تاریخ انتشارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
plusresetminus
حزب الله:پادشاه عمان که به میانجیگری میان طرف‌های بین‌المللی مشهور بود، بامداد امروز در ۷۹ سالگی درگذشت.
۰
کد مطلب : ۲۱۶۲۷۱
نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان کیست؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،خبرگزاری رسمی عمان به نقل از دیوان پادشاهی بامداد امروز شنبه از درگذشت «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور در ۷۹ سالگی خبر داد.
طبق اعلام دیوان پادشاهی عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس سه روز عزای عمومی اعلام شده است و پرچم‌ها به مدت ۴۰ روز به حالت نیمه برافراشته درخواهد آمد.
نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان چه کسی است؟

سلطان قابوس که بود؟

قابوس بن سعید بن تیمور البوسعیدی در ۱۸ نوامبر ۱۹۴۰ در صلاله متولد شد و چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل بوسعید بود. لقب رسمی او در عربی جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید (به معنی: اعلیحضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید) بود که بیشترین طول دوران پادشاهی را در بین دیگر حاکمان کشور‌های عربی داشت.
وی در «آکادمی سلطنتی نظامی» در «سندهرست» انگلیس تحصیل کرد و در ۲۳ ژوئیه ۱۹۷۰ زمانی که ۲۹ سال داشت، در پی کودتایی آرام و بدون خونریزی علیه پدرش به قدرت رسید و سلطنتش نیم قرن به طول انجامید.
سلطان در دوران پادشاهی‌اش به سروسامان دادن امور داخلی روی آورد، کشوری که در آغاز زمامداریش سخت عقب‌افتاده و منزوی از دنیا بود، به سوی پیشرفت اقتصادی هدایت کرد و در سطح بین‌المللی به ترمیم روابط گروه‌ها و کشور‌ها کمک کرد.
اعتبار جهانی او بر مبنای سیاست «دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس» شکل گرفت؛ سیاستی که عمان را به کشوری محوری در برخی معادلات منطقه‌ای تبدیل کرد. سیاست عدم تعهد سیاسی به ائتلاف‌ها یا کشور‌های دیگر از او یک چهره بین‌المللی بی‌طرف ساخته بود.
میانجیگری عمان بین یمن و عربستان، عراق و کویت، غرب و سوریه و مواردی دیگر که مهمترین آن‌ها منجر به توافق ایران و آمریکا برای انجام گفت‌وگو در چارچوب مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ شد، از جمله موارد ثبت‌شده در کارنامه اوست. سلطان قابوس در نزاع امارات، عربستان و بحرین با قطر جانب هیچ یک از طرف‌ها را نگرفت.

نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان چه کسی است؟
رابطه عمان و ایران از چه زمانی دوستانه شد؟

وقتی که عمان با شورش شبه‌نظامیان چپگرا رو به رو شد، ایران نقش اصلی در پشتیبانی از نیرو‌های نظامی عمان و حتی رویارویی مستقیم با این شبه نظامیان داشت و به موجب عملیات نظامی، ایران در ظفار توانست زمام امور را در سال ۱۹۷۵ به سلطان قابوس بازگرداند. از آن هنگام تاکنون به عقیده برخی تحلیلگران عرب، سلطان قابوس حکومتش را مدیون ایرانی‌هایی می‌داند که در روز‌های سخت به یاری‌اش شتافتند.
نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان چه کسی است؟

معیارهای تعیین جانشین پادشاده عمان

بر پایه قانون اساسی عمان، پادشاه این کشور باید از فرزندان ذکور خاندان «ترکی بن سعید» باشد. والدین او هم باید حتما عمانی باشند. پیش از این در محافل رسانه‌ای نام افرادی، چون «اسعد بن طارق بن تیمور آل سعید»، «میثم بن طارق بن تیمور آل سعید»، «شهاب بن طارق بن تیمور آل سعید» که سه پسر عموی سلطان عمان هستند به چشم می‌خورد.
نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان چه کسی است؟

تعیین شدن جاشنین سلطان قابوس

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرنگار خود از تعیین «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان پادشاه جدید عمان در پی درگذشت سلطان قابوس بن سعید، پادشاه پیشین این کشور، خبر داد.
نگاهی به زندگی سیاسی سلطان قابوس/ جانشین پادشاه عمان چه کسی است؟

پادشاه جدید عمان چه کسی است؟

هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید، که به عنوان جاشنین سلطان قابوس انتخاب شد در سال ۱۹۵۴ در عمان به دنیا آمد. مادر وی زن دوم طارق‌بن‌تیمور بود. هیثم بن طارق بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی بوده است و گاهی به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان در برخی از نشست‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی سلطنتی انگلیس در سال ۲۰۱۱  حضور داشته است. گفته شده او روحیات خاصی دارد و  منافع اقتصادی زیادی در عمان دارد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین