تاریخ انتشارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
plusresetminus
حزب الله:وزیر امور خارجه ونزوئلا تصمیم آمریکا برای توسل به یک بسته دفاعی را "غیرقانونی و خطرناک" توصیف کرد.
۰
کد مطلب : ۲۰۶۶۴۵
وزیر خارجه ونزوئلا: آماده دفاع از خود هستیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، این اظهارنظر از سوی خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا پس از آن مطرح شد که واشنگتن اعلام کرد به دلیل اقدامات "فتنه‌جویانه" از سوی ونزوئلا انتخاب کمی دارد.

دولت ونزوئلا در پیامی شدیداللحن به آمریکا اعلام کرد، در مواجهه با تصمیم واشنگتن برای توسل به یک بسته دفاعی منطقه‌ای و مقابله با نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا از خود دفاع می‌کند. وزیر خارجه ونزوئلا در نشست خبری در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: ما آماده واکنش و دفاع از خود هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم کسی نفت ما را به تاراج ببرد، ما واکنش نشان می‌دهیم و امیدواریم هرگز چنین اتفاقی نیفتد.

صحبت‌های وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به اظهارات اخیر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا است که اخیرا مادورو را هم برای ونزوئلا و هم برای سایر کشورهای آمریکای لاتین "خطرناک" توصیف کرده بود. آمریکا اخیرا در واکنش به اقدامات گسترده از سوی ارتش ونزوئلا در نزدیکی مرز با کلمبیا بسته "پیمان درون آمریکایی کمک‌های متقابل" (TIAR) موسوم به پیمان ریو را به جریان انداخته است.

وزیر خارجه ونزوئلا گفت: این پیمان غیرقانونی و خطرناک است و مکانیسمی را برای حمله به ونزوئلا فعال کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در سخنانی گفته بود: تحرکات فتنه‌جویانه اخیر ارتش ونزوئلا برای استقرار نیرو در امتداد مرز با کلمبیا و همچنین حضور گروه‌های مسلح غیر قانونی و سازمان‌های تروریستی در اراضی ونزوئلا، نشان می‌دهد که نیکولاس مادورو نه تنها خطری برای مردم ونزوئلاست بلکه اقدامات او صلح و امنیت همسایگان ونزوئلا را تهدید می‌کند.

سازمان کشورهای آمریکایی متشکل از ۳۵ عضو، چهارشنبه اعلام کرد به نفع اجرای ابتکار عملی علیه ونزوئلا رای داده‌اند. ونزوئلا این تحرکات برای استفاده از پیمان ریو را که سال ۱۹۴۷ به امضا رسید، محکوم کرده است. وزیر دفاع ونزوئلا هم پیمان ریو را "ابزار سلطه و مداخله‌گرایی" دانست که "مغایر با استقلال و حق حاکمیت مردمان در آمریکای لاتین" است.

در پیمان ریو قید شده است حمله به یکی از کشورهای عضو پیمان ریو به معنای حمله به همه کشورهای عضو این پیمان به حساب می‌آید. ونزوئلا در ۱۴ مه سال ۲۰۱۳ از این پیمان خارج شد.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین