تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
plusresetminus
حزب الله:سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مذاکرات با طرف روس در خصوص نحوه اجرای پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) همچنان در جریان است.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۱۹۰
واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی شامگاه پنج‌شنبه درباره بیانیه منتشره شرکت «روس اتم» در مورد تعلیق پروژه تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو، اعلام کرد: بعد از فعال کردن سانتریفیوژهای فردو در پی دستور رئیس جمهور برای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، با توجه به اینکه به لحاظ فنی تولید اورانیوم و ایزوتوپ پایدار در یک سالن، با مشکلات همراه است، مذاکراتی با طرف روس صورت گرفته است.
وی افزود: مذاکرات درباره چگونگی اجرای این پروژه به نحوی که مشکلات فنی آن مرتفع شود، در جریان است.
بهروز کمالوندی که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده، در ادامه درباره راه اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک که قرار بود چندی پیش با حضور خبرنگاران انجام شود نیز گفت: برنامه حضور خبرنگاران به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و نگرانی از بروز مشکلات در مسیر این سفر لغو، اما پروژه براساس زمانبندی انجام شده، اجرایی شد. 
وی اضافه کرد: هفته گذشته درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک با بیش از 100 تن وزن با موفقیت در محل خود در چاله راکتور نصب شد و علاوه بر این کار ساخت ماشین سوختگذاری راکتور نیز پایان یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است.
کمالوندی همچنین اعلام کرد که بخش های دیگر از جمله اتاق کنترل راکتور نیز به سرعت در حال تکمیل است.
بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه شرکت روسی TVEL وابسته به شرکت روس‌اتم که پروژه تغییر کاربری سایت هسته‌ای شهید علیمحمدی (فردو) را در دست اجرا دارد، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادامه این پروژه در حال حاضر به دلایل «فنی» امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل این شرکت اجرای پروژه را به حالت تعلیق در می‌آورد.
شرکت TVEL در بیانیه خود اعلام کرد: «در روز 6 نوامبر [15 آبان] ایران به عنوان بخشی از مراحل کاهش تعهدات داوطلبانه خود ذیل برجام، گازدهی به دو آبشار سانتریفیوژ در فردو را آغاز کرد. از آنجا نمی‌توان کار غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار را به صورت هم‌زمان در یک سالن انجام داد، ادامه این پروژه در حال حاضر از لحاظ فنی امکان‌پذیر نیست.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین