تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
plusresetminus
حزب الله:قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: راه نجات اقتصاد و و نقطه موثر حمایت از تولیدملی توجه به صادرات است.
۰
کد مطلب : ۲۱۱۴۷۳
راه نجات تولید ملی، توجه به صادرات است/ ۲۵ درصد خرمای کشور صادر می‌شود/ کاهش تهدید کالای وارداتی برای تولید کننده داخلی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسین مدرس خیابانی صبح امروز در حاشیه بررسی روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما تجارتی را می‌خواهیم که از تولید ملی حمایت کند و یکی از زیرساخت‌های مهم تجارت، بنادر هستند.

او ادامه داد: اگر هدف ما توسعه زیرساخت‌های تجاری برای کمک به تولید داخلی است باید به فکر توسعه بنادر باشیم.

سهم کالاهای سنتی از صادرات بیشتر شود

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی هدف مهم از سفرش به بوشهر را شرکت در همایش و جشنواره خرما عنوان کرد و گفت: اکنون ۴-۵ کالای سنتی در کشور داریم که سهم خوبی در سال‌های قبل در صادرات غیرنفتی داشته اند مانند خرما، پسته، زعفران و فرش، اما اکنون در افزایش صادرات صورت گرفته، سهمشان کم شده و باید برنامه ریزی ویژه برای افزایش سهم آن‌ها داشته باشیم.

مدرس خیابانی ادامه داد: ایران در تولید و صادرات این کالا‌ها مقام اول یا دوم را در جهان داشته و حیف است که این جایگاه را از دست بدهیم. کشور ما را با فرش می‌شناسند یا ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود یا سهم قابل توجهی در پسته و خرما داریم.

او بیان کرد: کشورما رتبه دوم تولید خرما را در جهان دارد و در صادرات هم در سال‌های مختلف رتبه دوم و سوم را داشته‌ایم، پس با توجه به قابلیت‌هایی خوبی که داریم باید به این حوزه‌ به صورت ویژه توجه کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: برخی صادرات ما وابسته به نها‌های وارداتی است به طور مثال برای ورود قطعات صنعتی؛ اما در حوزه این چند قلم کالای سنتی وابستگی ما صفر است و می‌طلبد که توجه ویژه به این کالا‌ها شود.

۲۵ درصد خرمای کشور صادر می‌شود

مدرس خیابانی ادامه داد: میز خرما در سازمان توسعه تجارت تشکیل و تصدی آن به استان بوشهر واگذار شده است؛ این میز باید برنامه توسعه‌ای برای حفظ بازار موجود و ورود به بازار‌های جدید داشته باشد.

او ارزش صادرات خرما از کشور را بیش از ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما تولید می‌کنیم که ۲۵ درصد آن صادر می‌شود و باید این مقدار افزایش یابد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بخش عمده درآمد‌های ارزی به کالا‌های صادراتی متکی است و کالا‌های سنتی می‌تواند در حوزه ارز آوری و اشتغال نقش موثری داشته باشد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: حضورم در استان بوشهر با هدف اولویت دادن به برنامه ریزی برای صادرات خرماست.

او‌ گفت: اکنون هدف اول ما در صادرات ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به دسترسی بندر بوشهر به قطر و کشور‌های خلیج فارس، این بندر نقش مهمی در صادرات کالا‌ها به این کشور‌ها دارد.

کاهش تهدید کالای وارداتی برای تولید کننده داخلی

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی افزود: در کشور با توجه به سیاستگذاری‌هایی که در حوزه تجارت صورت گرفته، اکنون بازار ۸۰ میلیونی داخلی در تصرف خودمان است و تولید کنندگان ما با خیال راحت تری در بازر داخلی حضور دارند، زیرا تهدید کالا‌های وارداتی کم شده یا از بین رفته است.

مدرس خیابانی گفت: با تاکید بر جهش در حوزه صادرات، بیان کرد: در هفت ماه امسال ۲۴ و نیم میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات داشته‌ایم که میزان کالا‌های صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش یافته است.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین