تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
plusresetminus
حزب الله:رییس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا ضمن اشاره به بازدید ۱۱ روزه نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از اقدامات کشور ایران در مهار کرونا ویروس، گفت: اعلام کردند که ایران می‌تواند به سایر کشورها کمک کند و اکنون می توانیم تجربیاتمان را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم.
۰
کد مطلب : ۲۲۲۰۶۳
همکاری مناسب وزارت خارجه برای مهار کرونا/ آمادگی ایران برای انتقال تجربیات به سایر کشورها
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،دکتر محمد آسایی در مصاحبه ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، با بیان اینکه برای مهار بیماری کووید ۱۹ تمام اقدامات تشخیصی در مناطق مرزی، هوایی و زمینی اتخاذ شده است،‌ گفت: تعداد زیادی از مسافران و زائران پاکستانی و افغانستانی هنگام بروز بیماری در حال بازگشت به کشورهایشان بودند و از سوی دیگر هموطنان ما نیز که مسافر این کشورها بودند خواستار بازگشت به ایران بودند که از همان زمان نقاط قرنطینه‌ای در دو طرف مرزها ایجاد شد و افراد در آن نقاط مورد غربالگری قرار می‌گرفتند.
وی افزود: موارد مشکوک بیماری در قرنطینه بررسی می‌شدند و به محض ورود به کشور ثانی مجددا تا ۱۴ روز تحت پیگیری قرار می‌گرفتند و ما در وزارت بهداشت به طور مرتب و منظم با وزارت های خارجه افغانستان و پاکستان در ارتباط بودیم تا مشکلی پیش نیاید.
آسایی با اشاره به همکاری وزارت امور خارجه با وزارت بهداشت در این خصوص اظهار کرد:  باب همکاری های علمی و تامین تجهیزات پزشکی را باز کردیم و از تجارب سایر کشورها بهره مند شدیم و با سازمان‌های بین‌المللی، چین و سازمان جهانی بهداشت ارتباط برقرار کردیم و مرجع اطلاعات را در اختیار پزشکان قرار دادیم.
به گفته وی، با توجه به تجربه ۲ ماهه جمهوری اسلامی ایران ما حرف‌هایی برای گفتن داریم و به زودی نتایج تحقیقاتمان به زبان انگلیسی در اختیار سازمان‌های بین المللی قرار خواهد گرفت و به گفته سازمان جهانی بهداشت، تجارب ایران درمقابله با کرونا برای سایر کشورها قابل استفاده است.
آسایی اظهار کرد:‌ دفتر روابط بین الملل وزارت بهداشت همکاری نزدیکی با وزارت خارجه و سفارتخانه‌های مستقر در تهران داشت و خانواده اتباع خارجی نگران بودند و ما تاکنون سه جلسه با سفارتخانه‌های سایر کشورها در ایران داشتیم و آنها را درباره برنامه ایران در حوزه کرونا مطلع کردیم. از سوی دیگر بیمارستان‌هایی برای پذیرش اتباع خارجی مشخص کردیم و فرصت را مناسب دانستیم تا نیازها و همکاری ها برای کشورها را مطرح کنیم و بحث همکاری های علمی و تامین و تجهیز تجهیزات را با این کشورها در میان گذاشتیم.
آسایی درباره بازدید سازمان جهانی بهداشت از ایران،‌ گفت: نمایندگان سازمان جهانی بهداشت بعد از بازدید ۱۱ روزه از ایران اعلام کردند که ایران می‌تواند به سایر کشورها کمک کند و ما آمادگی داریم زمانی که بیماری به سطحی برسد که به نیروهای ارزنده نیازی نداشته باشیم می توانیم به سایر کشورها نیرو اعزام کنیم و اکنون می‌توانیم تجربیاتمان را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و تجربیات نظام ارائه خدمات سلامت با اولویت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد:‌ طرح هر خانه یک پایگاه سلامت به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و ای کاش این طرح را در همه استان‌ها اجرایی کرده بودیم و از هر خانه یک نفر رابط بهداشت داشتیم تا در داخل خانه تمام موازین را به طور کامل اجرا می کرد و در پیشگیری و مراقبت از سلامت اعضای خانواده فعال بود. این طرح تاکنون در سه استان قزوین، سمنان و کاشان اجرایی شده است و با توجه به تجربیات این سه استان برخی شهرها هم این برنامه را آغاز کردند که به طور حتم در پیشگیری از بیماری ها بسیار کمک کننده هستند.
وی در پاسخ به سوالی درباره محافظت از کادر درمانی در ایران و سایر کشورها، اظهار کرد: محافظت از نیروی انسانی از ابتلا به بیماری‌هایی مثل کرونا در دستورالعمل‌های اکثر کشورهایی است که ما مطالعه می‌کنیم. یکی از موارد بسیار مهم نه تنها محافظت؛ بلکه ارتقای علمی و توجه به نیازهای نیروی انسانی در بحران کروناست که در این زمان خیلی بیشتر به این عزیزان نیاز داریم. اینها از مسائلی است که سیاستمداران باید به آن توجه کافی کنند.
آسایی  افزود: تعداد فوت یا ابتلای نیروهای درمانی در کشورهای مختلف، متفاوت بوده، چرا که میزان محافظت هم متفاوت است. در شبکه اجتماعی دیدید که در آمریکا به جای گان از کیسه زباله استفاده می‌کنند و قطعا همه کشورها فوت شدگانی در نیروهای درمانی مبارزه با کرونا دارند؛ اما آمار مشخص و مقایسه‌ای اکنون وجود ندارد، ما شاید در هفته‌های اول به میزان کافی وسایل پیشگیری و محافظتی نداشتیم، اما اکنون تمام نیروهای بهداشتی وسایل محافظتی ماسک، کلاه، دستکش و گان‌های مخصوص دارند، استفاده از این لباس های پلاستیکی بسیار دشوار است و امیدواریم تعداد بیماران و فوتی‌ها در سیستم بهداشتی درمانی با محافظت و شیف‌بندی‌های مناسب، کم شود؛ چرا که یک نیروی انسانی که ۸ ساعت کار می‌کند، باید با تدابیری  استراحت کند و در بخش های ویژه نیازمند نیروهای توانمند هستیم.
آسایی درباره تجربیات کشورهای جنوب شرقی آسیا در مقابله با کرونا و استفاده از این تجربیات اظهارکرد: وزارت بهداشت برنامه‌ای دارد که تجربیات کشورهای مختلف را جمع‌آوری می‌کنیم و در قالب یک صفحه، سیاست‌ها و اقدامات موثر در کاهش بیماری کرونا و درمان را به رشته تحریر در می‌آوریم و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم. 
مسئول استفاده از تجربیات سایر کشورها در ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اقدامات کشور چین در مهار کرونا، افزود:‌ مساله‌ مهم تجربه چین، کشف، گزارش‌دهی، ایزوله کردن و درمان فوری بود که این اقدامات را در رئوس برنامه‌های اجرایی خود قرار داد. همچنین حمایت سیستم اجرایی چین به صورت مؤثر و هماهنگ، هم‌دوش با ارائه خدمات بهداشتی درمانی از اهمیت خاصی برخوردار بود. به طوری که نیروی انسانی را خیلی زود از سایر استان‌ها در طول مدت کوتاهی در ووهان مستقر کرد و ۴۲ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در ووهان مستقر شدند و درمان رایگان را برای همه بیماران اتخاذ و ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد کرد. همچنین برنامه پیگیری، غربالگری، قرنطینه و به ویژه ردیابی افراد نزدیک به بیماران بستری را در دستور کار قرار داد و در ۸ روز گزارش اپیدمیولوژی را اعلام کرد و کیت های تشخیصی را در ۱۶ روز به تولید انبوه رساند. حتی مبلغ ۲۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک کرد که این اقدام بزرگی بود.
آسایی با بیان اینکه کره جنوبی در مبارزه با کرونا موفق بوده است،‌ گفت: کره جنوبی از دیگر کشورهایی بود که تجربیات خوبی داشت و با ۹۳۳۰ مورد مثبت و ۱۳۲ مورد مرگ با این بیماری دست و پجه نرم می‌کرد که با توجه کافی به سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی و غربالگری به موقع و بهره‌گیری از ارتباط بین نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی و بیمارستان‌ها و تست گسترده و گروه بندی بیماران، در مقابله و مهار کرونا بسیار موفق بود، همچنین شاهد مشارکت مردم در کره جنوبی بودیم و بیماران مسن یا مبتلایان به بیماری های زمینه ای را اولویت نمی‌دادند. هر چند از نظر انسانی این درست نیست اما وقتی کمبود وجود داشت چاره‌ای نداشتند و با مردم به شکل شفاف اخبار را می‌گفتند. ضمن اینکه عدالت دسترسی همگان به تست، یکی دیگر از موراد مورد توجه در کره جنوبی بود.
مسئول استفاده از تجربیات سایر کشورها در ستاد مقابله با کرونا  با بیان اینکه در سنگاپور ۶۸۳ مورد مثبت مبتلا به کرونا و ۲ مورد مرگ داشتند و موفق عمل کردند، تصریح کرد: ۷۰ درصد بیماران بهبود پیدا کردند و در سنگاپور که کشوری کوچک است ۹۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی فعال کردند که  نکته بسیار حائز اهمیت این بود که با اپلیکیشنی بیماران بهبودیافته را هر روز چکاپ می‌کردند و این افراد درجه حرارت بدن و وضعیت سرفه و تنگی نفس را اعلام می کردند و در صورتی که کسی گزارش نمی‌داد مورد پیگیری قرار می گرفت و اگر این افراد از منزل خارج می شدند اپلیکیشن هشدار اعلام  می‌کرد و در مجموع این کشور مدیریت بخش خصوصی و دولتی و همکاری بین بخشی را فعال کرد.
آسایی در پاسخ به این سوال که چرا تجربه بی‌بدیل کشور تحت عنوان «نظام شبکه» را به سازمان جهانی بهداشت برای استفاده در سایر کشورها  پیشنهاد نمی‌دهیم و چرا کشورهای اروپایی از چنین سبک غربالگری استفاده نکردند، گفت: بنده افتخار این را داشتم که ۳۰ سال قبل در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور سرباز کوچکی باشم. ۲۰ سال هم در سازمان جهانی بهداشت انجام وظیفه می‌کردم؛ البته نمی‌توان به یقین گفت که کشورهای اروپایی از این مراقبت های اولیه بهداشتی استفاده نکردند؛ چرا که سرعت بیماری به حدی زیاد بود که غافلگیر شدند.
 مسئول استفاده از تجربیات سایر کشورها در ستاد مقابله با کرونا افزود:‌ من نمی‌گویم که سیستم مراقبت بهداشتی ما از همه کشورهای اروپایی بهتر است اما واقعیت این است که به هیچ وجه سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه ما را با اسپانیا و ایتالیا مقایسه نکنید، بدون تردید مراقبت‌های بهداشتی ایران برتر از بسیاری از این کشورهای اروپایی است و ۳۳ هزار بهورز و کارکنان بهداشتی و ماماها و مراقبان سلامت در شهرها به عنوان سربازان بهداشتی در یک ماه گذشته خدمات بسیار ارزنده‌ای ارائه کرده‌اند. 
آسایی ادامه داد: در شهرها هر مراقب سلامت ۲۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش دارد یا در هر روستا هر بهورز ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر را پوشش می‌دهد و با تماس تلفنی جویای احوال این افراد بودند و به منظور بیماریابی فعال تماس برقرار شد و یافتن ناقلان سالم و مشکوک و مشاوره به اطرافیان آلوده از دیگر برنامه ها بود و ۴۷۶ هزار نفر از این افراد که به مراکز درمانی مراجعه نکردند با روش بیماریابی فعال به مراکز بهداشتی و درمانی فراخوانده شدند. همچنین در زنجان ۲۰ درصد اطرافیان بیمار آلوده که مبتلا بودند و اطلاع نداشتند، شناسایی شدند و شاید این افراد اگر در خانه می ماندند جانشان را از دست می‌دادند. وقتی از مرکز بهداشت با شما تماس می گیرند، احساس دلگرمی می‌کنید و استرس افراد کاهش پیدا می کند.
مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در ادامه اظهار کرد: ارتباط بین مرزها و افراد اگر کنترل نشود، قطعا دود آن به چشم دیگران خواهد رفت. در نتیجه کشورها باید به هم کمک کنند و نقاط ضعف کشورهای همسایه سنجیده شده و در موقع مناسب هر نوع کمکی انجام شود. یعنی قرار نیست خیال ما راحت باشد که اگر بیماری در ایران یا کویت کنترل شده، بیماری تا ابد کنترل شده است.
به گفته آسایی، اکنون ۵ نقطه مرزی تحت کنترل قرار گرفته اند و مسافران قانونی در اردوگاه‌هایی که در نظر گرفته شده است مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ اما نمی‌توان از تعداد افرادی که به شکل غیر قانونی وارد می‌شوند چشم پوشی کرد. تمامی موارد توسط وزارت بهداشت ایران بررسی شده و گزارش آن در اختیار وزارت بهداشت کشورهای افغانستان و پاکستان قرار خواهد گرفت.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین