تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
plusresetminus
حزب الله:روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت مشاوران ارشد کاخ سفید به شکلی محرمانه توصیه کرده‌اند در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان حضور عوامل سازمان سیا در این کشور گسترش یابد اما مقام‌های ارتش و خود سازمان سیا هنوز این پیشنهاد را نپذیرفته‌اند و این وضعیت باعث بوجود آمدن بحثی در دولت شده که ممکن است در مذاکرات با طالبان مشکلاتی را ایجاد کند.
۰
کد مطلب : ۲۰۵۹۳۹
رایزنی‌ها در واشنگتن برای استقرار نیروهای تحت امر سیا در افغانستان
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: دولت دونالد ترامپ و مقام‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا ظاهرا در مورد مسئله حفظ حضور عوامل اطلاعاتی سیا در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از این کشور اختلاف پیدا کرده‌اند.
در گزارش این روزنامه آمریکایی تصریح شده برخی مشاوران کاخ سفید به شکل محرمانه پیشنهاد کرده‌اند که حضور عوامل سیا در افغانستان گسترش پیدا کند اما برخی از مقام‌های سابق و فعلی در برابر این پیشنهاد مقاومت کرده‌اند.
این روزنامه نوشت که این گزارش را بر مبنای گفت‌وگو با شش تن از مقام‌های سابق یا فعلی آگاه به بحث‌ها نوشته است.
چند تن از مقام‌ها به این روزنامه گفتند خواستار آن هستند که نیروهای مورد حمایت سازمان سیا در افغانستان به عنوان بخشی از یک نیروی مبارزه با تروریسم حفظ شوند. آن‌ها ادعا می‌کنند این برنامه می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص از بین رفتن قابلیت‌های آمریکا در خصوص جلوگیری از استفاده گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به عنوان پایگاه فعالیتی در دوره بعد از خارج شدن نظامیان آمریکایی از افغانستان را برطرف کند.
با این حال افرادی نظیر ست جی.جونز یک کارشناس مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی و یک مشاور سابق ژنرال فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا در افغانستان به نیویورک تایمز گفتند که نسبت به مناسب بودن این طرح شک و تردید دارند و از نظر آن‌ها می‌تواند در نهایت غیرموثر و غیرعملی تمام شود.
تعدادی از مقام‌های سابق و فعلی به نیویورک تایمز گفتند برای آنکه این نیروها و شبه نظامیان مورد حمایت سازمان سیا در افغانستان عملکرد موثری داشته باشند باید برخی از تیم‌های نظامی آمریکا همچنان در این کشور باقی بمانند.
این گزارش در حالی منتشر شد که چند روز پیش دونالد ترامپ گفت قصد دارد تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان را به ۸۶۰۰ تن برساند اما بعد از توافق با طالبان سطحی از حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را حفظ خواهد کرد.
روز دوشنبه یک فرستاده آمریکا گفت که این توافق در روز یکشنبه به اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان ارائه شده است. ترامپ تاکنون درباره ترجیح خودش نسبت به افزایش نقش سازمان سیا در افغانستان مبهم صحبت کرده است و به نوشته روزنامه نیویورک تایمز جینا هاسپل، مدیر سازمان سیا نیز طی نشست‌ها با مقامات نظر قطعی خود را نیز مطرح نکرده است. یک چنین شبه نظامیان مورد حمایت سازمان سیا از دوره پس از حملات ۱۱ پستامبر ۲۰۰۱ در افغانستان حضور داشتند اما همان طور که روزنامه نیویورک تایمز نوشته اندازه و ماهیت دقیق نیروهای مورد حمایت سازمان سیا در افغانستان در جنگ ۱۸ ساله در این کشور یک راز محفوظ باقی مانده است. تعدادی از مقام‌های سابق و فعلی به این روزنامه گفتند که دست کم ۲۰ تن از اعضای این سازمان اطلاعاتی در جریان جنگ افغانستان در این کشور کشته شده‌اند.
به نوشته نیویورک تایمز هر چند که تعدادی از مقام‌های دولت آمریکا خواستار مستقر بودن قوای شبه نظامی مورد حمایت سیا در افغانستان به منظور خدمت به عنوان یک نیروی ضد تروریستی و جلوگیری از احیای داعش یا القاعده در این کشور بعد از خروج نظامیان آمریکایی هستند اما گروه دیگر از مقام‌ها نگران هستند که این شبه نظامیان در سایه و پنهانی که بسیاری از آن‌ها با اتهام بی‌رحمی و جنایت روبرو شده‌اند نتوانند بدون حمایت ارتش آمریکا یک سد مقاوم در برابر تروریست‌ها باشند.
مدیر سازمان سیا از بابت این طرح نگرانی‌های لجستیکی را نزد دیگر مقام‌های دولت مطرح و تأکید کرده که عوامل این آژانس اتکای زیادی به ارتش برای پشتیبانی‌هایی با حملات هوایی و همین طور پشتیبانی‌های تجسسی و پزشکی و فنی دارند. در عین حال مخالفان این طرح می‌گویند آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا معتقد نیستند که حضور داعش در افغانستان توجیهی برای افزایش چشمگیر منابع با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای باشد.
به گفته مقام‌های اطلاعاتی شاخص داعش در افغانستان یک تهدید فوری علیه غرب با وجود همه حملاتی که در افغانستان صورت داده و با وجود درگیری‌اش با طالبان، محسوب نمی‌شود.
این اختلاف نظر درباره آینده حضور سازمان سیا در افغانستان باعث شکاف بیشتر بین حامیان خروج نهایی آمریکا از افغانستان و کسانی شده که نگران تشدید دوباره تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا در صورت چنین خروجی هستند.
این مسئله همچنین می‌تواند در روند مذاکرات آمریکا و طالبان مانع ایجاد کند. طالبان صراحتا گفته از نظر این گروه بین حضور ارتش آمریکا با عوامل سازمان سیا در افغانستان فرقی وجود ندارد و در مذاکرات انجام شده در قطر تأکید کرده سازمان سیا هم باید همراه با نظامیان آمریکایی و بین‌المللی خاک افغانستان را در ماه‌ها و یا سال‌های آینده ترک کند.
حامیان این طرح معتقدند گسترش حمایت سازمان سیا از شبه نظامیان مورد حمایت‌اش در افغانستان جدی‌ترین نگرانی منتقدان و مخالفان مذاکرات صلح با طالبان را برطرف خواهد کرد؛ نگرانی در مورد از بین رفتن قابلیت آمریکا برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان بعد از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور.
ست جی. جونز گفت: نیروهایی نظیر این قوای مورد حمایت سازمان سیا قرار نیست در یک جنگ پیروز شوند بلکه صرفا می‌توانند قابلیت‌های گروه‌های تروریستی را تضعیف کنند.
موضوع افزایش نقش سازمان سیا در افغانستان ایده جدیدی نیست. در سال ۲۰۱۴ نیز دولت باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به دنبال خارج کردن همه نظامیان آمریکایی از افغانستان تا سال ۲۰۱۶ بود و همزمان با بررسی‌هایی که در این زمینه انجام می‌داد یکسری از مقام‌های سیاست‌گذار نیز در آن موقع ایده استفاده از شبه نظامیان تحت حمایت سازمان سیا به عنوان یک نیروی ضد تروریستی جایگزین در افغانستان را بررسی می‌کردند.
تعدادی از شاهدان در افغانستان این شبه نظامیان را متهم به دست زدن به حملاتی با تلفات غیرنظامی قابل توجه و همچنین دست زدن به تاکتیک‌های بی‌رحمانه و جنایت‌کارانه کرده‌اند که موجب شده بسیاری از افغان‌ها از این نیروها منزجر باشند.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین