تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
plusresetminus
حزب الله:این روزها که مردم نگران گران شدن قیمت کالاها هستند، بهتر است دستگاه‌های نظارتی قبل از مواجهه مردم با گرانی‌ها، با سودجویان برخورد شود.
۰
کد مطلب : ۲۱۱۷۷۵
نظارت دستگاه‌ها قبل از گرانفروشی یا بعد از آن؟/ مردم: برخورد بعد از گرانفروشی دردی از ما دوا نمی‌کند
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بعد از اجرای طرح مدیریت کاهش مصرف سوخت در کشور و نگرانی مردم از افزایش قیمت دیگر کالاها، سران ۳ قوه و همچنین رهبر معظم انقلاب بر نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی بر بازار و گران نشدن قیمت کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین تأکید کردند.
 
این تأکیدات از نگرانی مردم کاست، اما آنچه اکنون در بازار اتفاق افتاد نیازمند نظارت دقیق تر دستگاه‌های نظارتی است، نظارتی که با توجه به سوء استفاده برخی سودجویان از گران شدن بنزین، باید بیشتر و دقیق‌تر انجام شود.
 
طبق گزارش خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان، سودجویان اقدام به افزایش دادن قیمت برخی از کالاها کرده‌اند و در این میان مسئولان تعزیرات از برخورد با سودجویان در صورت رسیدن گزارش‌های مردمی به سامانه ثبت شکایات می‌گویند، اما آنچه اهمیت دارد این است که نظارت‌ها قبل از مواجهه مردم با گرانی اتفاق بیفتد.
 
با این وجود اما خبری از نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط قبل از عرضه وجود ندارد و بازرسان این دستگاه‌ها به صورت نامحسوس بازار را کنترل نمی‌کنند؛ گرچه دادستان کل کشور با ابلاغ دستورالعملی خواستار برخورد با عاملان و افزایش دهندگان قیمت کالا و خدمات شده است، اما در عمل تا زمانی که مردم با گرانی مواجه نشوند و کالایی را گران تهیه نکنند، مسئولان امر خودشان برخوردی با گرانفروشان نخواهند داشت.
 
در این میان شاید نتوان براساس قانون خرده‌ای به تعزیرات گرفت، چرا که آن‌ها معتقدند روند رسیدگی‌ها بعد از ثبت شکایت باید صورت گیرد، اما اگر این حرف مبنای قانونی هم داشته باشد، بهتر است قانونگذاران به اصلاح قانون بپردازند، چرا که رسیدگی به گرانفروشی بعد از ثبت گزارش دردی از مردم دوا نمی‌کند و پول اضافی پرداخت شده به جیب آن‌ها باز نمی‌گردد.
 
مطابق تأکید مقام معظم رهبری و گفته‌های سران ۳ قوا، مردم نباید با گرانی مواجه شوند و باید قبل از مواجهه مردم این دستگاه‌های نظارتی باشند که با سودجویان برخورد می‌کنند.
 
در همین خصوص سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه خیال هموطنان از بحث تأمین کالا و آرام بودن بازار راحت باشد، گفت: خوشبختانه در کشور کمبود هیچ کالایی نداریم و با اجرای مقررات جدید گشت‌هایمان با کمک سازمان‌های مربوطه در سراسر کشور به مدت یک ماه دو برابر می‌شود.
 
اما این سوال همچنان باقی است که چرا دستگاه‌های نظارتی  بعد از گرانی اقدام به افزایش گشت و پایش‌ها می‌کنند و آیا با افزایش این گشت‌ها قیمت‌ها ثابت می‌ماند؟ آیا نمی‌شود قبل از هر گرانی اقداماتی برای جلوگیری از آن انجام داد؟
 
همچنین یکی دیگر از دغدغه‌های مردم با افزایش قیمت بنزین، افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی است که در برخی از معابر این به صورت آشکار دیده می‌شود که برخی تاکسی داران هیچ توجهی به تذکرات سازمان تاکسیرانی در این خصوص ندارند و کرایه‌های خود را تا ۳ برابر افزایش داده‌اند.
 
در بسیاری از معابر خودرو تاکسی وجود ندارد و بسیاری از شهروندان با مسافربرهای شخصی تردد می‌کنند و مردم نیز نمی‌دانند برای افزایش قیمت این مسافربرها چه کنند، به صورتی که در برخی از معابر کیلومتری کرایه دریافت می‌کنند به عنوان مثال از خیابان میرداماد تا خیابان ولیعصر(عج) کرایه ۱۵۰۰ تومانی به ۳۰۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و یا طبق گزارش‌های مردمی نرخ کالاهای اساسی مانند چای و شکر و قند نیز در برخی از مناطق افزایش چند درصدی در این روزها داشته است و حتی قیمت گوجه فرنگی نیز با افزایش چند ده برابری رو به رو شد.
 
 
 
در همین راستا مهدی علی عسگری معاون گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی استان تهراندر رابطه با گرانی کالا‌ها اظهار کرد: مردم اگر با افزایش نرخ و کم فروشی کالا‌یی در شهر رو به رو شدند می‌توانند با دو شماره ۱۳۵ (سازمان تعزیرات حکومتی) و ۱۲۴ (سازمان صنعت، معدن و تجارت) تماس بگیرند

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات نیز در استان تهران دو شعبه تخصصی نان تشکیل داده است، افزود: تمام تخلفات و پرونده‌های مربوط به نانوایی‌ها در همین دو شعبه بررسی می‌شوند.
 
عسگری گفت: شهروندان با مشاهده هرگونه افزایش نرخ کالاها، موضوع را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد کنیم.
 
اما برخی مردم می‌گویند از همین دو شماره نیز به دلیل رسیدگی نکردن به شکایات، شکایت دارند پس دستگاه‌های ناظر که می‌گویند مردم نگران افزایش قیمت نباشند، چرا با  افزایش قیمت‌ها رو به رو هستیم؟
 
اما عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت سخن دیگری می‌گوید. وی گفت: تا الان گزارشی مبنی بر افزایش قیمت یا کمبود کالا در سطح کشور نداریم، در بحث تأمین کالای اساسی شرایط کشور خوب است، لذا در بهترین شرایط چند سال اخیر قرار داریم و انبار‌های کشور در شرایط مطلوب است.
 
وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی افزایش قیمت بنزین تأثیری بر روی کالا‌های اساسی ندارد، گفت: هیچ گونه توجیهی برای افزایش قیمت کالا نداریم و بر کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته رصد می‌کنیم، در ۲ -۳ ماه گذشته روند کاهشی در قیمت کالا‌های اساسی داشتیم و یا اینکه قیمت‌ها ثابت بوده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین