تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
plusresetminus
حزب الله:وزارت صمت در سریعترین زمان ممکن پس از درخواست تولید مواد و اقلام بهداشتی و درمانی در خصوص بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت ، اقدام به اتخاذ تدابیر ویژه و ایجاد کارگروهی برای این موضوع کرده است و هر چند مسئولیت توزیع این گونه اقلام بر عهده وزارت بهداشت بوده است، اما وزارت صمت چه در حوزه تولید داخل با ارایه راهکارهای حمایتی و ضراب العجلی و چه در حوزه واردات با کاهش و به صفر رساندن تعرفه ها سعی بر تامین حداکثری این گونه محصولات داشته است تا مردم عزیزمان با کمبودی در بازار مواجه نشوند.
۰
کد مطلب : ۲۲۲۰۵۱
اتخاذ سریع تدابیر لازم در وزارت صمت با درخواست وزارت بهداشت برای تولید اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا/ ارایه راهکارهای تامین حداکثری از طریق تولید داخل و واردات برای پاسخ به نیازهای مردم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در این خصوص اقلام مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا تعیین و به تمامی واحدهای تولیدی این اقلام برای الزام تولید حداکثری در سه شیفت کاری ابلاغ شد که نظارت بر نحوه تولید و عرضه این واحدها را سازمانهای استانی وزارت صمت بر عهده داشتند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات سازمان غذا و دارو برای افزایش هماهنگی بین دستگاه ها حضور فعال و موثری داشت و جلسه ای را نیز برای بررسی مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه (اتانول) واحدهای تولید کننده محصولات ضدعفونی کننده با حضور تولید کنندگان آتانول (الکل) و مصرف کنندگان مذکور برگزار کرد که در این جلسه تعیین قیمت 15 هزار تومان برای هر لیتر عرضه به تولید کنندگان مواد ضد عفونی و الزام عرضه مستمر الکل تصویب شد.
برنامه ریزی لازم برای ممنوعیت موقت صادرات مواد اولیه، واسطه ای و محصولات نهایی مرتبط با مقابله با ویروس کرونا از قبیل ماسک، مواد ضد عفونی، محصولات شوینده, البسه بیمارستانی، دستکش معاینه و جراحی, الکل، منسوج های نبافته، کاغد تیشو.، دستمال کاغذی و بهداشتی و آب ژاول نیز انجام شد.
کاهش حقوق ورودی ماسک تنفسی از 55 درصد به 5 درصد
همچنین پیشنهاد کاهش حقوق ورودی ماسک تنفسی از 55 درصد به 5 درصد و تغییر اولویت کالایی آن از 27 به 21 و پیشنهاد رفع ممنوعیت واردات الکل اتیلیک و کاهش تعرفه آن به 5 درصد نیز از دیگر اقدامات در این حوزه بود.
در این راستا از سوی دیگر، هماهنگی برای افزایش ظرفیت تولید الکل واحدهای موجود و صدور مجوز موقت تولید اتانول برای شرکت کشت و صنعت هفت تپه انجام شد که منجر به افزایش روزانه 10 هزار لیتر به ظرفیت تولید اتانول کشور شد.
تغییر خطوط تولید واحدهای شوینده برای تولید محصولات ضدعفونی کننده و صدور 107 مجوز پروانه ساخت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر کارها بوده است.
برای افزایش تولید ماسکهای تنفی سه لایه از حدود 400 به 700 هزار عدد در روز و شروع تولید ماسک های N95 به میزان 31 هزار عدد در روز توسط شرکت های دانش بنیان و دفاعی کشور و همکاری با سازمان غذا و دارو در شناسایی و معرفی وارد کنندگان ماسک به سازمان مذکور تلاش حداکثری انجام شد.
به هیچ کدام از واحدهای تولیدی مرتبط با بیماری کرونا اجازه تعطیلی داده نمیشود
اما پیرو ابلاغیه های به تمامی روسای سازمانهای استانی از سوی معاونت امور صنایع ابلاغ شد که تحت هر عنوان و حتی تعمیرات به هیچ کدام از واحدهای تولیدی مرتبط با بیماری کرونا اجازه تعطیلی داده نشود و 40 شرکت تولید کننده مواد ضد عفونی در جلسه قائم مقام وزیر در امور بازرگانی با هماهنگی سازمان غذا و دارو و انجمن مربوطه جهت تولید مواد ضد عفونی داروخانه ای و بیمارستانی بمنظور توزیع مناسب الکل و تمرکز تولید و نظارت بر توزیع محصول نهایی معرفی و تعیین شد.
دستور کار دوخت ۱۰ نمونه مدل لباسهای یکسره با دو نوع پارچه توسط گروههای مختلف جهت ارائه به هیات امنا صرفه جویی ارزی ، برای تامین توسط معاونت امور صنایع و لایه نشانی پارچه نبافته (پارچه پنج لایه SSMMS ) با لایه پلی اتیلنی و اخذ تایید از سازمان غذا و دارو نیز در همین حوزه انجام شد.
داخلی سازی ماشین آلات تولید ماسک
همچنین پیگیری و هماهنگی چندین روزه جهت ساخت ماشین آلات تولید ماسک توسط یکی از شرکتهای تجهیزات پزشکی کشور به عنوان تنها راهکار عملی افزایش ظرفیت تولید ماسک انجام شد که خوشبختانه در روز 22 اسفند 98 اولین نمونه به ثمر نشست و هماهنگی و اجرایی شدن قرارداد سه جانبه 20 هزار دست لباس یکسرہ فیمابین تولیدکنندگان لباس، پارچه با سازمان غذا و دارو نیز انجام شد.
از سویی دیگر در این شرایط، گروه کالایی لباس گان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از حالت ممنوع الورود به اولویت نیمایی تغییر یافت و بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با بیماری کرونا وزارت صمت و در راستای تسهیل واردات اقلام پزشکی و مواد ضدعفونی کننده مقرر شد تا برای تمام محصولات مربوط بدون رعایت کد IRC نسبت به ثبت سفارش (به استثناء الکل) اقدام شود و ضمنا ثبت سفارش برای الکل در کمترین زمان صرف یک روز کاری صورت پذیرد.
بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، ثبت سفارش و واردات ۳ قلم کالا شامل ماسک N95 ویژه کادر درمان ، ماسک سه لایه و لباس یک سره بیمارستانی در دستور کار قرار گرفت و بخش خصوصی نسبت به ثبت سفارش و واردات این اقلام اقدام کرد.
بنا بود لباس بیمارستانی و ماسک در اختیار هیات امنای ارزی وزارت بهداشت قرار گیرد یا به عبارت دیگر خریدار این اقلام هیات امنای ارزی وزارت بهداشت است تا نسبت به توزیع آن اقدام نمایند.
پس از ورود پارت اول اقلام مذکور پس از ورود به کشور ، حسب تصمیم انسان دوستانه وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد ۲ میلیون ماسک N95 و ۹ میلیون ماسک سه لایه به صورت مجانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت توزیع گردد.
توزیع این اقلام حسب جدول ابلاغی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و تا کنون ۶۰۰ هزار عدد ماسک N95 و ۵ میلیون و صد تا ۵ میلیون و دویست هزار عدد ماسک سه لایه در این قالب، یعنی کمک انسان‌دوستانه وزارت صنعت، معدن ‌تجارت به صورت رایگان توزیع شده و این روند همچنان ادامه دارد.
در شرایط کنونی ۵۲۰ هزار لباس یک سره بیمارستانی وارد کشور شده که هنوز هیات امنای ارزی وزارت بهداشت برای خرید آن ورود نکرده است و بخش خصوصی در حال رایزنی با بیمارستان ها و شرکت‌هایی چون شرکت نفت که زیر مجموعه بیمارستانی دارند، است.
همچنین شبکه توزیع ماسک N95 و سه لایه در اختیار وزارت بهداشت است و با توجه به عدم ورود این دستگاه برای خرید لباس بیمارستانی ، عملیات واردات فعلا متوقف است. تا کنون ۱۰ هزار تب سنج وارد کشور شده و اگر وزار ت بهداشت اعلام آمادگی کند در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت در غیر این صورت طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم مقام بازرگانی وزارت صنعت،معدن و تجارت تصمیم گیری خواهد شد.
بر اساس آمارها رفته رفته تولید ماسک در حال افزایش است و واردات این اقلام به صورت موقتی تا زمان تعادل در عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت .
تولید و واردات بیش از 31 میلیون عدد ماسک سه لایه و N95 در کشور
همچنین در این مدت، تاکنون ۱۳۶ میلیارد تومان توسط شرکتهای بزرگ معدنی و صنایع معدنی برای تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا کمک شده است که 9 میلیون ماسک سه لایه و 2 میلیون و 300 هزار ماسک N95 تهیه و به ستاد مبارزه با کرونا در کلیه استانهای کشور اهدا شده است تا با هماهنگی وزارت بهداشت به صورت رایگان توزیع شود.
تامین ارز موردنیاز واردات اقلام بهداشتی از محل تهاتر به میزان 6.6 میلیون یورو تاکنون انجام شده است و آمادگی تامین ارز تا میزان ۳۰ میلیون یورو نیز وجود دارد.
کاهش حقوق ورودی واردات ماسک و لباس های پزشکی، ممنوعیت موقت صادرات مواد اولیه، واسطه ای و محصولات نهایی مرتبط با مقابله با کرونا و ابلاغ دستورالعملی ویژه به کلیه شرکتهای تولیدی مرتبط برای تولید سه شیفت محصولات بهداشتی از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.
گفتنی است؛ مجموع ماسک تولیدی تاکنون 15 میلیون و 266 هزار و 372 عدد بوده که این میزان جمع تولید ماسک سه لایه و N95 است و 14 میلیون و 887 هزار و 423 عدد از این ماسک ها توزیع شده و مابقی تولیدات در انتظار تحویل به شرکت های پخش زیرمجموعه سازمان غذا و دارو است. از سوی دیگر، در مجموع تاکنون واردات 16 میلیون و 150 هزار ماسک N95 و سه لایه انجام شده است و واردات لباس یکسره (گان) 540 هزار عدد بوده است.
وزارت صمت همچنین در این بازه زمانی، تامین و توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم برای ایجاد ثبات در بازار را در دستور کار قرار داده و حدود ۴ میلیون تن کالای اساسی در گمرک منتظر تامین ارز توسط بانک مرکزی است.
همچنین مجموع تولید الکل بیش از 6 میلیون لیتر و مجموع توزیع الکل بیش از 13 میلیون لیتر بوده که مابقی توزیع الکل انجام شده از محل دپوی الکل بوده است که به این آمار اضافه شده است و 280 تن الکل ظرف هفته جاری واردات شد که یکهزار تن الکل نیز ثبت سفارش شده است.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین