تاریخ انتشارجمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
plusresetminus
حزب الله:مصوبه جدید دولت برای رتبه‌بندی معلمان با ابهاماتی همراه است و هم‌اکنون برخی معلمان می‌گویند با حذف ضریب تعجیل، نه ارتقای رتبه داشتند و نه افزایش حقوق!
۰
کد مطلب : ۲۱۶۸۰۹
اعتراضات معلمان به رتبه‌بندی: تنزل رتبه و کاهش حقوق داشتیم!
 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رتبه‌بندی معلمان پس از مدت‌ها رفت‌وآمد به دولت، سرانجام شامگاه یکشنبه سوم آذر در هیئت دولت به تصویب نهایی رسید؛ معلمان که سال‌ها در انتظار به ثمر نشستن رتبه‌بندی بودند، با ابلاغ مصوبه جدید دولت، متعجب هستند و انتقادات مختلفی را مطرح می‌کنند.
انتقادات نیز از جهات مختلف است، برخی می‌گویند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه از دولت بیرون آمد، "ترمیم حقوق" است تا رتبه‌بندی!
پیش از این مسئولان آموزش‌وپرورش در مصاحبه‌های مختلف خبر دادند با اجرای رتبه‌بندی، حقوق معلمان 200 تا 700 هزار تومان افزایش خواهد یافت که میانگین این افزایش 420 هزار تومان است، اما حالا با تدوین احکام رتبه‌بندی معلمان مشخص شد این پیش‌بینی‌ها چندان دقیق از آب در نیامد و برخی معلمان که با حساب حرف مسئولان منتظر افزایش حقوقی از 200 تا 700 هزار تومان بودند، نه تنها این رقم برایشان محقق نشده است بلکه رتبه آنها یک درجه هم تنزل یافته است.
بحث رتبه‌بندی کارکنان اداری و گذاشتن آنها در دو راهی بازگشت به مدرسه و استفاده از مزایای طرح رتبه‌‌بندی یا ماندن در ادارات و چشم بستن بر مزایای رتبه‌بندی از سایر مشکلات مصوبه جدید دولت است که برخی کارشناسان و نمایندگان معتقدند که این روند می‌تواند باعث رفتن نیروهای باتجربه از ادارات شود.
حالا ابهامات مصوبه جدید رتبه‌‌بندی به حدی زیاد شده است که معلمان سردرگم هستند و بارها این پرسش را مطرح می‌کنند این چه سبک از رتبه‌‌بندی بود که آنها هم تنزل رتبه پیدا کردند و از افزایش حقوق هم خبری نیست! البته هنوز پاسخ روشن و دقیقی از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش درباره این ابهامات ارائه نشده است.
حذف ضریب تعجیل مناطق محروم مهمترین مشکل معلمان
معلمان در اعتراضات خود چند محور را مطرح می‌کنند که مهمترین آن حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم است و حالا هشتگ‌ها و پویش‌های آنها در فضای مجازی با عنوان "نه به حذف ضریب تعجیل" خبرساز شده است، موارد دیگر هم عبارتند از حذف رتبه‌های افرادی که از 2 مهر 98 به بعد رتبه خود را دریافت کرده‌اند، مشمول نشدن رتبه‌بندی برای خدمتگذاران.
با رتبه‌بندی جدید، تنزل رتبه و کاهش حقوق داشتم!
در همین رابطه معلم یکی از مدارس استان خوزستان به خبرنگار تسنیم گفت: " 16 مهر امسال موفق به کسب رتبه عالی شدم و براین اساس حدود 500 هزار تومان به حقوقم اضافه شد و حکم آن را هم گرفتم اما هم‌اکنون که رتبه‌بندی جدید عملیاتی شده است، حکم قبلی من را ملغی کردند و به جای رتبه عالی، یک درجه تنزل رتبه پیدا کردم و هم‌اکنون رتبه خبره را برای من در نظر گرفته‌اند و به این ترتیب در مجموع 45 هزار  تومان به حقوقم اضافه شد!
رتبه عالی و 500 هزار تومان افزایش حقوقم منتفی شده است و در عمل با رتبه‌بندی جدید متضرر شده‌ام، این چه نوع رتبه‌‌بندی است؟! مدت‌ها بود که مسئولان آموزش‌وپرورش در صدا و سیما و رسانه‌ها اعلام می‌‌کردند با اجرای رتبه‌بندی 200 تا 700 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه خواهد شد، پس چرا برای من و برخی همکارانم این موضوع عملیاتی نشد و تازه متضرر هم شدیم.
بیشتر بخوانید
فردی که تا اول مهر رتبه عالی را کسب کرده هم‌اکنون از افزایش حقوق 500 هزار تومانی بهره‌مند است اما افرادی که با یک روز فاصله یعنی از دوم مهر به بعد رتبه عالی را کسب  کردند، این رتبه و افزایش حقوق برای آنها لغو شده است و عملاً متضرر شده‌‌اند، متأسفانه مسئولان آموزش‌وپرورش هیچ جوابی برای ما ندارند و می‌گویند بروید و به دیوان عدالت اداری شکایت کنید!
بیشترین آسیب را افرادی دیدند که ضریب تعجیل آنها حذف شده است، آیا واقعاً از نظر قانونی می‌توان ضریب تعجیل را حذف کرد؟ من 16 مهر رتبه عالی  را گرفتم که آن را حذف کرند اما فردی که اول مهر رتبه خبره گرفته بود همانطور در رتبه خبره مانده است و من با رتبه عالی با فردی که رتبه خبره گرفته یکسان شده‌ام.
رتبه‌بندی یا تحقیر؟!
من اگر بخواهم دوباره به رتبه عالی برسم باید تا 24 سال سابقه  صبر کنم چون ضریب تعجیل را هم حذف کرده‌اند یعنی باید 14 سال دیگر منتظر بمانم؛ واقعا این رتبه‌بندی بود یا تحقیر ما؟! آنچه بیش از هر موضوعی موجب آزار من می‌‌شود، تنزل رتبه‌ است یعنی از رتبه عالی به رتبه خبره برگشتم! حالا چگونه به دوست و آشنا بگویم این همه در بوق و کرنا کردند حقوق معلمان 200 تا 700 هزار تومان اضافه می‌شود، مشمول من نشده است بلکه متضرر هم شده‌ام!"
نظام رتبه‌بندی معلمان , معلمان , وزارت آموزش و پرورش ,
نمونه حکم یک معلم بعد و قبل از رتبه‌بندی
11 سال دیگر باید منتظر بمانم تا رتبه حذف شده را بگیرم
روایت معلم دیگری هم از رتبه‌‌بندی به این شرح است‌: "طبق رتبه‌بندی قبلی باید از اول آذر ماه رتبه عالی برایم اعمال می‌شد و با رتبه عالی رتبه‌بندی می‌شدم اما متأسفانه از چند جهت ضرر کردم و حقم پایمال شد،‌ نخست آنکه رتبه عالی برایم اعمال نشد و طبیعتاً افزایش حقوق آن برای من اعمال نشد.دوم، در رتبه‌بندی جدید با رتبه قبل سازماندهی شدم در حالی که باید رتبه 5به بنده تعلق می‌گرفت. سوم، به خاطر فقط دو ماه باید 11سال دیگر منتظر بمانم تا رتبه 5 را کسب کنم".
نظام رتبه‌بندی معلمان , معلمان , وزارت آموزش و پرورش ,
نظام رتبه‌بندی معلمان , معلمان , وزارت آموزش و پرورش ,
نمونه حکم یک معلم قبل و بعد از رتبه‌بندی
عقب‌گرد در رتبه‌‌‌بندی
مدیر یکی از مدارس با 24 سال سابقه کار به تسنیم گفت: ‌ با اجرای رتبه‌بندی جدید تعدادی از همکاران که براساس قانون قبلی به رتبه‌های حرفه‌ای از مقدماتی تا عالی می‌رسیدند، رتبه‌ها برایشان لغو شد البته گفته بودند که معادل ریالی رتبه‌های قبلی لحاظ خواهند شد اما عملاً این اتفاق نیفتاد.
بنده براساس رتبه‌بندی قبلی باید از اول دی ماه رتبه عالی را کسب می‌کردم که در وضعیت معیشتی‌ام تغییر قابل توجهی ایجاد می‌کرد اما با اعمال رتبه‌بندی جدید این کار ملغی شد و بنده در همان رتبه خبره که هم‌اکنون در این رتبه قرار دارم، باقی ماندم و حالا باید 4 سال دیگر منتظر بمانم تا دوباره به رتبه عالی برسم و این یعنی اجحاف در حق معلمان!"
البته عده دیگری از معلمان هم هستند که از اعمال رتبه‌بندی رضایت دارند و حقوق آنها حدود 400 تا 700 هزار تومان افزایش داشته است.
یکی از ایرادات دیگر نیز این است که رتبه‌بندی را به حقوق فعلی معلمان متصل کرده‌‌اند، اگر قرار بود معلمان رتبه‌بندی شوند باید براساس نظام سنجش صلاحیت‌ها بررسی می‌شدند و ماهیت رتبه‌بندی هم باید مستقل باشد که در مصوبه دولت رعایت نشده است به عنوان مثال افراد در دوره‌های قبل در حکم‌شان افزایش حقوقی داشتند یعنی براساس حق شغل، حق شاغل و سایر مؤلفه‌هایی که لحاظ شده، تفاوت‌هایی در ارقام دریافتی ایشان ایجاد شده است.این در حالیست که شاید معلم در مدرسه براساس عملکرد، شایستگی و نگاه رقابتی، سرآمد شود اما اگر این مسئله را به ارقام حکم فعلی معلم مرتبط کنند ممکن است او از فردی که قبلاً به دلایل مختلف در بحث حق شغل و شاغل جلو افتاده است، باز هم عقب‌تر بماند و این نوع اعطای ارقام رتبه‌بندی منطقی نبوده و از عدالت به دور است.
رتبه‌بندی با عجله مشکل‌ساز شد!
به گزارش تسنیم، بررسی مصوبه جدید دولت برای رتبه‌بندی معلمان حکایت از آن دارد با توجه به اینکه فرایند تصویب رتبه‌بندی معلمان طولانی شده بود و از سوی دیگر این مسئله به عنوان یک مطالبه از سوی جامعه فرهنگیان درحال طرح بود، مراحل نهایی کار با عجله‌ انجام شد تا حتماً طرح رتبه‌بندی سال 98 به نتیجه برسد بنابراین برخی امتیازات از دست رفت از جمله حذف ضریب تعجیل در مناطق محروم و حذف بخشنامه 230 و بازگشت نیروهای اداری به مدارس تا در نهایت خواسته سازمان‌های بیرونی همچون سازمان اداری و استخدامی به ثمر بنشیند.
طبق بررسی‌ها و پیگیری‌هایی که ما انجام دادیم در رتبه‌بندی قبلی که با عنوان رتبه‌بندی حرفه‌ای شناخته می‌شد، امتیازات با رتبه‌بندی فعلی تفاوت داشت، اگرچه نام هر دو رتبه‌بندی است اما مصوبه جدید امتیازات طرح قبل یعنی رتبه حرفه‌ای را ندارد.
سازمان اداری و استخدامی پذیرفته است که تا اول مهر 98، رتبه‌بندی حرفه‌ای را اعمال کند و از اول مهر به بعد این طرح ملغی و مصوبه جدید دولت برای رتبه‌بندی که شامل رتبه‌های یک تا پنچ است، عملیاتی می‌شود براین اساس معلمی که دوم مهر شامل رتبه حرفه‌ای می‌شد به دلیل ملغی شدن این قانون دیگر مشمول آن نمی‌شود و مصوبه جدید رتبه‌بندی برای آنها اعمال خواهد شد و از آنجایی که ضریب تعجیل حذف شده است، افراد باید حداقل سه سال صبر کنند تا رتبه بعدی را بگیرند که این مسئله برای برخی معلمان مشکلاتی ایجاد کرده است.
افزایش حقوق مبهم!
البته برخی معلمان پیش‌بینی می‌کردند که اگر رتبه حرفه‌ای را می‌گرفتند به عنوان مثال 800 هزار تومان افزایش حقوق داشتند اما هم‌اکنون با رتبه‌بندی جدید 500 هزار تومان به حقوق آنها اضافه شده است و 300 هزار تومان متضرر شده‌اند این در حالی است که مسئولان آموزش‌وپرورش مدعی هستند، 500 هزار تومانی که آنها وعده داده بودند محقق شده است!
مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند که نمی‌توان دو امتیاز را همزمان به یک فرد داد بنابراین نمی‌توان امتیازات رتبه‌بندی قبلی و رتبه‌بندی جدید را همزمان محاسبه و اعمال کرد.
البته علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفته است:‌ رتبه‌های 1 تا 5 ارتباطی به تقسیم پول ندارد، شالوده رتبه‌بندی این است که هر فرد متناسب با جایگاهش در رتبه‌ای قرار بگیرد. بر اساس جدول ضمیمه آئین‌نامه رتبه‌بندی حق شاغل، فوق العاده شاغل و...، پایینترین میزان افزایش مربوط به رتبه 1، 240 هزار تومان است که در واقع مشوق مالی است و نام آن افزایش حقوق نیست برای رتبه 5 نیز حدود 800 هزارتومان مشوق مالی پیش‌بینی شده است.
او همچنین عنوان‌کرد: مطالبات مربوط به رتبه‌بندی معلمان با حقوق دی ماه پرداخت می‌شود و مطالبات مربوط به رتبه یک نیز با حقوق بهمن ماه پرداخت خواهد شد.
به گزارش تسنیم، به نظر می‌رسد در شرایطی که برخی معلمان می‌گویند با رتبه‌بندی جدید متضرر شده‌اند و چرایی حذف ضریب تعجیل به یک پرسش جدی برای آنها تبدیل شده است، سکوت مسئولان آموزش‌وپرورش نمی‌‌تواند چاره‌ساز باشد، هم‌اکنون معلمان به توضیحات آنها درباره ابهاماتی که برایشان مطرح است چشم دوخته‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین