کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اردوغان:

از تحریم‌ها ترسی نداریم/ ۴ سرباز ترکیه تاکنون کشته شده‌اند/ میانجی‌گری آمریکا غیرمنطقی است

فارس , 24 مهر 1398 ساعت 13:41

حزب الله:رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به کشته شدن ۴ نظامی این کشور در جریان عملیات در شمال سوریه،‌ گفت از تحریم‌ها غربی نگرانی ندارند زیرا هدف آنها تامین امنیت مرزهای کشور است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه عملیات ضد تروریستی «چشمه صلح» در شمال سوریه ادامه خواهد داشت، تاکید کرد که آنکارا از تحریم‌ها هراس و نگرانی ندارد.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از آذربایجان، گفت: «به ما فشار می‌آورند که عملیات در شمال سوریه را متوقف کنیم، تحریم اعلام می‌کنند... اما ما ترسی از هیچ تحریمی نداریم زیرا دولت مصمم است گذرگاه تروریستی در نزدیکی مرزهایمان را نابود کند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در حال عقب‌نشینی در میدان عملیات هستند، توضیح داد: «آمریکا از ما خواست که آتش‌بس اعلام کنیم تا بتواند به عنوان میانجی بین طرف‌های درگیر ایفای نقش کند اما من با این پیشنهاد مخالفت کردم. ما با گروه‌های تروریستی پشت یک میز مذاکره نمی‌نشینیم. اصلا میانجی‌گری آمریکا بین ترکیه و تروریست‌ها از نظر علوم سیاسی و قوانین جنگ غیرمنطقی است».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر تداوم عملیات شمال سوریه تا زمان پاکسازی کامل این منطقه از شبه‌نظامیان کُرد، افزود: «بعد از پایان این عملیات نیز مناطق پاکسازی شده به صاحبان اصلی آن یعنی سوری‌ها بازگردانده می‌شود. ما در هفتمین روز عملیات چشمه صلح هستیم و طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رود. ما عین‌العرب را در روز چهارم و تل‌أبیض را در روز پنجم از تروریست‌ها پاکسازی کردیم. امروز به عمق 32 کیلومتری رسیدیم و گذرگاه اِم4 را در کنترل داریم».

اردوغان سپس به ارائه آماری از تلفات میدانی عملیات پرداخته و مدعی شد: «در مجموع 611 تروریست از پای درآمدند که از آن تعداد 556 نفر کشته شدند. از نیروهای ترکیه 4 نفر و از اعضای ارتش ملی سوری (نام جدید گروهک تروریستی ارتش آزاد) نیز 32 نفر کشته شده‌اند».

وی با ادعای اینکه نیروهای مسلح ترکیه بیشترین دقت را برای ممانعت از آسیب دیدن غیرنظامیان به خرج می‌دهند، گفت: «هدف ما مشخص است، پاکسازی مرزهایمان از هر عنصر تروریستی و مطمئن شدن از بازگشت آوارگان... این عملیات تا زمان محقق شدن این اهداف ادامه خواهد داشت... متاسفانه کشورهای غربی همیشه از این مسئله چشم‌پوشی کرده و اکنون نیز سعی می‌کنند به ما فشار بیاورند. عملیات ما علیه گروه‌های تروریستی بوده و هست».

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ورود ارتش دولت سوریه به شهر منبج را خبر منفی برای خود توصیف نکرده و اظهار داشت: «ورود رژیم به منبج از نظر من چندان هم بد نیست، بالاخره آنجا خاک آنهاست. اما این شهر که جمعیت آن اکثرا عرب هستند، باید از حضور تروریست‌های ی.پ.گ پاکسازی شود. یکی از سربازان ما نیز در عملیات ارتش سوریه در منبج کشته شد که با بمباران توپخانه‌ای شدید پاسخ دادیم».

اردوغان با اشاره به هشدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر لزوم عدم تهاجم ترکیه به شهر «عین‌العرب» یا همان «کوبانی»، توضیح داد که نیروهای عملیات‌کننده فعلا این شهر را محاصره کرده و به اقدامات مهارکننده بسنده کردند اما اگر تحولات به شکل دیگری رقم بخورد، مداخله می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عین‌العرب نیز در محدوده برنامه‌ریزی شده منطقه امن حضور دارد یا نه، گفت: «قطعا. زیرا این [شهر] به دلیل پیشینه‌اش، اهمیت استراتژیکی دارد. آنها [شبه‌نظامیان کُرد] ما را از آنجا هدف قرار می‌دادند... البته ما نمی‌خواهیم مردم کُرد یا غیرنظامیان در عین‌العرب را هدف بگیریم بلکه فقط قصد تامین امنیت آنجا را داریم».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین ادعا کرد عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه بر مبنای توافق «آدانا» بین آنکارا و دمشق بوده و تمام اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی باید به آن احترام بگذارند.


کد مطلب: 209404

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/209404/تحریم-ها-ترسی-نداریم-۴-سرباز-ترکیه-تاکنون-کشته-شده-اند-میانجی-گری-آمریکا-غیرمنطقی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com