تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
plusresetminus
حزب الله:قصور پزشکی در حدود یک هزار و ۶۰۰ پرونده از ابتدای سال جاری، محرز و منجر به محکومیت شد؛ مردم از عوارض بیماری‌ها و اقداماتی که ممکن است پزشک و کادر درمانی در انجام آن کوتاهی کرده باشند، آگاه‌تر شده‌اند.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۱۱۳
محکومیت پزشکان کشور در ۱۵۵۹ پرونده "قصور پزشکی"
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،در هفت ماهه گذشته سال جاری از کل پرونده‌های "قصور پزشکی" نوبت نخست مورد بررسی در پزشکی قانونی، یک هزار و 931 مورد تبرئه و یک هزار و 559 مورد نیز منجر به محکومیت شد.

در بازه مذکور، بیشترین میزان شکایت در قصور پزشکی نوبت نخست با 579 مورد مربوط به رشته دندانپزشکیبوده که 370 مورد آن به محکومیت و 209 مورد به تبرئه انجامید.

پس از آن، جراحی زنان و زایمان با 454 مورد، جراحی عمومی با 396 مورد، جراحی ارتوپدی با 290 و پزشکان عمومی با 261 مورد بیشترین موارد شکایت را داشته‌اند.

همچنین آمار شکایات از گروه‌های پرستاری در هفت ماه گذشته از سال، 169 و شکایت از مسئولان فنی مراکز درمانی 148 مورد بوده که به ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 6.3 و 4.1 درصدی همراه بوده است.

در این مدت میزان شکایت از گروه‌های غیرپزشکی 137 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهشی جزئی مواجه شده است.

سلحشور؛ مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور درباره دلایل افزایش شکایات در حوزه قصور پزشکی اظهار کرد: در سالهای اخیر شاهد افزایش شکایات نسبت به کادر درمانی و جامعه پزشکی بوده‌ایم؛ دلایل مختلفی موجب رشد شکایات شده که از جمله می‌توان به رعایت نکردن اخلاق حرفه‌ای توسط پزشکان و کادر درمانی اشاره کرد.

وی، عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و پزشکی را از مهمترین دلایل شکایت در بحث قصور پزشکی عنوان و تصریح کرد: مطابق بررسی‌های میدانی 60 تا 70 درصد دلایل شکایت از کادر درمانی و پزشکی به موضوع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی کادر درمان برمی‌گردد البته به نظر می‌رسد در صورتیکه کادر پزشکی و درمانی با بیمار یا همراهان او با رعایت اخلاق حرفه‌ای برخورد و بعد از بروز عارضه به خوبی با آنها صحبت کنند، زمینه کاهش شکایت از کادر درمانی تا حد زیادی فراهم شود.

مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه داد: متأسفانه برخی همکاران پزشک به دلیل حجم بالای کار یا برخی دلایل دیگر در رعایت اخلاق حرفه‌ای به درستی عمل نمی‌کنند ضمن آنکه توضیح ندادن درباره عوارض اقدام درمانی پیش از شروع درمان، خود عامل دیگری در افزایش میزان شکایات است.

سلحشور خاطرنشان کرد: بهتر است پزشکان پیش از اقدام درمانی درباره عوارض احتمالی درمان توضیحات لازم را به بیمار ارائه کنند تا وی با آگاهی کامل برای درمان تصمیم گیرد و بتواند با این آگاهی برای درمان رضایت دهد.

وی تأکید کرد: گرفتن رضایت و برائت آگاهانه از بیمار درباره عوارض درمان تنها در صورتی ارزشمند است که قصوری روی نداده باشد، در غیر این صورت هیچ ارزشی ندارد.

مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور، ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضایی‌شان را دلیل دیگر افزایش میزان شکایت از کادر درمان دانست و افزود: علاوه بر ارتقای آگاهی مردم از حقوق قضایی، آگاهی و دانش پزشکی مردم نیز نسبت به بیماری‌ها، با توجه به دسترسی به اینترنت و فضای مجازی بالاتر رفته و مردم از عوارض بیماری‌ها و اقداماتی که ممکن است کادر درمانی در انجام آن کوتاهی کرده باشند، آگاه‌تر شده‌اند و همین افزایش آگاهی زمینه‌ساز برخی شکایات در حوزه قصور می‌شود.

سلحشور، وضعیت اقتصادی مردم را یکی دیگر از دلایل نه چندان جدی در بروز شکایات قصور پزشکی عنوان کرد و گفت: گاهی مردم برای جبران هزینه‌های مالی درمان و نیز جبران عوارض بیماری اقدام به شکایت می‌کنند که البته به عنوان دلیل نه چندان قوی مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اعتماد مردم به جامعه پزشکی و آسیبهایی که خدشه‌دار شدن این اعتماد به همراه دارد، یادآور شد: انتشار برخی برنامه‌های غیرکارشناسانه در مورد قصور و خطاهای پزشکی در جراید و رسانه‌ها، این اعتماد را خدشه‌دار می‌کند در حالیکه اکثریت قریب به اتفاق جامعه پزشکی وظایف خود را به شکل شایسته‌ای ارائه می کنند و شاید تنها درصد بسیار کمی مشکلاتی در این رابطه داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول سازمان پزشکی قانونی کشور، هرچند پزشکی نیز یک شغل و منبع درآمد است اما اگر مردم احساس کنند که پزشک مقدم بر درمان و معالجه بیمار، به این شغل صرفاً به عنوان منبع مالی نگاه می‌کند دچار ذهنیت منفی می‌شوند و تصور می‌کنند پزشک در پی درمان آلام و دردهای آنان نیست.

سلحشور با بیان اینکه سه رشته دندان‌پزشکی، زنان و زایمان و جراحی عمومی معمولاً در رتبه‌های نخست آمار شکایات قصور پزشکی قرار دارند، افزود: بالا بودن آمار قصور در رشته زنان و زایمان نه به دلیل زیادی تعداد اشتباهات در این رشته، بلکه به خاطر وسعت و اهمیت آن است.

وی ادامه داد: در رشته زنان و زایمان تعداد مراجعات بسیار بالاست و به دلیل وجود مادر و کودک، حساسیت در مورد آن زیاد است بنابراین در رتبه‌های بالای شکایات قصور پزشکی قرار دارند و در هفت ماهه گذشته از سال جاری نیز بعد از دندانپزشکی در رتبه دوم قرار دارد.

به گفته مدیرکل امور کمیسیونهای سازمان پزشکی قانونی کشور، بالا بودن آمار شکایات قصور در رشته دندانپزشکی نیز به دلیل بالا بودن میزان هزینه‌ها است و اگر اقدامی درست انجام نشود بیمار برای جبران هزینه پرداختی اقدام به شکایت می‌کند، در مورد جراحی عمومی هم تعداد زیادی بیماران به این گروه از پزشکان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل جزو رشته‌های پرشکایت است.

سلحشور همچنین درباره زمان انتظار برای پاسخ‌دهی به پرونده‌ها در کمیسیونهای پزشکی قانونی عنوان کرد: تلاش ما این است که پرونده‌ها حداکثر در مدت 45 روز کاری پاسخ داده شود اما به دلیل کثرت پرونده‌ها و کمبود نیروی انسانی این زمان بیشتر شده اما در پی این هستیم این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین