تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
plusresetminus
۴۶ درصد مردم خوددرمانی می‌کنندرییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ۴۶ درصد مردم در کشور خود درمانی انجام می‌دهند، گفت: میزان سرانه مراجعه ایرانیان به پزشک و آزمایشگاه‌ها از میانگین سرانه جهانی بسیار پایین‌تر است.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۷۶۹
46درصد مردم خوددرمانی می‌کنند
 «علیرضا زالی» روز پنجشنبه در افتتاحیه دوازدهمین کنگره بین المللی «از آزمایشگاه تا بالینی» اظهار کرد: از میان ۵ هزار و پانصد آزمایشگاه در کشور ۴۸۶ آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی است.

وی با بیان اینکه بحث تلفیق آزمایشگاه و بالینی در جامعه پزشکی اهمیت بسیاری دارد، افزود: پیشتر، آزمایشگاه در کشور یک نهاد انتفاعی دیده می‌شد و کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت، اما امروز در فضای پزشکی به سمت یکپارچگی آزمایشگاه و بالینی پیش می‌رویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محدود بودن ارتباط میان آزمایشگاه و بالین را یکی از نقاط آسیب پذیر پزشکی دانست و یادآور شد: برگزار این کنگره در بهبود روابط این دو حوزه بسیار تاثیر گذار بوده است، چرا که در واقع پیام فرهنگی کنگره این است که با کنار یکدیگر گذاشتن دستاوردها یک کار تیمی تجربه شود.

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالینی یک همگرایی میان گروه‌های مختلف ایجاد می کند، افزود: در واقع تحقق یک کار مشترک تیمی است تا پلی برای برقراری ارتباط بهتر میان این حوزه ایجاد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر مرزهای مصنوعی علوم بالینی و آزمایشگاهی در هم شکسته شده است، عنوان کرد: با درهم شکسته شدن این مرزها می‌توان به درمان کمک کرد، باید درباره آزمایشگاه اطلاعات جدید بدست آورد.

رییس دوازدهمین کنگره بین‌المللی از آزمایشگاه تا بالینی اعلام کرد: سالمند شدن جمعیت و همچنین بروز پدیده‌های نوظهور، از عرصه‌های نوین فراسوی آزمایشگاه‌هاست.

زالی با بیان اینکه میزان سرانه مراجعه ایرانیان به پزشک و آزمایشگاه‌ها از متوسط سرانه جهانی بسیار پایین تر است، گفت: در کشورمان برخلاف فرآیند خوب خود مراقبتی، خود درمانی وجود دارد که فرآیندی نامناسب است، خود درمانی در میان جمعیت سالمند بیشتر دیده می‌شود که بطور معمول به مشکلات اقتصادی مردم باز می گردد.

وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد مردم در کشور خود درمانی انجام می‌دهند، گفت: میزان خود درمانی در ایران حتی از کشورهایی مانند چین و برزیل که همیشه در این زمینه پیشگام بودند، بیشتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که در کشور به ظرفیت خدمات آزمایشگاهی بهینه هم کمتر توجه شده، بنابراین باید کیفیت کار در آزمایشگاه ها را نیز مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: هر زمان افراد در آزمایشگاه به صورت داوطلبانه و فردی در جهت بهبود کیفیت آزمایشگاه حرکت کنند، بهبود در حوزه آزمایشگاه و بالینی ایجاد می‌شود.

زالی به بحث تکنولوژی های نوین در خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: امروز خدمات آزمایشگاهی در حال افزایش است، بطوری که شاهد تحول استفاده از آی. تی در این عرصه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: با وجود مشکلات اقتصادی بسیار اما کیفیت آزمایشگاه ها بالاست.

زالی تامین کیت ها و تجهیزات آزمایشگاهی را مهم ترین مشکل این حوزه دانست و گفت: کشور هنوز نتوانسته کیت‌های آزمایشگاهی تولید کند، بنابراین واردات این کیت ها با توجه به نوسانات نرخ ارز و تحریم ها با مشکل رو به رو است.

وی همچنین قاچاق کیت های آزمایشگاهی و بی ثباتی و نوسانات در قیمت گذاری این تجهیزات را از مهم ترین چالش های آزمایشگاه ها دانست و گفت: باید بستر سازی برای تولید این کیت ها در شرکت‌های دانش بنیان صورت گیرد تا با شرایط اقتصاد مقاومتی هم سازگار باشد.
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین