیم راه‌هایی برای این گونه حمایت‌ها از تئاتر پیدا کنیم.  
 
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین