تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
plusresetminus
حزب الله:این روزها تصویربرداری فصل دوم «دوقلوها» در سوله‌ای بزرگ انجام می‌شود و عموهای فیتیله‌ای در تلاش هستند تا با شیوه‌ای جدید و متفاوت باز هم کودکان را جذب تلویزیون کنند.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۱۵۹
تلاش «دوقلوها» برای درگیر کردن خانواده‌ها/ ساده‌لوح‌هایی که می‌خواهند درس زندگی بدهند!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این روزها نام عموهای فیتیله‌ای برای کودکان و نوجوانان نام آشنایی است و خیلی‌ها با آن خاطره دارند. «عموهای فیتیله‌ای» نام یک گروه متشکل از محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن است که با هم به عنوان عموهای فیتیله‌ای‌ در مجموعه‌های تلویزیونی و تئاترها برای کودکان ایفای نقش می‌کنند.
آنها که سالهاست در شبکه دو سیما برنامه اجرا می‌کنند، با برنامه «فیتیله، جمعه تعطیله» به نقطه اوج محبوبیت خود رسیدند تا جایی که این برنامه حتی مورد علاقه بزرگسالان هم قرار گرفت. 
این گروه بعداز مدتی ساخت «فیتیله، جمعه تعطیله» را کنار گذاشتند و با عناوین دیگری به برنامه‌سازی پرداختند. آنها این روزها با برنامه «دوقلوها» روی آنتن شبکه دو سیما هستند.
مجموعه نمایشی «دوقلوها» به تهیه‌کنندگی مهدی بصیری و کارگردانی جمشید بیات ترک تولید شده است. این سریال مجموعه‌ای شاد و مفرح است که به همت گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما ساخته و شنبه تا سه شنبه ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه و تکرار آن هم چهارشنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه پخش می‌شود.
محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی، لاله صبوری، محمد شیری، سیاوش چراغی‌پور، علی صابری، فائقه شلالوند، علی ابدالی، مهیار مجیب، پریسا رضایی و سعید امیرسلیمانی به عنوان بازیگران اصلی این سریال هستند و در بعضی از قسمت‌ها یک بازیگر مهمان هم در سریال حضور دارد. 

**استودیویی رنگارنگ با فضایی شاد
تصویربرداری فاز دوم سریال «دوقلوها» در این روزهای پاییزی همچنان ادامه دارد. این مجوعه در سوله‌ای واقع در شمال تهران و بزرگراه نیایش تصویربرداری می‌شود. 
یک استودیوی بزرگ برای تصویربرداری این سریال در نظر گرفته شده است که در هر گوشه از آن رنگ‌ها و طرح‌های شاد و جذابی خودنمایی می‌کنند و فضا طوری طراحی شده که برای گروه سنی کودکان جذاب به نظر بیاید. هر گوشه از استودیو هم برای کاری فضاسازی شده است. از طراحی مدرسه و خانه و فروشگاه تا خیابان و پارک و محلی برای بازی. 
بازیگران هم گریم شده‌اند و اتفاقا آنها هم لباس‌هایی با رنگ شاد پوشیده‌اند و با شوق و ذوق فراوان تمرین می‌کنند. سکانس اول مربوط به حمید گلی و علی فروتن است. آنها سخت مشغول تمرین هستند و در این فاصله زمانی دست می‌دهد برای گفت‌وگو با «محمد مسلمی» که هنوز جلوی دوربین نرفته است.
**بزن و بکوب ساده‌لوح‌های مهربان/ خانواده مخاطب سریال است
«محمد مسلمی» در فاصله کوتاه دست داده شده تا زمان جلوی دوربین رفتن، درباره اینکه شخصیت دوقلوها لحن کودکانه و رفتار یک بزرگ‌سال را دارند. فکر نمی‌کنید این موضوع در مخاطب کودک سردرگمی ایجاد کند که با یک کودک مواجه است یا بزرگسال؟ گفت: نگاه ما این بود که این آدم‌ها فیزیکی بزرگ شده‌اند اما افکار و راهکارهای کودکانه دارند.
وی ادامه داد: این طراحی به جانمایی کمدی بیشتر در کار کمک می‌کند و در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید «دوقلوها» توانسته مخاطب بزرگسال را نیز درگیر کند یا نه؟، اظهارداشت: من در این کار بازیگرم اما در کارهای دیگر که به عنوان برنامه‌ساز حضور داشتم همیشه به این موضوع که خانواده مخاطب باشد توجه کرده‌ام چراکه کودک هیچ گاه  تنها به سینما نمی‌رود. از طرفی همه ما دوران کودکی را گذرانده‌ایم و به رنگ و کمدی و فانتزی علاقه‌مندیم و تماشای دنیای بچه‌ها برای ما جذاب است. در این مجموعه هم شاید بتوان گفت از لحاظ آموزشی کودک مخاطب سریال «دوقلوها» است اما از منظر سرگرمی بزرگسال نیز می‌تواند همراه شود.

**چرا نباید در کار کودک اسپانسر حضور داشته باشد/ استفاده از «اسلپ استیک» برای اولین بار
با جلوی دوربین رفتن مسلمی، فضایی دست می‌دهد تا با مهدی بصیری تهیه کننده دوقلوها هم که با رفت و آمدهای بسیار تلاش دارد همه عوامل هماهنگ و بدون وقفه کار کنند، گفت‌وگویی داشته باشیم.
او توضیح داد: ما در سری اول در کمدی موقعیت خوب عمل کردیم اما در بحث طنز کلام می‌شد قوی‌تر عمل کرد.  هردو کمدی باید مکمل هم باشند و هر کدام می‌تواند مخاطب خاص خودش را داشته باشد. در کمدی «اسلپ استیک» بیشتر مخاطب کودک است و در بحث طنز کلامی ما کودک و خانواده را در نظر گرفتیم. چراکه مخاطب برنامه ما خانواده با تمرکز بیشتر روی کودک است.
وی درباره بهره‌گیری از «کمدی اسلپ استیک» نیز توضیح داد: تولید این جنس کمدی بسیار هزینه‌بر بود. ما از هرچیزی در صحنه سه نمونه تهیه می‌کردیم. در ابتدا تصور می‌کردیم می‌توانیم انفجار  و تخریب هم داشته باشیم اما کمبود بودجه نگذاشت این کارها را انجام بدهیم. ضمن اینکه استفاده از «اسلپ استیک» به این شکل در کار کودک در کشور ما سابقه نداشت. شاید در حد آیتم بود اما به این گستردگی اولین‌بار است و باید درنظر داشت که امکانات ما در مقایسه با چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد بسیار محدود است. برای مثال صحنه‌ای در فیلم «لورل و هاردی»که ۷۰ سال پیش ساخته شده است، وجود دارد که در حال بالابردن یک پیانوی بزرگ هستند، تصویربرداری این صحنه حداقل ۳۰ روز زمان برده است. ما اینجا خیلی محدودیم و مجبوریم از جزئیات و اشکالاتی که می‌بینیم بگذریم.
بصیری در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های مالی شما را به سمت استفاده از اسپانسر سوق نمی‌دهد؟ گفت: اسپانسر کودک خیلی کم است. از طرفی وقتی پای اسپانسر به میان می‌آید، کار سفارشی شده و محدودیت‌هایی در تولید ایجاد می‌شود. در سری اول با وجود اینکه اسپانسر وزارت بهداشت بود و پیام‌ها خیلی غیرمستقیم در متن گنجانده شده بود اما محدودیت وجود داشت به عبارتی حتی اسپانسر دولتی که منافع مالی ندارد هم تولید کار کودک را محدود می‌کند.
بزرگ‌ترهایی که در سریال هستند مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند و ما با آدم‌های اتو کشیده‌ای که فقط نصیحت می‌کنند مواجه نیستیم. این موضوع هم می‌تواند جنبه منفی داشته باشد چرا که والدین تصور کنند سریال بدآموزی دارد و هم جنبه مثبت به این شکل که کودک زندگی واقعی را نظاره‌گر است.

