تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
plusresetminus
حزب الله:رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی در اتاق بازرگانی تبریز گفت: توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی جزو برنامه های محوری وزارت صمت در سالجاری است و استان آذربایجان شرقی همواره به خاطر ظرفیت های تولیدی و تجارت مرزی مورد توجه ویژه است.
۰
کد مطلب : ۲۱۱۴۷۲
توسعه صادرات برنامه محوری وزارت صمت است/ توسعه تجارت آزاد هدف نخست سازمان توسعه تجارت است
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حمید زادبوم افزود: آذربایجان شرقی و تبریز برای تجار و بازرگانان کشور های همسایه شمال غرب ایران از جمله ترکیه شناخته شده است که ضرورت دارد از این ظرفیت به درستی بهره برداری شود.
وی ادامه داد: بالغ بر 95 درصد تجارت دنیا با بستن موافقتنامه ها و توافقنامه ها فی مابین کشورها جلو می رود.
موافقنامه های تجارت آزاد نیاز به زمان دارد
زادبوم تصریح کرد: هدف ما توسعه تجارت آزاد است، اما موافقنامه های تجارت آزاد نیاز به زمان دارد و در یک دوره کوتاهی نمی توانند بسته شوند.
وی با اشاره به پیوستن ایران به پیمان اقتصادی اوراسیا گفت: در پیمان اوراسیا با ۵ کشور از جمله روسیه توافقنامه تجارت آزاد برقرار می کنیم و روسیه، قزاقستان و ارمنستان در این پیمان به نوعی همکار تجاری ما خواهند بود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد: تولید وابسته به واردات برخی مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای واسطه ای است، با افزایش واردات این اقلام صادرات نیز بهبود می یابد.
زادبوم گفت: موافقت نامه موقت تجارت آزاد ایران با اوراسیا از ۵ آبان برای ۸۶۲ قلم کالا بین کشورهای عضو و ایران شروع شده است.
وی افزود: ظرف دو سال از سال آینده این موافقنامه موقت باید به موافقتنامه تجارت آزاد برسد، این فرآیند زمان دار و با کاهش تعرفه ها خواهد بود.
زادبوم تصریح کرد: خوشبختانه و با توجه به ظرفیت های موجود تجار و بازرگانان از پیوستن به اوراسیا استقبال کردند و باید قبل از شروع مذاکرات برای تجارت آزاد و گذار از تجارت موقت با اوراسیا، کالاهای مشمول موافقت نامه را با هماهنگی بخش خصوصی تعیین کنیم.
وی خاطرنشان کرد: رضا رحمانی، وزیر صمت برای پیوستن ایران به سازمان جهانی تجارت ماموریتی ویژه به سازمان توسعه تجارت ایران داده است، اکنون ایران عضو ناظر سازمان جهانی توسعه تجارت هست.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: نوک پیکان تحریمها به سمت تجارت خارجی کشورمان است و این اولویت ماست تا در عرصه تجارت بین الملل حضور پررنگ داشته باشیم و خود را کنار نکشیم.
زادبوم اعلام کرد: هم اکنون عضو پیمان D8 نیز هستیم و لیست کالاهایی که ۸ کشور d8 به ما داده اند در سایت سازمان توسعه تجارت موجود است.
وی گفت: برای موافقت نامه تجارت ترجیحی با کشورهای اسلامی اعلام آمادگی کرده ایم و در حال مذاکره هستیم، ۳۰ کشور اسلامی این موافقنامه را اجرا می کنند.
با ۶ کشور موافقنامه دو جانبه تجارت ترجیحی داریم
زادبوم ادامه داد: با ۶ کشور موافقنامه دو جانبه تجارت ترجیحی داریم و آنها را پیش می بریم.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشورهایی همچون پاکستان در تجارت خارجی کشور مهمی برای ایران است و تمام تلاش خود را به کار می بندیم سهم صادرات به پاکستان افزایش پیدا کند.
زادبوم تاکید کرد: کمک به رویدادهای تجاری و هیات ها و همچنین برگزاری نمایشگاه های بین المللی را در برنامه داریم و خوشبختانه سال گذشته به حضور ۹۰۰ شرکت برای حضور در نمایشگاه ها کمک کردیم.
این مسئول تصریح کرد: برای توسعه صادرات مشوق های صادراتی را در برنامه کاری داریم و امسال هم این مهم را ادامه می دهیم.
زادبوم گفت: برای راه اندازی میزهای تخصصی و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در استان آذربایجان شرقی آماده همکاری هستیم.
وی افزود: برخی نمایشگاه های تخصصی باید برای تمرکززدایی بیشتر از تهران، در سایر استانها برگزار شود، البته سیاستگذاری ها به عهده استان مورد نظر است، اما انتخاب مجری با هماهنگی سازمان توسعه تجارت خواهد بود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: اپلیکیشن تجارت را با همکاری سازمان توسعه تجارت الکترونیکی در دست اجرا داریم که تا یک ماه آینده راه خواهد افتاد.
رایزنان بازرگانی را تا پایان سال به ۱۵ رایزن میرسانیم
زادبوم تصریح کرد: شوک ارزی سال گذشته باعث کاهش رایزنان ما شد، الان ۷ رایزن بازرگانی داریم که تا پایان سال به ۱۵ رایزن خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری بازیهای جام جهانی ۲۰۲۰ در کشور قطر، در نظر داریم تا رایزن بازرگانی ایران را در قطر قبل از این بازی ها فعال کنیم.
فرماندهی موافقنامه با اوراسیا با وزارت صمت است
وی گفت: فرماندهی موافقنامه با اوراسیا با وزارت صمت است و هماهنگی بین دستگاهی بر عهده وزارت نیرو است.
این مسئول ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مسئول دو جانبه ها در اوراسیا هستند.
آذربایجان شرقی میز اوراسیا را می تواند داشته باشد
زادبوم اعلام کرد: چیزی به اسم دبیرخانه اوراسیا در ایران نداریم، دبیرخانه مرکزی در مسکو است اما آذربایجان شرقی میز اوراسیا را می تواند داشته باشد، گیلان و انزلی هم بخاطر ارتباط مرزی با روسیه خواهان این میز البته هست.
گفتنی است در این جلسه علاوه بر حمیدرضا زادبوم" رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران"، جواد کلاهدوزان" بازرس ویژه وزیر صمت"، اکبر صادقی" مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت" و رضا نقی پور" مدیر عامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته" نیز حضور داشتند.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین