کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خطر بیخ گوش ژئوپارک جزیره قشم

کارشناسان میراث راهی جزیره قشم شدند

ایسنا , 7 بهمن 1398 ساعت 12:14

حزب الله:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از بررسی واگذاری طرح پرورش میگو در جزیره قشم خبر داد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رضا برومند  افزود: بنا به درخواست دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم نیز فردا(هشتم بهمن‌ماه) واگذاری طرح پرورش میگو در این جزیره نیز بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه متولی رسیدگی به این موضوع سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم است، خاطرنشان کرد: به احترام افکار عمومی و بررسی کارشناسی به همراه تیم ارزیابی و کارشناسی فردا راهی جزیره قشم شده و این طرح که طبق مطالب گفته‌شده فضای مجازی موقعیت جهانی ژئوپارک جزیره قشم را به خطر می‌اندازد، بررسی مجدد می‌شود.
برومند با اشاره به اینکه مختصات گنبد نمکی و ژئوپارک قشم در سازمان منطقه آزاد قشم موجود است و در صورت وجود داشتن طرح مذکور در این منطقه می‌توان مانع از ادامه فعالیت شد، اضافه کرد: پرونده ثبت ژئوپارک قشم در یونسکو از سوی میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم پیگیری می‌شد و اینکه محل اجرای طرح در حریم گنبد نمکی و ژئوپارک قرار دارد باید از میراث فرهنگی قشم استعلام گرفته می‌شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در پایان عنوان کرد: امیدوارم پس از ارزیابی‌های صورت گرفته و در صورت تائید در حریم قرار داشتن طرح مذکور، با کمک دستگاه قضایی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط بتوانیم از میراث ملی خود دفاع کنیم.
به گزارش ایسنا،واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو به‌عنوان جدی‌ترین تهدید برای خروج ژئوپارک قشم از یونسکو مطرح است. واگذاری اراضی در جزیره قشم از سال ۱۳۹۶ درحالی شروع شد که همان سال، پروژه ژئوپارک این جزیره موفق شد که به فهرست ژئوپارک‌های یونسکو بازگردد. این ژئوپارک یک بار در سال ۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود اما در سال ۱۳۹۱ به دلیل آنچه مشکلات مدیریتی اعلام شد، کارت قرمز گرفت و از این فهرست خارج شد. اینک کارشناسان معتقدند، واگذاری اراضی که بیشتر با هدف احداث اقامتگاه، مرکز پرورش میگو و آبزیان، پلاژ و شهرک‌های صنعتی بوده، این ژئوپارک را بار دیگر در معرض تهدید قرار داده است.


کد مطلب: 217606

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/217606/کارشناسان-میراث-راهی-جزیره-قشم-شدند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com