تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱
plusresetminus
حزب الله:متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن، ۱۳ میلیون تومان است که با وام ۱۴۰ میلیونی مسکن می‌توان ۱۰.۷ متر از یک واحد ۶۰ متری خریداری کرد.
۰
کد مطلب : ۲۰۶۳۷۱
بازگشت قیمت تسه به کانال۴۰هزار تومان/هر وام مسکن معادل ۱۱متر خانه
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته در کانال ۳۰ هزار تومانی تثبیت شده بود که در دو روز نخست هفته جاری به دلیل آغاز تعطیلات متوالی تا پایان هفته، تا حدودی با کاهش عرضه این برگه ها در بازار سرمایه روبه رو شده ایم؛ با کاهش نسبی عرضه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری، قیمت این برگه ها با نماد معاملاتی «تسه» کمی افزایش یافت و به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت.
هرچند که در معاملات یکشنبه ۱۷ شهریور دیگر خبری از برگه های ۴۲ و ۴۳ هزار تومانی که در معاملات روز شنبه ۱۶ شهریور شاهد آن بودیم، نیست و بخش عمده نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بر روی ۴۰ و ۴۱ هزار تومان ثابت مانده است.
در حال حاضر پرفروش ترین نمادِ بالای ۴۲ هزار تومان در بازار برگه های تسهیلات مسکن، نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۵ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۸) بوده و در سایر نمادهای معاملاتی اکثراً شاهد عرضه در بازه ۴۰ تا ۴۱ هزار تومانی هستیم.
میانگین قیمت هر برگه در معاملات یکشنبه ۱۷ شهریور در ارزانترین نماد معاملاتی مربوط به تسه ۹۶۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶) با نرخ ۴۰ هزار و ۱۰۰ تومان و تسه ۹۷۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ۹۷) به نرخ ۴۰ هزار و ۴۴۴ تومان بوده و در سایر نمادها نیز با میانگین ۴۱ هزار تومان به فروش می رسد.
در سه نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۶، تسه ۹۷۰۴ و تسه ۹۸۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در ماه های تیر و شهریور ۹۷ و اردیبهشت ۹۸) نیز در کنار اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد امسال (۹۸۰۵) این اوراق در متوسط قیمتی ۴۲ هزار تومان خرید و فروش می شوند.
این در حالی است که در معاملات شنبه ۱۶ شهریور فرابورس، در ۴ نماد معاملاتی قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۴۴ هزار تومانی رسیده بود که شاهد افت قیمت ۳ هزار تومانی این برگه ها در دومین روز هفته جاری بودیم.
بیشترین ارزش ریالی بازار اوراق تسهیلات مسکن به نماد معاملاتی تسه ۹۸۰۵ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد امسال) با فروش حدوداً ۹ هزار برگه و انجام ۶۳۱ معامله به ارزش حدوداً ۴۰۰ میلیون تومان تعلق داشت.
این در حالی است که این نماد معاملاتی (تسه ۹۸۰۵) در معاملات روز شنبه به تعداد ۱۸ هزار برگه عرضه و تعداد ۱۴۵۷ فقره معامله برای آن ثبت شد که ارزش ریالی آن حدود ۸۰۰ میلیون تومان بود.
پس از آن اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد امسال (تسه ۹۸۰۳) با عرضه ۵ هزار برگه و انجام ۲۵۰ فقره معامله به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان در رتبه دومِ ارزش ریالی بازار اوراق تسهیلات مسکن در معاملات یکشنبه ۱۷ شهریور قرار گرفت.
با توجه به اینکه میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران بر اساس گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مرداد ماه امسال، کمی بیش از ۱۳ میلیون تومان بود و از سوی دیگر سقف تسهیلات خرید مسکن ویژه زوجین در تهران ۱۴۰ میلیون تومان است، بنابراین با هر فقره وام مسکن زوجین می توان تنها ۱۰.۷ متر از یک واحد مسکونی ۶۰ متری به ارزش ۷۸۰ میلیون تومان در پایتخت را خریداری کرد.
همچنین با توجه به اینکه سقف وام خرید مسکن فردی در تهران ۹۰ میلیون تومان است، با هر فقره وام مسکن فردی می توان تنها حدود ۷ متر مربع از یک واحد مسکونی ۶۰ متری در تهران به ارزش ۷۸۰ میلیون تومان را خریداری کرد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین