کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه روند کاهش قیمت کاغذ و اتصال سامانه کاغذ به اداره کتاب

مهر , 24 دی 1398 ساعت 9:05

حزب الله:با توزیع کاغذ دولتی میان ناشران متقاضی، آرامش بازار کاغذ نشر در ماه اخیر حفظ شده و روند کاهشی قیمت‌ها ادامه دارد و سامانه توزیع کاغذ هم برای تسهیل فرآیند به سامانه اداره کتاب متصل شده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، پس از نشست خبری معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کاغذ، سامانه اطلاع رسانی کاغذ که توسط نمایندگانی از اتحادیه تعاونی ناشران ایران (آشنا)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فعالیت می‌کند در خبری تازه اعلام کرد این سامانه به سامانه اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصل شده است.
بر اساس این اطلاعیه سامانه توزیع کاغذ و زینک، به‌صورت آنلاین به‌جز در استان‌های گیلان، همدان، کرمان، خوزستان، آذربایجان شرقی، یزد، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و قم با بانک اطلاعاتی اداره کتاب وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی مرتبط شده و از این پس، هنگام ثبت اطلاعات توسط متقاضیان تنها ارائه شماره مجوز قبل از چاپ لازم است.
بر اساس آنچه این سامانه اعلام کرده، ناشران باید شماره مجوز قبل از چاپ برای چاپ اول و برای چاپ‌های بعدی، شماره پیگیری برگه اعلام وصول چاپ قبلی را وارد کنند. همچنین در مورد اطلاعات سامانه جدید شماره پیگیری برای مجوز پیش از چاپ و اعلام وصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه همچنین آخرین فهرست متقاضیان دریافت کاغذ را نیز منتشر کرد که براساس آن ۳۲۱ پرونده تقاضا برای دریافت کاغذ در جلسه چهارم دی ماه سال جاری بررسی و پاسخگویی شده است.
سامانه مذکور، در پاییز سال جاری در ۱۳ نوبت به تقاضاهای دریافت و تخصیص کاغذ پاسخ داده و برای متقاضیان پیش‌فاکتور صادر کرده است.
چندی‌پیش در نشستی خبری که درباره عملکرد این سامانه در محل اتحادیه تعاونی ناشران ایران برگزار شده بود، مهدی اسماعیلی‌راد مدیرعامل این تعاونی در سخنانی گفت: از زمان شکل‌گیری کارگروه یعنی از از ۵ آبان سال ۹۷ تا ۱۷ تیر ماه سال ۹۸ پیش از شکل‌گیری کارگروه تخصصی ۱۹۰۵ ناشر درخواست دریافت کاغذ دولتی ثبت کرده‌اند که تناژ آن به کیلوگرم معادل ۲۰۵۹۰۹۳۲ بوده است. پس از آن، یعنی از زمان شکل‌گیری کارگروه ۱۸ تیرماه ۹۸ تا دوم دی ماه سال جاری، ۳۹۶۶ ناشران تقاضای کاغذ داشتند و برایشان فاکتور صادر شد که تناژی به اندازه ۹۷۰۱۵۶۳ کیلوگرم هم به آنها توزیع شده است. در مجموع آمار توزیع کاغذ، از زمان تشکیل کارگروه کاغذ وزارت ارشاد ۳۰۲۹۲۴۹۴ کیلوگرم بوده است.
همزمان با اقدامات این‌کارگروه در توزیع کاغذ دولتی آخرین جداول منتشر شده کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از ترخیص بیش از ۱۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر و بالک از ابتدای سال جاری در گمرکات کشور خبر دادند. بر اساس آمارهای منتشر شده این کارگروه، ازمجموع بیش از ۲۳ هزار تن کاغذ ترخیص شده در این کارگروه در سال جاری، بیش از ۱۰ هزار تن کاغذ تحریر و باقی نیز کاغذ روزنامه و نیز LWC بوده است.
در همین رابطه بد نیست نگاهی به قیمت کاغذ در بازار نیز داشته باشیم که کماکان روند نزولی خود را در سال جاری حفظ کرده است.
براساس اطلاعات موجود، قیمت انواع کاغذهای بالکی و تحریری در ماه جاری روند نزولی داشته‌اند و در حال حاضر میانگین قیمت کاغذ بالکی ۲۲۳ هزار تومان برای هر بند و میانگین قیمت کاغذ تحریر برای هر بند (۷۰ و ۸۰ گرمی) نیز ۲۸۸ هزار تومان اعلام شده است.


کد مطلب: 216514

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/216514/ادامه-روند-کاهش-قیمت-کاغذ-اتصال-سامانه-اداره-کتاب

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com