تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
plusresetminus
حزب الله:وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش تجاری ایران و ازبکستان در تاشکند گفت: امیدوارم برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک دو کشور فرصتی برای توسعه و تقویت همکاری های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری و مقدمه ای برای توسعه و تعمیق روابط بلند مدت دو کشور شود.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۷۶۷
ازبکستان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران در آسیای میانه است/ امضای اسناد همکاری فرهنگی، گمرکی، کشاورزی، بیمه، سرمایه گذاری و انرژی با کشور ازبکستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، رضا رحمانی افزود: روابط صمیمانه و نزدیک دو کشور، اشتراکات دینی و تاریخی، منطقه ای و مراودات هیات های بلند پایه اقتصادی و سیاسی میان دو طرف، موجب شده است ازبکستان به عنوان یکی از مهمترین شرکای ما در آسیای میانه قلمداد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به میزبانی اخیر کشور ازبکستان از اجلاس نخست وزیران شانگهای، گفت: در دیدار مشترک با نخست وزیر ازبکستان بر توسعه همکاری ها تاکید ویژه شد و امروز شاهد برگزاری سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان هستیم.
رحمانی اضافه کرد: همایش حاضر نیز در چارچوب همین اجلاس در این کشور و با حضور هیئت‌های تجاری بخش خصوصی و مقامات دولتی دو کشور در حال برگزاری است که البته ویژگی عمده این همایش حضور پررنگ بخش خصوصی، اعم از تجار، صنعتگران و سرمایه‌گذاران دو کشور است.
وی ادامه داد: امضای اسناد در حوزه‌های فرهنگی، گمرکی، کشاورزی، بیمه، حمل و نقل، سرمایه‌گذاری،صدور روادید، آب، انرژی و سایر موارد در حاشیه اجلاس و در این همایش در دستور کار است.
رحمانی تصریح کرد: برگزاری این همایش و نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند به عنوان یکی از زیرساخت های همکاری دو کشور هستند که قطعاً شرایط افزایش همکاری ها و توسعه روابط ایران و ازبکستان را که مورد توجه مقامات عالی دو کشور است را به طور کامل فراهم خواهد آورد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بخش کالا و خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی از توانمندی های بسیار بالایی برخوردار هستند و ظرفیت های همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله دارو و تجهیزات پزشکی، حوزه های فناورانه، محصولات دانش بنیان، مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی، پتروشیمی و پلاستیکی، خودرو، محصولات کشاورزی و به ویژه مواد غذایی وجود دارد.
وزیر صمت گفت: شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایرانی در زمینه احداث مجتمع های تجاری و اداری، مسکونی و ساخت سد و نیروگاه، جاده، پل سازی، احداث مجموعه های لجستیک و پشتیبانی، مجتمع های پالایشگاهی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند و آماده هرگونه همکاری هستند.
رحمانی افزود: امیدوارم دولت ازبکستان در چارچوب سیاستهای جدید خود برای توسعه زیرساخت های عمرانی خود به ویژه در حوزه ساختمان سازی از توان شرکت ایرانی بهره برداری لازم را نماید.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر و ازبکستان با جمعیتی بالای ۳۰ میلیون نفر ظرفیت بسیار خوبی در حوزه بازار برخوردار هستند در حالیکه در چارچوب برنامه همکاری مشترک تجاری دو طرف، محدود به این ظرفیت نبوده و دنبال بهره برداری از فرصت های منطقه ای دو کشور برای توسعه همکاری تجاری نیز هستیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: موقعیت هاب و ویژه ایران و ازبکستان و فرصت های همکاری که با کشورهای همسایه داریم و این ظرفیت کم نظیری است که در اختیار فعالین اقتصادی کشور قرار دارد.
رحمانی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد که بین کشورهای ایران ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسیده است، گفت: با فعالسازی ظرفیت های کریدور شمال و جنوب و اتصال کشورهای شمال ایران و حاشیه دریای خزر به کشورهای جنوب خلیج فارس، دریای عمان، شمال آفریقا، هند و سایر نقاط دنیا؛ فرصت های بسیار بزرگ تجاری برای هر یک از این کشورها فراهم می‌شود.
وی افزود: نمایشگاه اختصاصی ایران در ازبکستان با مشارکت شرکت های ایرانی زمینه ای برای معرفی بخش کوچکی از توانمندی های صنعتی و تولیدی کشورمان است.
وزیر صمت تاکید کرد: وظیفه دولت ها تسهیل امور و فراهم کردن بستر لازم برای توسعه کارهای بخش خصوصی است و در عمل همکاری های تجاری پایدار و دراز مدت بین فعالان اقتصادی خصوصی دو کشور شکل خواهد گرفت.
رحمانی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت از گسترش این روابط به ویژه در حوزه های سرمایه گذاری در دو کشور ایران و ازبکستان به طور کامل حمایت می کند.
وی با اشاره به وجود قانون جذب و حمایت از سرمایه گذار خارجی در کشورمان افزود: در چارچوب این قانون، اصل و فرع سرمایه گذاری تضمین و در مقابل همه ریسک های غیر تجاری تضمینات لازم ارائه می شود و سایر حمایت هایی که در این راستا تدوین و به اجرا گذاشته می شود.
رحمانی اضافه کرد: طرف ازبک نیز برای حمایت از سرمایه گذاری تاکید دارد و البته نیازمند ایجاد تسهیلات در برخی بخش ها از جمله ترانزیت کالا، ایجاد خط پروازی مستقیم، بیمه و سایر مواردی که جزو ضروریات فعالیت‌های اقتصادی است.
وی با اشاره به رشد قابل قبول روابط تجاری بین دو کشور تصریح کرد: منافع حاصله از گسترش این همکاری ها برای ملت های دو کشور نیز حائز اهمیت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت های بسیار زیادی برای توسعه همکاری های دو کشور وجود دارد که باید فعال شوند و امیدوارم سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان نقطه عطفی در توسعه همکاری تجاری، اقتصادی، گردشگری و سایر حوزه های دو طرف، برای سال های پیش روی واقع شود.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین