کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اراده جدی ایران بر گسترش روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه/ توجه ویژه به ظرفیت های تجاری و اقتصادی کریدور شمال_جنوب

وزارت صنعت، معدن و تجارت , 21 آذر 1398 ساعت 16:01

حزب الله:
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دیدار با معاون نخست وزیر ازبکستان در چارچوب سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: با توجه به اراده مقامات دو کشور برای تقویت و تعمیق روابط، نه تنها موانع باید برطرف شود بلکه باید در جهت توسعه مناسبات و روابط بیش از پیش برنامه ریزی و اقدام کنیم.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رضا رحمانی در دیدار با الیار غنی اف افزود: کشور ازبکستان دارای جایگاه بسیار ویژه ای در حوزه سیاست خارجی ایران است.
وی ادامه داد: این مهم توصیه مقامات عالی کشور ایران برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین کشورهای دوست و برادر با اشتراکات دینی، تاریخی و جغرافیایی است.
رحمانی اضافه کرد: نگاه ما توسعه همه جانبه روابط با محوریت همکاری های تجاری، اقتصادی، صنعتی و معدنی است.
وی خاطرنشان کرد: این اجلاس می‌تواند نقش مهمی برای دستیابی به این اهداف ایفا کند و زمینه را برای توسعه همکاری ها فراهم آورد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: طی هماهنگی انجام شده برای ایجاد بسترهای لازم برای افزایش سطح همکاری ها، با هیاتی متشکل از مسئولان اجرایی و موثر در حوزه بازرگانی و تجارت کشورمان، تعداد کثیری از بازرگانان معتبر بخش خصوصی و همچنین دو تن از اعضای موثر کمیسیون‌های اقتصادی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این اجلاس مشترک حضور پیدا کردیم که نشان از اراده جدی ما برای گسترش روابط دو طرف است.
رحمانی گفت: رفع دغدغه های موجود در خصوص ترانزیت کالا مورد توجه دو طرف است و حتماً تلاش می کنیم این موانع رفع شود و همچنین موضوع ایجاد خط پروازی مستقیم که خوشبختانه مقدمات آن فراهم شده و حتماً بین دو کشور برقرار می شود.
وی افزود: ایجاد تسهیلات لازم در صدور روادید با اراده وزارت های خارجه و سفرای دو کشور روند خوبی را طی می کند که جای تشکر دارد.
رحمانی خاطرنشان کرد: در توسعه همکاری های مرتبط با بنادر و حمل و نقل مشکلی برای گسترش روابط وجود ندارد و ایران آماده هرگونه همکاری در این حوزه ها است.
وی تصریح کرد: مطمئن هستم در همه بخش‌هایی که شرایط همکاری وجود دارد زمینه برای توسعه روابط وجود دارد و موانع قابل حل و فصل هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به دیدار اخیر خود با مسئولان عمانی در تهران گفت: فعال سازی ظرفیت های تجاری و اقتصادی کریدور شمال جنوب مورد استقبال و حمایت سایر کشورهای مرتبط نیز است و زیرساخت های لازم در ایران برای توسعه این مهم به طور کامل وجود دارد.
رحمانی خاطرنشان کرد: مذاکرات لازم در خصوص اعمال تعرفه ترجیحی در تجارت بین ایران و ازبکستان نیز در این اجلاس آغاز شده است و نیازمند تسریع در جمع بندی و نتیجه گیری است.
وی افزود: توسعه روابط تجاری ایران و ازبکستان محدود به همکاری‌های دوطرفه نیست و زمینه مساعدی برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش همکاری با سایر کشورهای پیرامون است که در چارچوب کریدور شمال_جنوب و نقش برجسته ازبکستان در آسیای میانه، از طریق ایران امکان مناسبی برای اتصال کشورهای حاشیه خزر و آسیای میانه به کشورهای جنوب خلیج فارس و شمال آفریقا، هند و همچنین سایر نقاط دنیا وجود دارد که باید مورد توجه ویژه طرفین قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به ظرفیت‌هایی تجاری و زیر ساخت های موجود در منطقه آزاد چابهار، گفت: آمادگی لازم را برای ایجاد امکانات لازم در راستای بهره برداری طرف ازبکستانی فراهم می آوریم و البته در چارچوب گسترش همکاری‌ها این امکان را در سایر بنادر ایران نیز ایجاد خواهیم کرد.
معاون نخست‌وزیر ازبکستان: از گسترش همکاری‌های تجاری با ایران استقبال می‌کنیم
الیار غنی اف، معاون نخست وزیر کشور ازبکستان نیز در دیدار رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، گفت: اشتراکات دو کشور برای توسعه همکاری ها مورد توجه ازبکستان نیز هست و از گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران اسقبال و حمایت می کنیم.
وی تاکید کرد: برای تعمیق و تقویت همکاری‌ها باید تمامی ظرفیت موجود مورد توجه و تفاهم طرفین قرار گیرد و امیدوارم نتایج لازم از سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان به دست آید.
 


کد مطلب: 213788

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/213788/اراده-جدی-ایران-گسترش-روابط-تجاری-کشورهای-همسایه-منطقه-توجه-ویژه-ظرفیت-های-اقتصادی-کریدور-شمال-جنوب

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com