وی افزود: این اختلاف در دنیا وجود دارد برای مثال عده‌ای بر این باورند که کارتون «تام و جری» بدآموزی دارد اما عده‌ای هم می‌گویند کودک فانتزی این انیمیشن را درک می‌کند. در سریال دوقلوها هم  ما سعی کردیم فانتزی کار را بیشتر کنیم مثلا در سکانسی دست آقای «پاشا» می‌شکند اما در سکانس بعدی خوب شده و کودک این فانتزی‌ها را درک می‌کند. برای اینکه به کودک بگوییم کاری خوب است یا بد باید آن کار را ببینند. اگر دوقلوهای قصه ما کار بدی را انجام می‌دهند قطعا نتیجه ناموفقی دارد و یک بزرگ‌تر پس از آن از بد بودن آن کار توضیح می‌دهد. کار بدی در سریال انجام نمی‌شود که انتهای آن رها شده و بی‌نتیجه بماند.  اگر خانواده‌ها از این موضوع احساس خطر می‌کنند باید صبور باشند و آن قسمت را تا انتها ببینند زیرا متوجه می‌شوند که نتیجه کار بد در انتهای آن قسمت مشخص شده و تذکر داده می‌شود.
تهیه‌کنند دوقلوها در پاسخ به این سوال که طراحی کاراکتر دوقلوها هم به موضوع کمک کرده که ما بزرگ‌ترهایی را می‌بینیم که خیلی بزرگ نیستند و کودک مانده‌اند و هر کار بدی می‌کنند عمدی نیست، گفت: بله. دوقلوها دو آدم ساده و مهربان هستند و مخاطب متوجه می‌شود که بدجنس نیستند و هرکاری که انجام می‌دهند با وجود اینکه به بدترین شکل ممکن انجام شده، اما قصد کمک داشتند به همین جهت مخاطب می‌پذیرد که اگر اشتباهی هم هست از روی سادگی است.
**در فصل جدید سیر داستان و اتفاقات منظم‌تر است
پس از برداشت‌های مختلف که مربوط به درگیری بین دوقلوهاست، کارگردان زمانی برای استراحت می‌دهد. در همین فاصله فرصتی دست می‌دهد تا با حمید گلی درباره تغییراتی که دوقولها نسبت به فصل اول داشته‌اند، گفت‌وگو کنیم که در این باره گفت: در سری جدید سیر داستان و اتفاقات منظم‌تر است. انتقال پیام و بارآموزشی کار به شکل غیرمستقیم‌تر و پنهان‌تر از سری قبل انجام می‌شود که نکته مثبتی است.
وی ادامه داد: به نظر من اگر تنوع تولید در ژانر کودک بیشتر باشد، بیننده تصمیم می‌گیرد که کدام برنامه را ببیند ولی در این شرایط اگر علاقه‌ای به تماشای برنامه نداشته باشد، آن برنامه را تماشا نمی‌کند. در یک دهه گذشته شرایط برنامه‌سازی در ایران متفاوت شده است. زمانی که پای اسپانسر به کار کودک باز شد محتوی زیر سوال رفت و محدودیت‌های زیادی ایجاد شد البته شنیده‌ام که جدیدا قانونی برای حذف اسپانسر از کار کودک درنظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: در هر صورت بودجه گروه کودک باید جداگانه و بیشتر از سایر کارها در نظر گرفته شود تا تنوع در ژانر کودک بیشتر شود. از طرفی راه‌اندازی شبکه‌های پویا و نهال هم تاثیری چندانی در جذب مخاطب کودک نداشت. به نظر من نیازهای کودکان ما منطبق با برنامه‌های تولید شده در این ژانر نیست.اگر تولیدات بیشتر شده و انواع کارهای عروسکی، زنده، استودیویی، فیلم و سریال تولید شود مخاطب قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت.

گلی همچنین درباره اینکه یکی از دلایل کاهش تولیدات در ژانر کودک می‌تواند فاصله گرفتن کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان خوب گذشته از برنامه‌سازی برای تلویزیون باشد نیز گفت: بله. بعضی از بزرگان به دلیل کهولت سن کار نکردند اما عده‌ای هم به دلیل حفظ نشدن حرمتشان از تلویزیون فاصله گرفتند. کسانی هم که تازه وارد حوزه برنامه‌سازی برای کودک شده‌اند، فاصله زیادی با گذشتگان دارند.  البته در این حوزه باید ترکیبی از نگاه نو و تجربه قدیمی‌ها وجود داشته باشد تا تنوع ایجاد شود. ما بسیاری از تجربه‌های موفق گذشته را کنار گذاشته و به حداقل راضی شده‌ایم. کودکان امروزی اطلاعی از برنامه‌های داخلی ندارند اما برنامه‌های خارجی را می‌شناسند. ما عرصه را خالی کردیم و شبکه‌های خارجی جای ما را پر کردند.
**دیگر نمی‌شود «فوتبالیست‌ها» ساخت! 
تقریبا از حوالی ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر تصویربرداری به طول انجامیده است، کارگردان با دقت و وسواس و بدون فاصله تصویربرداری می‌کند و عموهای فیتیله‌ای خیلی زمانی برای استراحت ندارند.
آفتاب در حال غروب کردن است و گروه دیگر تصمیم گرفته‌اند، کار امروز را تمام کنند. گریم‌ها پاک شده و بازیگران لباس‌های خود را عوض کرده‌اند که فرصتی دست می‌دهد تا با علی فروتن هم گفت‌وگو داشته باشیم. او در پاسخ بهاین سوال که سریال «دوقلوها» چه ملاک‌هایی برای حفظ کردن مخاطب و پای تلویزیون کشاندن کودک عجول و باهوش امروزی دارد؟، گفت: کودک امروزی، مخاطب هیجان‌زده‌ای است. به دنبال بازی‌ها و برنامه‌هایی است که تحرک و اکشن زیادی داشته باشد و اگر موفق نشود عصبانی می‌شود. ما در این کار سعی کردیم غیرمستقیم و در قالب طنز به کودک بیاموزیم که اگر شکست خورد عصبانی نشود. در واقع تلاش کردیم مفاهیم را غیرمستقیم انتقال بدهیم تا کودک  احساس نکند، در حال آموزش دیدن است.
وی ادامه داد: بیشتر تلاش بر این بوده تا با تماشای اثر یک کار بد به زشتی آن پی‌ببرد. در واقع کودک خود به استدلال برسد و گفت‌و‌گو کند.کودک امروز منتظر ما نمی‌ماند، عجول است و نمی‌توان داستان را رها کرد و او را منتظر گذاشت. دیگر نمی‌شود «فوتبالیست‌ها» ساخت! ما می‌خواستیم مخاطب بیشتر از اینکه آموزش ببیند، سرگرم شود و از تماشای سریال لذت ببرد.

وی همچنین درباره اینکه دوستی و تعاملی که در این سال‌ها بین شما، محمد مسلمی و حمید گلی شکل گرفته است، چقدر در بهتر شدن کار موثر بود؟، گفت: در کارهای گروهی هرچقدر سابقه همکاری گروه باهم بیشتر باشد، خروجی کار برای مخاطب جذاب‌تر است.  به این دلیل که من به عنوان بازیگر زمانی که با بازیگر مقابل خودم سال‌ها کار کرده باشم با روحیات و اخلاق او آشنا هستم و می‌توانم عکس‌العمل‌های او را حدس بزنم. در واقع به شناخت خوبی از هم رسیده‌ایم.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: از کسانی که در حوزه کودک کار می‌کنند و مسئولیتی دارند از نماینده مجلسی که در کمیسیون اقتصادی مجلس برای حوزه‌های فرهنگی بودجه تعیین می‌کند تا  مدیران سازمان صدا و سیما خواهش می‌کنم نگاهی جدی به حوزه کودک داشته باشند. چراکه کودک زیرساخت یک جامعه است. کشوری که مشکلات مردمش در بزرگسالی حل شده است قبل‌تر مشکلات کودک را رفع کرده است. این وظیفه مسئولین جامعه است که محتوی مناسب برای کودک تولید کنند. من و تهیه‌کننده و سایر عوامل اجرا کننده کار هستیم و این وظیفه مسئولین است که تامین اعتبار کنند. باید به مضوعاتی مانند کودک‌آزاری و غیره پرداخت زیرا در گیر و دار مشکلات کودکان آسیب‌پذیرتر از هر قشری هستند و این موضوع حمایت جدی مدیران را می‌طلبد تا از رسانه در جهت فرهنگ‌سازی پشتیبانی کنند.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین