کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نخستین پس‌لرزه‌های اصلاح وام مسکن/ بازگشت تسه به ۴۰ هزار تومان

مهر , 20 مهر 1398 ساعت 14:25

حزب الله:در حالی که بانک عامل مسکن، اعطای وام مسکن از محل اوراق تسهیلات را به خانه های با عمر ۲۵ سال ساخت نیز تعمیم داده، نرخ اوراق تسهیلات مسکن درواکنش به این بخشنامه با اندکی افزایش مواجه شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،بانک عامل بخش مسکن هفته گذشته اعلام کرد تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات از این پس با ۵ سال افزایش سن بنا از خانه های با قدمت حداکثر ۲۰ سال ساخت، به واحدهای مسکونی تا ۲۵ سال ساخت از زمان صدور پروانه ساختمانی نیز پرداخت خواهد شد.
این افزایش سقف سنی بناهای مشمول دریافت وام مسکن از محل اوراق تسهیلات علاوه بر آنکه اندکی در تعداد معاملات مسکن در ماه جاری تأثیر گذاشته، بر قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن نیز تأثیر افزایشی داشته است.
نرخ اوراق تسهیلات مسکن در هفته های گذشته در واکنش به کاهش شدید تعداد معاملات مسکن که در آمار شهریور ماه امسال به ۲ هزار و ۸۸۵ فقره رسیده بود، در حال ورود به کانال ۲۰ هزار تومانی بود و تا ۳۳ هزار تومان نیز کاهش داشت، اما در معاملات آغازین هفته جاری و در نخستین واکنش بازار به بخشنامه جدید بانک مسکن بار دیگر روند افزایشی نرخ اوراق تسهیلات مسکن به معاملات نمادهای تسه بازگشت و در رقم بالای ۴۰ هزار تومان ثابت ماند.
امروز هر چند که از نظر تعداد برگه های خرید و فروش شده، شاهد کاهش معاملات اوراق تسهیلات مسکن بودیم که این موضوع با توجه به اینکه به طور سنتی همه ساله در ماه های صفر (قمری) و مهر (شمسی) معاملات مسکن کاهش می یابد اما مجددا در آذرماه معاملات مسکن جان تازه ای می یابد، اتفاقی طبیعی محسوب می شود.
امروز گرانترین برگه های تسهیلات مسکن با قیمت ۴۱ هزار تومان به ۶ نماد معاملاتی اختصاص داشت که ۵ نماد آن صادره در سال گذشته بود و تنها یکی از این ۶ نماد معاملاتی ۴۱ هزار تومانی در سال جاری (تسه ۹۸۰۲ اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۸) صادر شده بود.
همچنین در معاملات امروز، شنبه ۲۰ مهر اوراق تسهیلات مسکن، ۶ نماد معاملاتی نیز در بازه ۴۰ هزار تومانی عرضه شد هرچند که برخی دیگر از نمادهای تسه، نرخ ۳۵ تا ۳۹ هزار تومان را ثبت کردند.
علی رغم آنکه در معاملات اوراق تسهیلات مسکن، همه ماهه بیشترین تعداد معاملات اوراق تسهیلات، به برگه های صادره در همان ماه اختصاص دارد، اما در معاملات شنبه ۲۰ مهر، برگه های صادره درماه قبل(تسه ۹۸۰۶ برگه های صادره در مرداد امسال) بیشترین تعداد خرید و فروش را با عرضه ۳۷ هزار و ۶۹۷ برگه به خود اختصاص دادند ولی نماد صادره در ماه جاری (تسه ۹۸۰۷ اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ماه امسال) تنها ۱۲۲۱ ورق از آن به فروش رفت.
بیشترین صف خرید نیز با ثبت ۲۲۶۷ معامله به همین نماد معاملاتی (تسه ۹۸۰۶ اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور امسال) اختصاص داشت که نهایتا در نرخ ۴۰ هزار تومانی تثبیت قیمت شده و ارزش ریالی این تسه در معاملات شنبه را به ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رساند.


کد مطلب: 209037

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/209037/نخستین-پس-لرزه-های-اصلاح-وام-مسکن-بازگشت-تسه-۴۰-هزار-تومان

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com