تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
plusresetminus
حزب الله:هر سال در آستانه بازگشایی مدارس دستگاه‌های نظارتی و اصناف با همکاری یکدیگر، نمایشگاهی برگزار می‌کنند تا ضمن کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن، کمکی به خانواده‌ها در تامین لوازم تحریر و کنترل قیمت ها داشته باشند، اما؛ امسال سازمان حمایت از مصرف کننده وزارت صمت با انجام گشت مشترک با دیگر ارگان های مرتبط، عزم راسخی را برای کنترل بازار لوازم التحریر برداشته است.
۰
کد مطلب : ۲۰۶۹۵۷
نظارت محسوس وزارت صمت بر فروش دفترچه های دانش آموزی و لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بازار لوازم التحریر از جمله بازار هایی است که همگام با جهش نرخ ارز دستخوش تغییرات و افزایش قیمت شده است؛ کیفیت و تنوع محصولات ایرانی در مقایسه با دیگر اجناس خارجی به خصوص محصولات چینی که بازار را غبضه کرده بودند، وزارت صنعت،معدن و تجارت را برآن داشت که در حمایت ازتولید داخلی و افزایش اشتغال، واردات لوازم التحریر به کشور را محدود و در بعضی از اقلام ممنوع کند.
کمبود کاغذ و افزایش نرخ ارز مشکل دیگری بود که بازار لوازم التحریر و به خصوص نوشت افزار و دفترچه های دانش آموزی را تحت تاثیر قرار داد وزارت صمت و کارگروه تنظیم بازار در جلوگیری از آشفتگی در این بازار با ارز دولتی و نیمایی اجازه وارد شدن دفترچه های تحریری را داد و با نشست های گوناگون با تولید کنندگان و انجمن های فعال ها در حوزه لوازم التحریر نرخ ارائه این دفترچه ها را تعیین و سپس با مصوب کردن آن در کارگروه طی ابلاغیه ای به تمام استان ها و مراکز فروش اعلام کرد.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با تشکیل اکیپ های ویژه و مشترک با سازمان تعزیزات و اصناف از روز گذشته ودر سراسرکشور طرح نظارت بر فروش لوازم التحریر و دفترچه های دولتی را آغاز کرد.
در تهران روز گذشته 40 اکیپ به نقاط مختلف شهر تهران اعزام شدند و کارشناسان ضمن نظارت بر توزیع لوازم التحریر ورصد بازار در اقلام مورد نیاز در خصوص فروش و همچنین نحوه قیمت گذاری دفترچه ها اعمال نظارت و بازرسی شد.
حسینی«کارشناس و بازرس نوشت افزار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان» در این باره گفت: 6 شهریور ماه ابلاغیه مصوب شده درباره نرخ دفترچه های دانش آموزی و مراکز توزیع و نظارت برآنها به تمام استان ها در خصوص قیمت های دفترچه های دانش آموز ارسال شد و پس از آن، طرح اجرای نظارت بر نحوه فروش آنها آغاز شده است.
او اضافه کرد: طبق آمار رسمی، امسال حدود 14 میلیون دانش آموز در اول مهرماه به کسب دانش مشغول خواهند شد و اگر قرار باشد که این تعداد از لوام التحریر خارجی استفاده هزینه چشم گیری ارزبری خواهیم داشت اما اگر بجای آن نوشت افزار ایرانی خریداری کنیم علاوه بر اینکه هزاران جوان تحصیلکرده ایرانی مشغول به کار خواهند شد از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در معرض هجوم اجناس قاچاق و بی کیفیت هستند جلوگیری می شود.
این کارشناس درباره بازار نوشت افزار افزود: البته خرید بیش از حد نیاز می‌تواند به راحتی نظم بازار را به هم بزند و از کنترل خارج کند اما از آنجایی که اقلام مورد نیاز به میزان کافی در بازار توزیع شده جای نگرانی نیست.
اما گرچه کالاهای تحریر و نوشت افزارهای دانش‌آموزان کسر و کمبودی در بازار ندارد و جای نگرانی نیست اما افزایش قیمت‌ هایی که در مقایسه با سال و سال‌های گذشته ترمز بریده خانواده‌ها را نگران کرده است، از این رو سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری ارگان های دیگر طرح نظارت بر اجرای فروش دفاتر دانش آموزی را آغاز کرده است.
حسینی در این باره بیان کرد: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و با تخصیص سهمیه استانی، توزیع دفاتر دانش‌آموزی با نرخ مصوب دولتی از چند روز گذشته آغاز شده است.
گفتنی است که مجموع دفاتر دانش آموزی تولید شده با تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، بیش از ۱۵ میلیون جلد است که بیش از ۲ میلیون و ۲۰۳ هزار جلد آن به دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به تعداد ۵ جلد به ازای هر دانش آموز، اختصاص یافته است.
همچنین 50 درصد مابقی دفاتر دانش آموزی به ۱۰ استان محروم کشور و برحسب درصد تعداد دانش آموزان هر استان طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد.
۵۰ درصد باقیمانده نیز بین سایر استان ها و با توجه به درصد دانش آموزان هر استان تخصیص داده شده است.
در مورد توزیع نوشت افزار بر اساس آمار اعلامی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور، تعداد ۴۴۰ هزار قراص (هر قراص ۱۴۴ عدد) مداد مشکی و رنگی، ۲۰۰ هزار قراص مداد پلیمری و ۲۰ میلیون خودکار آماده توزیع در استان ها است.
حسینی اما به خانواده ها هشدار داد که طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت دفاتر دانش آموزی به ترتیب دفترچه ۴۰ برگ، ۱۷۰۰ تومان، ۶۰ برگ، ۲۵۰۰ تومان، ۸۰ برگ، ۳۴۰۰ تومان و دفترچه ۱۰۰ برگ، ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است. و اگر نرخ خریداری بیشتر از این رقم باشد، تخلف صنفی واحد محرز است.
کارشناس و بازرس نوشت افزار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره اعزام بازرسان و نحوه نظارت آنها گفت: واحد های صنفی فروش لوازم التحریر باید برچسب فروش، جواز کسب و همچنین فروش لوازم التحریر براساس قیمت های پیشنهادی را داشته باشند در غیر اینصورت تخلف کرده اند و برابر با قانون با آنها برخورد می شود.
حسینی در بازدید خود از چندین واحد صنف فروش لوازم التحریر درخیابان انقلاب با گران فروشان و هچنین واحد های صنفی که دفترچه های قاچاق را با اعلام نرخ دولتی به فروش می رساندند، برخورد کرد و پرونده آنها به مراجع قانونی اعزام شد.
گفتنی است که در بازرسی ها و نظارت های انجام گرفته توسط بازرسان سازمان حمایت و گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی واحد های صنفی متخلف به مراجع قضایی برای تنظیم پرونده فرستاده می شود و رسیدگی به نوع تخلف آنها اعم از تخلف احتکار، گرانفروشی، در اختیار مراجع قضایی قرار می گیرند.
یادآور می شود، بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت دفترچه هایی که با ارز نیمایی یاآزادبا درنظر گرفتن سودحاصله برای واحد های خرده فروش ؛40 برگ به قیمت عمده 2500 و در خرده فروشی آن 2900 تومان،60 برگ 4350 تومان و 80 برگ 5800 و 100برگ 7250 تومان به فروش می رسند و خانواده ها باید از خرید قیمت های بیشتر از این ارقام خودداری کنند.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین