تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
plusresetminus
حزب الله: سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در حال حاضر بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که بخشی از آن به صورت فرآوری اولیه صادر می شود که ارزش این صادرات حدودا برابر با 12 میلیارد دلار است و چنانچه این محصولات خام در صنایع پایین دست پتروشیمی به موادبا ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود، ارزش چند برابری ایجاد می کند.
۰
کد مطلب : ۲۱۷۰۸۰
رتبه 61 ایران در شاخص های نوآوری جهانی /تولید 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، صادقی نیارکی در دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک با ارائه تعریفی از نوآوری گفت: فرایند کسب اندیشه ای خلاق و تبدیل آن به محصول خدمت و یا یک روش عملیاتی جدید است.
وی ادامه داد: ایران رتبه 61 جهان را در سال 2019 براساس شاخص های نوآوری جهانی در میان 129 کشور به خود اختصاص داده است همچنین رتبه شاخص نوآوری ایران در میان اقتصاد هایی با درآمد متوسط که 24 کشور را شامل می شود در رتبه سیزدهم است همچنین ایران رتبه دوم نوآوری را در میان کشورهای جنوب و مرکز آسیا به خود اختصاص داده است.
مهدی صادقی نیارکی در ادامه صحبت های خود به لزوم سرمایه گذاری و نوآورانه در صنعت پلاستیک و پلیمر اشاره و گفت: سرمایه گذاری در صنعت پلاستیک و پلیمر با شیوه های نوآورانه و مبتکرانه در محصولات جدید با تکیه برمواد اولیه تولید شده صنایع بالادستی ضروری به نظر می رسد.
وی میزان صادرات مصنوعات پلاستیکی در سال 97 را در حدود 590 هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات معادل 1.4 میلیارد دلار است که عمدتا به کشورهای همسایه صادر شده است.
وی همچنین گفت: ورود پتانسیل های مناسب صادراتی ، توسعه صادراتی در این صنعت را با رویکرد تولیدات نوآورانه ورقابتی می طلبد.
سرپرست معاونت امور صنایع صمت دربخش دیگری از صحبت هایش در دومین همایش ملی نوآوری در صنعت پلاستیک بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دست پتروشیمی تاکید کرد و افزود: صنعت پتروشیمی از ‌پیوند پیشین قوی (6.4 درصد) باسایر صنایع نظیر لاستیک و پلاستیک، دارو و منسوجات، مبلمان، خودرو، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، غذایی و اشامیدنی، بسته بندی، ساختمان سازی، انرژی برخوردار است.
صادقی نیارکی توضیح داد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات پایین دستی پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی مواد پتروشیمی می تواند سبب ایجاد ارزش افزود بیشتر در حوزه های صنعت مرتبط با قطعات و مصنوعات پلاستیکی شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 میلیون تن محصولات پتروشیمی در کشور تولید می شود که بخشی از آن به صورت فرآوری اولیه صادر می شود که ارزش این صادرات حدودا برابر با 12 میلیارد دلار است و چنانچه این محصولات خام در صنایع پایین دست پتروشیمی به موادبا ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود، ارزش چند برابری ایجاد می کند.
سرپرست معاونت امور صنایع علت اصلی سهم پایین صنایع پایین دست در صادرات را عدم توسعه زنجیره تولید محصولات پتروشیمی و تمرکز بر صادرات محصولات بالا دستی در این صنعت دانست.
صادقی نیارکی به تاثیر عملکرد صنایع شیمایی برفاکتورهای اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: در سال 2017، 5 هزار و 700 میلیارد دلار از GDP جهانی یعنی معادل 8.3 درصد از کل آن حاصل عملکرد صنایع شیمیایی بوده است؛ همچنین صنایع شیمایی پنجمین بخش بزرگ تولید GDP جهانی است و به ازای هر دلار تولید 4.2 دلار نیز در صنایع وابسته ارزش ایجاد کرده است.
وی در پایان صحبت هایش به برخی راهکارها به منظور تولید نوآورانه محصولات پلاستیکی اشاره کرد و گفت: ارتقای کارآمدی در سازو کارهای بازاری حاکم در زنجیره تامین و تولید محصولات پلاستیک، توسعه فضای محصولی در ترکیب محصولات تولیدات پتروشیمی، تکمیل طرح های بالا دستی تامین کننده خوراک صنایع پلاستیک، تحریک تقاضا برای مواد و محصولات پلاستیکی و استفاده از ظرفیت بازار های صادراتی و بهره مندی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در طراحی و تولید محصولات نوآورانه از جمله راهکارهای نوآورانه در این صنعت است.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین