کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز آمار:

نرخ بیکاری در تابستان به ۱۰.۵ درصد رسید/افزایش ۸۴۳ هزار نفری جمعیت شاغلان کشور

باشگاه خبرنگاران جوان , 15 مهر 1398 ساعت 9:26

حزب الله:نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۱۰.۵ درصد رسید که نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۸ درصد کاهش داشته است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری در تابستان امسال به ۱۰.۵ درصد رسید که در مقایسه با تابستان سال قبل حدود ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران افزود: نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر کشور به ۴۴.۹ درصد است که نسبت به فصل مشابه سال قبل که ۴۴.۷ درصد بود به میزان ۰.۲ واحد درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش همچنین  جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار در ارتباط تصویری با تحریریه بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه در مرکز آمار ایران، ​ هر فصل طرح آمارگیری از نیروی کار اجرا می‌شود افزود: حدود ۶۰ هزار خانوار در نمونه‌های ما قرار می‌گیرند و این طرح، مشابه طرح نیروی کار در همه جهان اجرا می‌شود و منطبق بر استاندارد‌های بین المللی است.

وی با بیان اینکه تعریف شاغل از دیدگاه مرکز آمار ایران مطابق همه دنیا و بر اساس دستورالعمل سازمان بین المللی کار است، ادامه داد: بر اساس این تعریف، فردی شاغل است که در هفته مرجع، ​ حداقل یک ساعت کار کرده باشد.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال، ده و نیم درصد است که در مقایسه با تابستان پارسال، حدود یک و هشت دهم درصد کاهش نشان می‌دهد.

حسین زاده افزود: ماموران آمارگیر همه استان‌ها آموزش دیدند و با پرسشنامه‌ای مطابق با استاندارد‌های بین المللی به خانوار‌ها مراجعه می‌کنند و بر اساس سئوالاتی که پرسیده می‌شود شاغل یا غیر شاغل بودن آن‌ها تشخیص داده می‌شود.

او اضافه کرد: سپس با روش‌های نمونه گیری منطبق با استاندارد‌های بین المللی، این نتایج به کل جامعه تعمیم داده می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در این پیمایش با توجه به سوالاتی که پرسیده می‌شود تعداد شاغلان و بیکاران تشخیص داده می‌شود.

حسین زاده اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار، ​ از مجموع حدود ۶۱ میلیون و ۵۸۲ هزار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر که جمعیت در سن کار محسوب می‌شوند، حدود ۴۴ و ۹ دهم درصد آن‌ها ​فعال هستند و ۳۳ میلیون و ۹۳۷ هزار نفر تا سال ۹۸، غیر فعال بودند.

وی ادامه داد: از مجموع جمعیت فعال که به شاغلین و بیکاران تقسیم می‌شوند، حدود ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر یعنی ۸۹ و نیم درصد در تابستان سال ۹۸ شاغل بودند و ۱۰ و نیم درصد یعنی حدود دو میلیون و ۸۹۴ هزار نفر بیکار بودند.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: در مجموع، ​در تابستان امسال ۸۴۳ هزار و ۷۱۹ نفر به جمع شاغلان اضافه شد.

حسین زاده در پاسخ به این پرسش که آیا امسال دولت می‌تواند به تکلیف خود بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه مبنی بر ایجاد سالانه حدود ۹۵۵ هزار شغل، عمل کند؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش باید مجموع اشتغال ایجاد شده در طول سال ۹۸ را محاسبه کنیم.

او ادامه داد: تعداد شاغلان کشور در تابستان امسال حدود ۸۴۳ هزار نفر افزایش داشت که با رقم پیش بینی شده اختلاف اندکی دارد.


کد مطلب: 208571

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/208571/نرخ-بیکاری-تابستان-۱۰-۵-درصد-رسید-افزایش-۸۴۳-هزار-نفری-جمعیت-شاغلان-کشور

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com