تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
plusresetminus
حزب الله:فریبا متخصص عضو هیات انتخاب بخش «رادیو تئاتر» سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معتقد است برای تولید یک نمایش رادیویی جذاب باید تصویر و صداسازی در تناسب با یکدیگر باشد.
۰
کد مطلب : ۲۱۶۸۶۳
ملاک داوری تئاتر رادیویی در «فجر۳۸»/ متن بد راه به جایی نمی‌برد

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،فریبا متخصص یکی از اعضای هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر این رویداد، درباره فرآیند ارزیابی و انتخاب آثار این بخش  گفت: امسال در دوره سی و هشتم جشنواره تئاتر فجر حدود ۴۰ اثر را ارزیابی کردیم. من در انتخاب یک اثر بسیار بر متن متکی هستم و به آن توجه می‌کنم، بیشتر دوست دارم اثر قصه داشته باشد زیرا مخاطب هم در وهله اول قصه را دنبال می‌کند. در جلسات انتخاب نیز هر اثری که قصه بیشتری داشت و به لحاظ دراماتیک قوی‌تر بود را مدنظر قرار می‌دادم.
وی با تاکید بر اهمیت بازی بر کیفیت یک رادیوتئاتر توضیح داد: در انتخاب آثار همچنین به بازی‌ها توجه ‌کردم، برخی از آثار قصه و نمایشنامه خوبی نداشتند اما از بازی قابل قبولی بهره برده بودند و گاهی هم کار از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود اما ضعف بازیگری به آن لطمه می‌زد. به نظرم برخورداری از یک متن خوب ۸۰ درصد از نتیجه یک تئاتر را پیش می‌برد. این متن خوب حتی بازیگران آماتور را با خود همراه می‌کند و آنها هم می‌توانند با تمرین زیاد آن را قابل قبول بازی کنند اما متن بد با بازیگر خوب هم راه به جایی نمی‌برد.
متخصص در پاسخ به اینکه گونه ترکیبی رادیوتئاتر با برخورداری از چه مشخصه‌هایی می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند، عنوان کرد: به نظرم جذابیت رادیو در ایجاد فضای تصویری و خیال‌انگیزی در ذهن شنوندگان است و حتی افرادی که از نعمت بینایی بی‌بهره هستند با رادیو ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.
وی در پایان یادآور شد: رادیو به دلیل نداشتن تصویر، این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کند تا خود صداها را در تصورات خود به تصویر تبدیل کند و از این نظر منحصر به فرد است اما وقتی این صدای تصویرساز به رادیوتئاتر تبدیل می‌شود، باید ما به ازای مورد انتظار را داشته باشد. در واقع شنونده باید به اندازه آنچه می‌شنود و برایش اجرا می‌شود، انتظار داشته باشد نه تصوراتش. حال اگر تصویر و صداسازی با هم متناسب باشند می‌توان گفت اثر جذابی تولید شده است.
سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمن ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین