کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاوروف: همکاری سوریه-ترکیه باید بر مبنای «توافق آدانا» باشد

مهر , 24 مهر 1398 ساعت 14:26

حزب الله:وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد از سیاست‌های جدایی‌طلبانه آمریکا در سطح منطقه، تاکید کرد هرگونه همکاری مرزی ترکیه و سوریه باید بر مبنای پیمان نظامی ۱۹۹۸ باشد.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،ریانووستی امروز چهارشنبه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نوشت: مسکو دولت دمشق و نیروهای کرد را به حصول توافق  و اجرای آن متعاقب عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه ترغیب خواهد کرد.
با این حال وی تاکید کرد این همکاری باید بر مبنای توافق آدانا مورخ سال ۱۹۹۸ باشد.
گفتنی است طبق این معاهده امنیتی، نیروهای ترکیه حق دارند به طور موقت و تنها با پیشروی در عمق ۱۰ کیلومتری خاک سوریه، عملیات‌های ضدتروریستی انجام دهند. در مقابل، دمشق هم نمی‌بایست سوریه را به مأمنی برای پ ک ک تبدیل می‌کرد.
این در حالی است که ترکیه به فکر ایجاد منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه است.
همزمان، خبرگزاری تاس به نقل از لاوروف نوشت: ائتلاف غرب به سرکردگی آمریکا کردها را به سمت جدایی‌طلبی و تقابل با قبایل عرب سوق داده است.
وی در این باره افزود: برای سال‌ها به دفعات درباره سیاست‌های انفجاری آمریکا و اعضای ائتلاف تحت رهبری‌اش هشدار دادیم که هدفش تجزیه سوریه و ایجاد هویت‌های شبه‌دولتی در شرق سوریه بود و سازمان‌های کردی را به سمت جدایی‌طلبی و تقابل با اعراب سوق می‌داد. اکنون جهان در حال مشاهده تبعات این سیاست کوته‌بینانه است.
لاوروف ادامه داد: نتیجه این سیاست درگیری مسلحانه تازه‌ای است. نیروهای داعش در خاورمیانه، شمال آفریقا و دیگر مناطق جهان پراکنده شده‌اند.


کد مطلب: 209414

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/209414/لاوروف-همکاری-سوریه-ترکیه-باید-مبنای-توافق-آدانا-باشد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com