تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
plusresetminus
حزب الله:«عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه عراق پس از گذشت ۲۰ روز و ناکامی در جلب نظر گروه‌های سیاسی عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری رسماً مجبور به کناره‌گیری از نخست‌وزیری شد.
۰
کد مطلب : ۲۲۲۵۹۳
«عدنان الزرفی» مجبور به کناره‌گیری از نخست‌وزیری عراق شد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،عدنان الزرفی که بر عدم کناره‌گیری از نخست وزیری اصرار داشت و برنامه کاری دولت خود را چند روز پیش تقدیم رئیس پارلمان عراق کرده بود امروز در کنفرانسی خبری رسماً کناره‌گیری خود را اعلام کرد‎.
برهم صالح رئیس‌جمهور عراق 27 اسفند 98،‌ عدنان الزرفی از چهره‌های سیاسی عراق و استاندار سابق نجف را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.
کناره‌گیری الزرفی در پی اجماع گروه‌های سیاسی شیعه و اعلام حمایت رسمی نیروهای سیاسی کُرد و اهل‌سنت عراق از معرفی «مصطفی الکاظمی» برای تصدی پست نخست وزیری روی داد.
فراکسیون "تحالف القوى" ائتلاف نیروهای عراقی به‌عنوان بزرگترین تشکل اقلیت اهل‌سنت در پارلمان عراق دیروز حمایت خود را از نامزدی رئیس دستگاه اطلاعات برای تشکیل دولت جدید به‌جای عدنان الزرفی نخست‌وزیر مأمور تشکیل دولت اعلام کرد.
این فراکسیون از مجموع 329 کرسی پارلمان حدود 40 کرسی را در اختیار دارد و ریاست آن را «محمد حلبوسی» رئیس پارلمان این کشور به‌عهده دارد.
نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق پیشتر از نامزدی مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق برای تصدی پست نخست وزیری دولت آینده استقبال کرده بود.
اتحادیه میهنی کردستان عراق که برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز وابسته به آن است با صدور بیانیه‌ای رسماً از نامزدی «مصطفی الکاظمی» اعلام حمایت کرد.
پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مأمور شده بود که در تشکیل دولت ناکام ماند.
عدنان الزرفی در سه دوره مختلف استاندار نجف بود و از سال 2018 تاکنون نماینده پارلمان عراق است. وی وابسته به حزب الدعوه از پرسابقه‌ترین احزاب سیاسی عراق بود ولی در سال 2009 از این حزب خارج  و تشکل الوفاء را شکل داد و دبیرکل این جنبش شد.
زرفی از سال 2018 تاکنون نماینده پارلمان عراق است و سمت ریاست فراکسیون النصر در پارلمان را به‌عهده دارد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین