تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
plusresetminus
حزب الله:پس از اعلام پیروزی «اشرف غنی» در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که بعدازظهر روز گذشته انجام شد، تاکنون هیچکدام از کشورهای منطقه و جهان واکنشی نداشته‌اند.
۰
کد مطلب : ۲۱۹۴۰۶
سکوت معنادار کشورهای جهان درباره اعلام پیروزی «اشرف غنی»
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،کمیسیون انتخابات افغانستان بعدازظهر روز گذشته پس از گذشت نزدیک به 5 ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور «اشرف غنی» را پیروز انتخابات اعلام کرد.
«حوا علم نورستانی» اعلام کرد که غنی با کسب 923 هزار و 592 رأی، معادل 50.64 درصد مجموع آرا رئیس جمهور افغانستان است اما «عبدالله عبدالله» رقیب اصلی وی گفت که نتایج را نمی‌پذیرد و براساس آرای شفاف و بیومتریک شده وی پیروز انتخابات است و تصریح کرد که بر این اساس دولتی فراگیر را تشکیل خواهد داد.
پس از آغاز روند بررسی و بازشماری آرا توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات افغانستان و ثبت حدود 16 هزار شکایت انتخاباتی، «دین محمد عظیمی» معاون رئیس این کمیسیون گفته بود که با توجه به حجم زیاد شکایت‌ها احتمال زیادی برای کاهش آرای «اشرف غنی» و کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد، اما پس از ماه‌ها بررسی و تأخیر در اعلام نتایج، شمار آرای غنی تنها 276 رأی کاهش یافت.
باوجود گذشت ساعت‌ها از اعلام پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکنون هیچ یک از کشورهای منطقه و جهان به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.
براساس گزارش‌ها اما پیش از اعلام نتایج «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در نشستی با عبدالله و شماری از اعضای ارشد تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» دیدار کرد.

در انتخابات پر از تقلب سال 2014 میلادی نیز اشرف غنی و عبدالله هر کدام خود را پیروز می‌دانستند که در نهایت با میانجیگری «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا و با نادیده گرفتن آرا، دو طرف توافق کردند تا اشرف غنی به عنوان رئیس و عبدالله به عنوان رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی را تشکیل داده و در قدرت با یکدیگر شریک باشند. اکنون نیز باید دید که آیا بار دیگر خلیلزاد که در کابل حضور دارد به عنوان یک آمریکایی نتیجه انتخابات افغانستان را تعیین خواهد کرد؟
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین