تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
plusresetminus
حزب الله:روش پذیرش دانشجوی ارشد پس از سال‌ها مورد نقد جدی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور قرار گرفته است؛ آنان معتقدند که کنکوری که سال‌ها عادلانه‌ترین راه ورود به دانشگاه تلقی می‌شد، در عمل به ورود افراد براساس شایستگی به دانشگاه، منجر نشده است.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۴۳۹
2 مرحله‌ای شدن پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد/ کنکور بهترین روش پذیرش است؟
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،برخی کاربران فارس با ثبت سوژه‌‌ای در سامانه فارس من نسبت به طرح آ.ت.ت درباره شیوه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد اعتراض کرده‌اند.
هدف اصلی طرح آ .ت . ت تغییر شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد است؛ موافقان این طرح معتقدند در روش فعلی پذیرش از طریق کنکور شایستگی داوطلبان ملاک اصلی پذیرش نیست و خواستار اعمال نظر دانشگاه از طریق مصاحبه در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هستند؛  این طرح بیشتر از سوی دانشگاه های سطح یک کشور پیگیری می‌شود و هدف آنان این است که دانشجویانی که بیشترین شایستگی را دارند، بتوانند به دانشگاه‌ها راه پیدا کنند.
هدف اصلی طرح آ .ت . ت تغییر شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد است؛ موافقان این طرح معتقدند در روش فعلی پذیرش از طریق کنکور شایستگی داوطلبان ملاک اصلی پذیرش نیست و خواستار اعمال نظر دانشگاه از طریق مصاحبه در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد هستند
در آخرین پیگیری خبرنگار فارس از وضعیت این طرح علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد که طرح «آ. ت. ت» در آخرین جلسه سنجش و پذیرش مطرح و رد شده است.
با این که این طرح نتوانسته رای کافی را برای تصویب به دست آورد، اما هنوز موافقانی دارد که به دنبال اجرای این طرح هستند.
از این رو خبرنگار فارس در پیگیری این سوژه به سراغ مسئولان دانشگاهی رفته و نظرات آنان را شنیده است.

* به روز رسانی طرح آ .ت . ت، بر حسب شرایط روز
احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر از موافقان تغییر در شیوه فعلی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد است.
معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شیوه فعلی برگزاری کنکور در ایران نیازمند بازنگری جدی است زیرا علیرغم اینکه کنکور باید فرصت عادلانه برای همه استعدادها فراهم کند اما در عمل ‌می‌بینیم که از نتیجه برگزاری کنکور، کلاس‌هایی با دانشجویان هم‌تراز و هم‌سطح در دانشگاه‌ها به دست نمی آید.
رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: در نتیجه مدل فعلی پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ها دانشجویی که از  شایستگی بیشتری برخوردار است شاید نتواند در دانشگاه‌های بهتر تحصیل کند و از سوی دیگر منابع دانشگاه بهتر بابت دانشجوهای با شایستگی کمتر هدر می رود.
با اینکه معتقد به ضرورت بازنگری در شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی هستم؛ اما اگر قرار است طرح آ ت ت، به عنوان جایگزین بررسی شود بهتر است با توجه به شرایط روز بازنگری شود
وی درباره آخرین پیشنهاد درباره طرح آ .ت . ت، گفت: طرح آ .ت . ت، در گذشته یک بار اجرا و پس از مدتی لغو شد و اکنون در عین حال که معتقدم بازنگری در شیوه پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد ضروری است؛ اما اگر قرار است همین طرح، به عنوان طرح پیشنهادی جایگزین بررسی شود بهتر است با توجه به شرایط روز در آن بازنگری صورت بگیرد.

*نحوه پذیرش بسته به هدف از تربیت نیروی کارشناسی ارشد اهمیت پیدا می‌کند
بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره دخالت دادن دانشگاه‌ها در شیوه‌ پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، اظهار داشت: باید به این سؤال جواب دهیم که نیروی فنی کارشناسی ارشد را برای چه تربیت می‌کنیم.
وی توضیح داد: گاهی یک تیم علمی هرمی دارد که در رأس آن یک استاد‌تمام،‌ استادیار، دانشیار، دانشجوی دکترا و دانشجوی کارشناسی ارشد حضور دارند و این هرم قصد دارد نیروی متخصص خود را شکل دهد. برای انجام این کار، اگر دست دانشگاه را باز بگذاریم تا استاد به هدف خود برسد، نتیجه این می‌شود که افرادی که با هم کار می‌کنند از نظر ویژگی‌های کاری مشترک، هدفمندتر انتخاب می‌شوند.
کنکورها برای برقراری عدالت ایجاد می‌شوند. این احتمال وجود دارد که هیات پذیرش دانشگاه‌ها، افراد نزدیک به خود را پذیرش کنند و حتی افراد باکیفیت‌تر دیگر دانشگاه‌ها فرصت تحصیل در آن دانشگاه را پیدا نکنند
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اما نکته‌ای که باعث ایجاد کنکور در کشورها می‌شود برقراری عدالت است به این معنا که امکان دارد اعضای هیأت علمی و هیات پذیرش دانشگاه‌ها، افراد نزدیک به خود را پذیرش کنند و افراد باکیفیت‌تری که در دیگر دانشگاه‌ها وجود دارند فرصت تحصیل در آن دانشگاه را پیدا نکنند و به همین دلیل کنکورها ایجاد می‌شود.
طهماسب کاظمی ادامه داد: برای اینکه کار میانه‌ای انجام داده باشیم، کنکور را برگزار می‌کنیم و اجازه می‌دهند که دانشگاه هم در انتخاب تاثیری داشته باشد که این نحوه کار در پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در حال انجام است.
* متقاضیان ارشد از تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ کمتر هستند و نبود مصاحبه ضرری به کسی نمی‌زند
وی ادامه داد: در شیوه ای از مقطع کارشناسی ارشد که در آن کار دانشجو تمرین پژوهش کردن است، روش مصاحبه چند بار امتحان شد و در چندین نوبت این اختیار بین دانشگاه و سازمان سنجش جابه‌جا شد که اکنون آخرین وضعیت پذیرش از طریق کنکور است.
طهماسب کاظمی تصریح کرد: علت اینکه اکنون در شیوه پذیرش اجازه مصاحبه داده نمی‌شود، این است که تعداد متقاضیان کارشناسی ارشد از تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ کمتر است و اگر کسی بخواهد در دانشگاهی برتر تحصیل کند، اگر درس بخواند قبول می‌شود. وقتی شرایط این طوری است اگر مصاحبه هم انجام نشود ضرری به کسی وارد نمی‌شود.
*اهمیت مصاحبه در تربیت نیروی مهارتی پررنگ می‌شود
وی اضافه کرد: اما گاهی در پذیرش نیروی کارشناسی ارشد، قصد تربیت نیروی انسانی مهارتی است و دیگر هدف تربیت نیروی پژوهشی نیست. در این زمان نقش مصاحبه پررنگ‌تر می‌شود و کسانی که می‌خواهند در بازار کار افرادی با ویژگی‌های مورد نظرشان را جذب کنند قطعا نیاز به مصاحبه دارند که در این زمینه نقش دانشگاه بیشتر می‌شود.
روش تربیت دانشجو در کارشناسی ارشد به دو نوع تربیت نیروی پژوهشی و تربیت نیروی مهارتی است، اگر دانشجوی پژوهشی تربیت می‌کنیم بهتر است دانشجو با تیم پژوهشی هماهنگ باشد و انجام مصاحبه خوب است؛ اما اگر هدف تربیت نیروی مهارتی است نبود مصاحبه ضرر چندانی نمی‌زند
وی ادامه داد: در این زمینه هنوز باید کار کنیم؛ در حال حاضر دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها، خیلی رنگ و بوی ویژگی آموزش مهارت‌های غیر از مهارت پژوهشگری را ندارد؛ و وقتی که این ویژگی وجود ندارد ضرر چندانی هم احساس نمی‌شود.
رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در قانون آموزش‌های مهارتی که مجلس در سال ۹۶ تصویب کرده و آئین‌نامه آن توسط دولت ابلاغ شده است، نقش دانشگاه‌ها در گزینش پذیرش دانشجو افزایش یافته است و به همین موضوع نظارت دارد و می‌توان موضوع را پیگیری کرد.
*کنکور بهترین سیستم پذیرش فعلی است
علی بلاغی سرپرست مدیریت پردیس‌های استان تهران دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در این باره گفت: در حال حاضر کنکور عادلانه‌ترین سیستم در نظام تعلیم و تربیت است.
وی گفت: مصاحبه‌ها حرف‌ و حدیث‌هایی ایجاد خواهد کرد و روشی که در آن چند نفر درباره دانشجویان تصمیم‌گیرنده باشند، ممکن است عواقبی را به دنبال داشته باشد که از بابت رعایت عدالت در آن مطمئن نباشیم.
*پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد ۲ مرحله‌ای شود
هوشنگ طالبی حبیب آبادی رئیس دانشگاه اصفهان در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره طرح آ.ت.ت اظهار داشت: این طرح زمانی که اجرا شد طرح خوبی بود و اگر بتوانیم مطابق شرایط فعلی آن را تعدیل کنیم و با شرایط روز وفق دهیم می‌تواند بهترین روش گزینش و پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد باشد و افراد شایسته‌تری به دانشگاه وارد شوند که در نتیجه کیفیت عمومی تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد افزایش می‌یابد.
شرایط فعلی کنکور ارشد با شرایط سال‌های گذشته که طرح آ. ت. ت اجرا می‌شد متفاوت شده است؛ امروز تعداد داوطلبان کنکور ارشد از صندلی های دانشگاه کمتر شده و اگر کسی خوب درس بخواند می‌تواند در دانشگاه خوب قبول شود؛ با این حال در مجموع تعداد متقاضیان حضور در دوره‌های کارشناسی ارشد نسبت به دوره قبل که طرح آ.ت.ت اجرا می‌شد بسیار افزایش یافته است
وی در توضیح شرایط روز، گفت: نسبت به گذشته که طرح آ.ت.ت برگزار می‌شد امروز تعداد دانشجویان نسبت به صندلی‌های دانشگاه کمتر شده است؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تعداد دانشجویان در مقایسه با قبل افزایش یافته است. به این معنا که اکنون تعداد متقاضیان حضور در دوره‌های کارشناسی ارشد نسبت به دوره قبل که طرح آ.ت.ت اجرا می‌شد، بسیار افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به همین دلیل متناسب با این شرایط، فرآیند سنجش می‌تواند توسط سازمان سنجش انجام شود اما در معرفی افراد به دانشگاه‌ها برای طی شدن مراحل بعدی پذیرش، استانداردهایی در نظر گرفته شود که آن استانداردها متناسب با رشته، شرایط دانشگاه‌ها و متقاضیان باشد؛ در این مرحله دانشگاه بتواند غربالگری اولیه‌ای را انجام دهد و در مرحله دوم دانشگاه‌ها بتوانند از بین داوطلبان افراد دارای صلاحیت را گزینش کنند.

*اطمینان از برقراری عدالت، ترس بزرگ تغییر روش‌های فعلی پذیرش دانشگاه‌ها
به گزارش فارس، اگرچه با تغییر معاون آموزشی وزیر علوم، ایده تغییر شیوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در قالب طرح آ. ت. ت بار دیگر مطرح شد اما این طرح در کسب آرای مورد نیاز ناموفق شد و فعلاً مسکوت شده است. 
اگرچه بنابر اظهارنظرهای رسمی این طرح فعلا از دستور کار خارج شده است اما به نظر می‌رسد موافقان این طرح از دانشگاه های سطح یک کشور، در بیان نظرات و استدلال های خود درباره ضرورت ایجاد تغییر جدی هستند و عزم کافی برای ایجاد تغییر در پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد را هم دارند. در این باره پیچیدگی انتخاب سیستم سراسری پذیرش و اطمینان از برقراری عدالت در آن از مهم ترین موانع سد راه این تغییر است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین