تاریخ انتشارشنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
plusresetminus
از دور شبیه خانه‌های مینیاتوری و غیر واقعی هستند که در فیلم‌های والت دیزنی دیدیم. تصور می‌کنید یک شهرک سینمایی یا خانه‌هایی مصنوعی و نقاشی شده هستند که با پرینترهای سه بعدی ساخته شدند. اما وقتی نزدیک‌تر بروید؛ متوجه می‌شوید همه این ساختمان‌های با معماری قدیمی گوتیک، واقعی هستند. همه خانه‌ها شبیه به هم هستند و از رنگ‌های آبی و خاکستری تشکیل شدند. وقتی شگفت‌زده‌تر می‌شوید که می‌بینید این روستا خالی از سکنه است و کاملا به حال خودش رها شده است. شاید اگر این روستا در کشور دیگری بود؛ سرمایه‌گذاران برای خرید و ثروتمندان برای زندگی در این خانه‌ها به نزاع با یکدیگر می‌پرداختند.
۱
کد مطلب : ۲۱۵۰۲۴
روستایی شبیه به قلعه‌های والت دیزنی در کوه‌های شمال غربی ترکیه ولی خالی از سکنه
 
 


 
پروژه ساخت روستای Burj Al Babas در کوه‌های شمال غربی ترکیه در سال ۲۰۱۴ کلید خورد. گروهی به نام Sarot رویای بزرگی در سر داشت: ساخت ساختمان‌هایی زیبا و لوکس در دامنه کوه برای ثروتمندان.
آن‌ها تصور می‌کردند هر ثروتمندی حاضر است برای خرید یکی از این خانه‌ها پول خرج کند. این پروژه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته است. گروه Sarot در مرز ورشکستگی قرار دارند و از دولت درخواست کمک کردند. آن‌ها از دولت می‌خواهند از این روستا محافظت کند تا بتوانند خانه‌ها را به فروش برسانند.

روستای Burj Al Babas در نزدیکی شهر کوچک Mudurnu در شمال غربی ترکیه واقع شده است. هر خانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است و قرار بود محفلی برای ثروتمندان بزرگ خاورمیانه باشد.

این روستای بسیار شیک و زیبا بیشتر از ۷۳۲ خانه دارد که حدود ۳۵۰ واحد آن‌ها به ثروتمندان عرب فروخته شد ولی خریداران حتی به طور فصلی هم سری به خانه‌های خود نمی‌زنند. برخی‌ها هم پول خود را پس گرفتند.

قلعه‌هایی بدون مشتری

سقوط اقتصاد ترکیه و همین‌طور کاهش قیمت نفت در خاورمیانه و بازارهای جهانی یکی از عوامل شکست پروژه روستای Burj Al Babas عنوان می‌شود.

در اکتبر سال ۲۰۱۸، نرخ تورم در ترکیه بالای ۲۵ درصد بود که بالاترین میزان آن در ۱۵ سال گذشته اعلام شد. این افزایش تورم روی ارزش پول ملی تاثیر گذاشت و پروژه‌های بسیاری مانند Burj Al Babas ضربه خوردند.
آشفتگی‌های سیاسی در این کشور هم باعث شده گردشگران و سرمایه‌گذاران رغبتی برای خرید این خانه‌ها نداشته باشند. شاید ظاهر آن‌ها بسیار شیک و در یکی از بهترین مناطق آب و هوایی ترکیه باشد ولی آن‌ها بیشتر آرامش و امنیت می‌خواهند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی در پی این اتفاقات، پروژه‌ها را رها کرده و سرمایه خود را از ترکیه خارج کردند. ساخت و سازها در این کشور به شدت افت کرد و وارد دوره رکود شد.
با این حال، گروه Sarot امیدوار است بتواند تا اکتبر ۲۰۱۹ این روستا را رونق بخشد و زندگی در آن جریان پیدا کند.

البته، روستای Burj Al Babas تنها نمونه از روستاها و شهرهایی نیست که خالی از سکنه هستند. در سراسر جهان و در حومه شهرهای بسیار معروف و بزرگی مانند نیویورک، لاس‌وگاس، توکیو و بورگس در اسپانیا شاهد شهرهایی هستیم که خالی از سکنه هستند.
سال گذشته، گزارش یک عکاس از شهرهای مدرن و بزرگ چین را منتشر کردیم که همه چیز داشتند جز زندگی و مردم!
 
منبع : عصرایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین