تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
plusresetminus
حزب الله:بررسی ها نشان داده است که عوارض مصرف قلیان به مراتب وخیم تر از دود سیگار است و این در حالی است که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به دنبال تسهیل عرضه قلیان در اماکن عمومی است.
۰
کد مطلب : ۲۱۳۰۰۷
پشت پرده باز شدن مسیر عرضه قلیان/واکنش وزارت بهداشت به یک تصمیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،موضوع استفاده از قلیان در اماکن عمومی از جمله در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی، به چالشی میان وزارت بهداشت و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. این در حالی است که به رغم وجود قانون جامع کنترل و مبارزه دخانیات، چند سالی است که مصوب شده است. با این حال، مشکل ممنوعیت قلیان در قهوه خانه ها هنوز حل نشده و در کنار آن، شاهد عرضه قلیان در سفره خانه های سنتی و اماکن دیگر نیز هستیم. 
چندی قبل بود که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، مصوب کرد قهوه خانه ها، پایانه های مسافربری و برخی کافه ها از قانون ممنوعیت مصرف قلیان و سیگار در اماکن عمومی مستثنی شوند که در شورای نگهبان رد شد. اما، حسین مقصودی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، با اشاره به بررسی طرح استفساریه تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات که از شورای نگهبان اعاده شده است، گفت: در صورت اعمال محدودیت های زیاد در استعمال دخانیات، شاهد افزایش قهوه خانه های بدون مجوز خواهیم بود و امکان نظارت بر این اماکن وجود ندارد. ضمن آنکه مالیات، آّب و برق تجاری، عوارض شهرداری و...، از این واحد ها دریافت نمی شود و عملا بخش عمومی از فعالیت آنها متضرر می شود، لذا باید قانون به نحوی باشد که این اتفاقات رخ ندهد.
وی با عنوان این مطلب که در صورت تعطیلی قهوه خانه ها ۴۲۰ هزار شغل رسمی مستقیم از بین می رود، افزود: بر همین اساس، مقرر شد امکان مصرف قلیان و دخانیات در قهوه خانه ها و قلیان سراها وجود داشته باشد، اما این اماکن حق ندارند غذا سرو کنند.
چنین تصمیمی با واکنش وزارت بهداشت مواجه شد. به طوری که بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با انتقاد شدید از چنین تصمیمی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به خبرنگار مهر، گفت: از نظر وزارت بهداشت، چنین تصمیمی جای اشکال دارد. از همان ابتدا، قرار بود که موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به صورت مشترک بررسی شود. نه اینکه فقط یک کمیسیون به این موضوع ورود کند.
وی با اشاره به حضور نماینده وزارت بهداشت در جلسه کمیسیون شوراها، افزود: بنده در این جلسه حضور داشتم و مخالفت وزارت بهداشت با چنین تصمیمی را اعلام کردم.
ولی زاده تاکید کرد: چنین تصمیمات و قانونی کردن عرضه مواد دخانی، مغایر با سیاست های سلامت است.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره به قانونی که در سال ۱۳۸۵ وضع شده است، گفت: بر اساس این قانون، تمامی اماکن عرضه مواد دخانی به عنوان اماکن عمومی تلقی شده که فهرست بلند بالایی از این اماکن که استعمال دخانیات در آن مکان ها ممنوع شد، آمده است.
ولی زاده ادامه داد: حالا بعد از گذشت چند سال می خواهیم بگوییم که اماکن مدنظر کمیسیون شوراها جزو اماکن عمومی نیستند. در حالی که تمامی کشورها به این سمت می روند که عرضه دخانیات در مکان های عمومی به صفر برسد.
وی افزود: حالا ما می خواهیم قانونی وضع کنیم که تسهیل کننده عرضه دخانیات در اماکن عمومی شود.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به بیماری‌های ناشی از مصرف مواد دخانی در کشور، گفت: سالانه ۶۰ هزار نفر به دلیل مصرف دخانیات، جان خود را از دست می دهند و نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان، هزینه برای نظام سلامت به بار می آورد.
وی با عنوان این مطلب که ۷۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی مصرف دخانیات در کشور است، ادامه داد: هزینه‌ای که مصرف مواد دخانی به دولت تحمیل می کند، بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.
ولی زاده با اشاره به موضوع بیکاری قهوه خانه داران، گفت: نباید به خاطر عده ای قلیل و سودجویانی که به تبعات این قبیل تصمیمات نمی اندیشند، کاری کنیم که مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی تسهیل شود. 
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره به موضوع اشتغال قهوه خانه داران، افزود: وزارت بهداشت برای اینکه افراد شاغل در این مکان ها فعلا دچار مشکل نشوند، قرار شد آن دسته از قهوه خانه هایی که قبل از تصویب قانون فعالیت داشتند، به کار خود ادامه دهند و ممنوعیت مصرف قلیان در این قهوه خانه برای آخرین مرحله اجرا شود. به طوری که فرصت تغییر شغل برای آنها فراهم باشد. ضمن اینکه از وزارت کشور خواسته ایم تسهیلات جایگزینی شغل را برای این قهوه خانه ها ایجاد کند.
وی با عنوان این مطلب که چطور می توانیم با قانونی موافقت کنیم که بار تحمیلی دولت را اضافه کند، در حالی که مغایر با سیاست های ابلاغی حوزه سلامت است، گفت: وقتی به سطح شهر می رویم، می بینیم که روز به روز به تعداد کافه قلیان ها، قلیان سراها و انواع و اقسام مکان ها برای عرضه قلیان افزوده می شود. 
ولی زاده تاکید کرد: وزارت بهداشت با هر چرخه ای که بخواهد روال قانونی عرضه قلیان را تسهیل کند، مخالف است.
رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره این مطلب که ایران به عنوان رئیس کنفرانس نهم کنوانسیون دخانیات در سال آینده میزبان ۱۸۱ کشور جهان خواهد بود، افزود: وقتی قرار است کشور ما میزبان چنین اجلاس مهمی باشد، این قبیل تصمیم ها منجر به جوسازی علیه ایران خواهد شد و می تواند آسیب زیادی به میزبانی کشورمان وارد کند. در واقع، این قبیل تصمیمات نادرست، به لحاظ بین المللی به ضرر کشور ما خواهد بود.
ولی زاده با اشاره به تحریم های دارویی و غذایی علیه کشورمان، گفت: متاسفانه در شرایط تحریم ها، مشاهده می کنیم که به راحتی صنعت دخانیات را در کشورمان راه اندازی می کنند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین