کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دردسرهای فعال شدن نصفه و نیمه کارت‌های سوخت/ یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می‌زند

باشگاه خبرنگاران جوان , 15 مهر 1398 ساعت 9:22

حزب الله:لیست بلند افراد در انتظار دریافت کارت سوخت و محدودیت سهمیه کارت سوخت جایگاه‌ها ثمره‌ای جز صف‌های طولانی و شلوغ شدن جایگاه‌ها به همره نداشت.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، مدتی می‌شود که قوانین کشور دوباره به سمت استفاده از کارت‌های سوخت و نظارت بر مصرف بنزین تغییر جهت داده است. با احتساب بی‌توجهی‌های مردم در مصرف سوخت و حجم قاچاق سوختی که به طور مداوم و از طریق مرز‌های کشور انجام می‌شود، استفاده از کارت‌ سوخت و نظارت بر حجم مصرف سوخت می‌تواند راهکار مناسب و درستی برای مدیریت این مشکلات باشد.

در این بین قانونی وضع شد که بنزین قابل برداشت از کارت سوخت جایگاه داران را به ۳۰ لیتر محدود می‌کرد؛ به عبارتی دیگر برای پر کردن باک بنزینتان باید کارت سوخت شخصی به همراه داشته باشید در غیر این صورت با هر بار مراجعه به جایگاه سوخت‌‎گیری می‌توانید تنها ۳۰ لیتر بنزین دریافت کنید.

مدتی پیش شهرام رضایی معاون برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معاون برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره صدور کارت‌های المثنی گفت: از ابتدای اجرای این طرح، حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست صدور کارت المثنی داشته‌ایم که حدود ۷۰ درصد آن‌ها تولید شده و مابقی کارت‌ها تا آخر مهرماه تولید و به دست متقاضیان می‌رسد.

او با اشاره به زمان ۲ تا ۳ هفته‌ای مورد نیاز برای صدور کارت المثنی گفت: با توجه به حجم درخواستی که امروز با آن مواجه هستیم، ممکن است فرآیند اخذ کارت سوخت به یک ماه برسد.

رضایی تصریح کرد: علی رغم تعداد بالغای بالای متقاضیان صدور کارت سوخت، هنوز کارت جایگاه‌ها فعال است و کمت از ۱۰ درصد از مردم از کارت شخصی استفاده می‌کنند.

اکنون به نیمه مهر‌ماه نزدیک می‌شویم، اما کماکان افراد بسیاری کارت سوخت خود را دریافت نکرده‌اند و گمان نمی‌کنیم در این چند روز تعداد افرادی که برای سوختگیری از کارت سوخت شخصی استفاده می‌کنند افزایش چندانی پیدا کرده باشد.

تعداد بالای افرادی با کارت جایگاه‌ها اقدام به سوختگیری می‌کنند و محددیت دربافت سوخت با این کارت‌ها، تنها یک معنا می‌تواند داشته باشد؛ افزایش دفعات سوختگیری، طولانی شدن صف‌های دریافت بنزین و ... از جمله مشکلات ناشی از اعمال این محدودیت است.

نکته حائز اهمیت آنجاست که این محدودیت دریافت سوخت هیچ تاثیری به جز دردسر ندارد؛ کافیست از راننده‌های سطح شهر و مردم کوچه و بازار درباره محدودیت دریافت سوخت سوال کنید و در نهایت متوجه می‌شوید که کافیست کارت سوخت را از دستگاه خارج کرده و مجددا جا گذاری کنید تا امکان استفاده از ۳۰ لیتر دوم برای شما فراهم شود.

حسن مرادی استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران درباره اثرات اعمال محدودیت برداشت در کارت سوخت جایگاه‌ها، اظهار کرد: بازگشت به کارت سوخت برای کنترل عرضه و قاچاق بنزین در کشور لازم است و دولت از این طریق می‌تواند به طور دقیق بررسی کند که چه کسانی در چه نقاطی و چه میزان سوخت مصرف می‌کنند.

او با تأکید بر تأثیر این روش بر کنترل قاچاق سخت در مناطق مرزی بیان کرد: افراد بسیاری کارت‌های سوخت مربوط به گذشته را گم کرده یا دور انداخته‌اند چرا که در آن زمان تأکیدی بر حفظ و نگهداری کارت‌های سوخت بلا استفاده نشد، اما با این وجود امروزه کسانی که از گذشته کارت‌های سوخت خود را حفظ کرده‌اند می‌توانند اقدام به استفاده از آن کنند.
مرادی گفت: متأسفانه اخذ مجدد کارت سوخت کمی مشکل آفرین است؛ کسانی که کارت سوخت خود را گم کردند یا کارت‌های سوخت آن‌ها عملکرد لازم را ندارد باید به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه کرده و چند روزی برای اخذ کارت زمان صرف کنند.

استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای تحقق طرح استفاده از کارت سوخت باید روند اخذ کارت ساده‌تر شده و مراکز بیشتری اقدام به فعالیت در حوزه ارائه این کارت‌ها کنند کماکان افراد بسیاری کارت سوخت را دریافت نکرده‌اند و این موضوع آن‌ها را وادار به استفاده از کارت جایگاه‌ها برای دریافت سوخت استفاده کنند.

او اظهار کرد: بنابر سیاست‌های دولت محدودیت برداشت ۳۰ لیتر به کارت‌های جایگاه‌ها اعمال شد تا مردم به سمت استفاده از کارت‌های سوخت شخصی گرایش پیدا کنند.
 
مرادی بیان کرد: افراد بسیاری به دنبال دریافت بیش از ۳۰ لیتر بنزین هستند که آن‌ها را وادار به طی کردن دوباره فرآیند دریافت سوخت می‌کند این موضوع باعث طولانی‌تر شدن زمان سوخت گیری و در نتیجه تشکیل صف‌های طولانی برای جایگاه‌های ارائه بنزین می‌شود.

این استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به آن‌چه که در بین مردم مشاهده شده است اغلب افراد با خارج کردن کارت سوخت و صرف چند ثانیه زمان می‌توانند مجددا بنزین دریافت کرده و باک خود را پر کنند بنابراین اعمال محدودیت به کارت‌های سوخت عملکرد لازم را نداشته است بلکه صرفا باعث ایجاد فعالیت اضافه و طولانی شدن زمان سوخت گیری می‌شود.

او با تأکید بر سیاست‌های دولت برای استفاده از کارت‌های سوخت تصریح کرد: در حال حاضر صحبت‌هایی وجود دارد تا محدودیت دریافت سوخت توسط کارت جایگاه را به ۱۵ لیتر برسانیم، اما این موضوع مشکلی را برطرف نمی‌کند و تنها راه کمک به رفع این اختلالات تسریع فرآیند ارائه کارت سوخت است تا افراد متقاضی هرچه زودتر کارت‌های سوخت خود را دریافت کرده و به استفاده از کارت‌های سوخت شخصی روی بیاورند.

مرادی بیان کرد: باید تمرکز سازمان‌های مربوطه، بر ارائه کارت سوخت به اتومبیل‌دار‌ها باشد؛ در حالت فعلی شرایط مناسب برای اعمال محدودیت بر استفاده از کارت سوخت جایگاه داران وجود ندارد.

با قوانین عجیب و محدودیت ۳۰ لیتر دست و پنجه نرم می‌کردیم که وزیر نفت خبر از کاهش ظرفیت کارت‌های سوخت جایگاه‌ها به ۱۵ لیتر خبر داد و گفت: مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت جایگاهداران را به ۱۵ تا ۲۰ لیتر کاهش پیدا خواهد کرد، اما توجه داشته باشید که این به معنای سهمیه‌بندی شدن نیست و افراد با کارت شخصی خود می‌توانند هر مقدار بنزینی که می‌خواهند دریافت کنند.
سیدعلی ادیانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره محدودیت برداشت از کارت‌های سوخت جایگاه‌ها اظهار کرد: ارائه خدمات در حوزه بنزین و در چارچوب کارت سوخت یکی از وظایف دولت است که مجلس هم بر آن تأکید دارد.

او ادامه داد: قوانین لازم برای اجرای این طرح وضع شده است و دولت موظف به تهیه مقدمات و اجرای این طرح است؛ خوشبختانه در چند ماه اخیر شرکت ملی پخش فرآو‌رده‌های نفتی کشور همکاری مناسبی در اجرای این طرح داشته است و افراد به راحتی می‌توانند اقدام به دریافت سوخت توسط کارت‌های سوخت تعریف شده کنند.

ادیانی گفت: پیش از این هم اعلام کردیم کسانی که کارت سوخت قدیمی خود را در دست دارند می‌توانند با بررسی فعال بودن آن‌ها از همان کارت قدیمی استفاده کنند اما سایرین باید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 اقدام به اخذ کارت سوخت شخصی کنند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره مشکلات دریافت کارت سوخت اظهار کرد:‌ بخشی از اعتراضات مردم نسبت به فرآیند اخذ کارت سوخت منطقی و صحیح است؛ به دنبال آن هستیم تا با اضافه شدن مراکز فعال در این حوزه فرآیند ارائه کارت سوخت را تسریع کنیم.

او بیان کرد: از مدتی پیش از طرف وزارت نفت محدودیتی برای کسانی که از کارت سوخت جایگاه‌ها برای دریافت بنزین استفاده می‌کنند ایجاد شد تا هم راهگشایی برای کسانی باشد که کارت سوخت دریافت نکرده‌اند و هم مانع از ادامه فرآیند دریافت کارت سوخت شخصی نشوند.

ادیانی گفت: فرآیند صدور کارت‌های سوخت به دلیل جنس خاصی که دارد و فرآیند اداری که باید طی شود کمی زمان بر است اما با اقدامات انجام شده به زودی فرآیند دریافت این کارت‌های سوخت سرعت بیشتری پیدا می‌کند.


کد مطلب: 208569

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/208569/دردسرهای-فعال-شدن-نصفه-نیمه-کارت-های-سوخت-یک-پای-طرح-استفاده-کارت-لنگ-می-زند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com