کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال افزایش مبلغ وام مسکن یکم

ایسنا , 24 دی 1398 ساعت 9:38

حزب الله:معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات پس‌انداز مسکن یکم از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارایه شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمود محمودزاده اظهار کرد: پیشنهاد افزایش سقف وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم (خانه اولی‌ها) که هم‌اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است، از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی ارایه شده که یکی از ملزومات تحقق این موضوع، بازگشت اقساط تسهیلات مسکن مهر است. با این حال بانک مرکزی و بانک مسکن تلاش می‌کنند به مدلی برای بالا بردن رقم  تسهیلات برسند که تحقق این موضوع به منابع مالی بستگی دارد و ما منتظر اعلام نتیجه هستیم.

وی افزود: پرداخت هر نوع تسهیلات در حوزه مسکن به میزان منابع جذب شده بستگی دارد. این منابع یا از طریق سپرده‌های بانکی یا از محل بازگشت اقساط تسهیلات از جمله اقساط مسکن مهر تامین می‌شود. بنابراین هرچقدر زودتر تسهیلات به بانک برگشت داشته شود قدرت وام‌دهی بانک بیشتر می‌شود.

همه‌ی بانک‌ها موظف به تامین منابع مسکن ملی هستند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به تامین مالی برای ۱۴۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی از سوی بانک مسکن گفت: با توجه به ابلاغیه بانک مرکزی باید همه‌ی بانک‌ها در تامین منابع طرح اقدام ملی مشارکت کنند و سهمیه سایر بانک‌ها نیز مشخص شده است. پیرو مصوبه شورای عالی مسکن، بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها را موظف کرده که ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند. این عدد قابل ملاحظه‌ای است که اگر بانک‌ها ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی را به بخش مسکن اختصاص دهند کل نیاز این بخش تامین می‌شود.

رشد قیمت مسکن در کل کشور اتفاق نیفتاده است

محمودزاده درباره وضعیت بازار مسکن در هفته‌های اخیر نیز تاکید کرد: منابع مختلف، رشد قیمت مسکن شهر تهران را طی  یک ماه گذشته را ۷.۶ تا ۸.۵ درصد اعلام کرده‌اند اما بیشترین  افزایش قیمت در مناطق گران قیمت تهران اتفاق  افتاده و در کل کشور چنین شرایطی حاکم  نیست. رشد قیمت در تهران نیز از نوسانات بازارهای رقیب مثل ارز و سکه نشأت  گرفته است. نمونه‌های آماری نشان می‌دهد افزایش قیمت در مناطقی اتفاق  افتاده که خرید و فروش به صورت بورس‌بازی و  برای سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و در بخش مصرف، نوسانات کمتری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد:‌ دولت سیاست‌های خود را برای گروه ‌های متوسط و پایین و در بخش واحدهای ارزان قیمت متمرکز کرده است.

احتمال اعلام نتایج غربال متقاضیان طرح اقدام ملی قبل  از ۱۵ بهمن ماه

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره زمان اعلام نتایج بررسی شرایط ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن گفت: طبق اعلام قبلی ۱۵ بهمن ماه را زمان اعلام اسامی ثبت نام کنندگان واجد شرایط تعیین کرده بودیم که تلاش می‌کنیم قبل از آن تاریخ  خروجی ارایه دهیم. با توجه  به ثبت نام ۲۴۰ هزار نفر باید خانواده‌های این افراد نیز بررسی شوند. لذا حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار رکورد در چهار سامانه باید پالایش شوند. یعنی بیش از ۳ میلیون رکورد باید مورد بررسی قرار گیرد که زمان‌بر است.

محمودزاده هم‌چنین در پاسخ به این سوال که مسکن خبرنگاران به کجا رسید، اظهار کرد: ما آمادگی داریم هر دستگاهی اعلام آمادگی کرد همکاری لازم را برای خانه‌دار کردن جامعه هدف آنها انجام دادیم. در خصوص خبرنگاران و هنرمندان نیز این آمادگی وجود دارد اما وزارت ارشاد باید برای این موضوع پیشقدم شود.


کد مطلب: 216529

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/216529/احتمال-افزایش-مبلغ-وام-مسکن-یکم

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com