تاریخ انتشاريکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
plusresetminus
اهم اقدامات انجام شده در راستای برنامه‌های 7گانه وزارت صمت در سال رونق تولید (1) :

از برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید تا سامانه توانیران و احیای 321 واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده

حزب الله: برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با مشارکت 223 شرکت و عقد قرارداد داخلی سازی 35 قطعه در صنعت خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان در آن، راه اندازی سامانه توانیران و راه اندازی مجدد 321 واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده از مهمترین اقدامات انجام شده وزرات صمت در راستای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل بود.
۰
کد مطلب : ۲۰۵۱۶۵
از برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید تا سامانه توانیران و احیای 321 واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای توسعه ساخت داخل در راستای توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل یکی از محورهای هفت گانه ای بود که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پیگیری قرار گرفت.
در همین راستا فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخل تدوین و ابلاغ و فهرست کالایی توانمندی‌های ساخت داخل جهت عدم خرید کالاهای وارداتی مشابه ساخت داخل توسط ارگان‌های دولتی و تعیین اولویت‌های سرمایه‌گذاری بروزرسانی و تکمیل شد.
راه اندازی سامانه توانیران
راه اندازی سامانه ثبت توانمندی و اعلام نیاز بنگاه‌های اقتصادی به نشانی اینترنتی tavaniran.ir از دیگر موارد مهم در این زمینه بود که هم اکنون در دسترس عموم قرار دارد.
برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید با مشارکت 223 شرکت
اما بی شک برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید با هدف داخلی‌سازی نیازهای صنایع کشور (صنایع خودرو و قطعات، صنایع معدنی، مخابرات، نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی و صنایع دریایی) در مجموعه ای به مساحت 11 هزار متر مربع با مشارکت 223 شرکت مهمترین اقدام انجام شده در خصوص تعمیق ساخت داخل و رسیدن به خودکفایی هر چه بیشتر بود.
انعقاد 202 تفاهم‌نامه همکاری بین تأمین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان
202 تفاهم‌نامه همکاری بین تأمین‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان درحاشیه برگزاری نمایشگاه ساخت‌داخل منعقد شد و عقد قرارداد داخلی سازی 35 قطعه در صنعت خودرو به ارزش 740 میلیارد تومان در حاشیه برگزاری نمایشگاه ساخت داخل انجام گرفت.
همچنین در راستای نهضت ساخت داخل و تامین نیاز واحدهای صنعتی، تفاهم نامه همکاری با وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد و یک تفاهم نامه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی به منظور ترویج کالای ایرانی و نهضت ساخت داخل به امضا رسید.
ممنوعیت ثبت سفارش حدود 1400 قلم کالای غیرضروری
ممنوعیت ثبت سفارش حدود 1400 قلم کالای غیرضروری از اواسط سال 97 به منظور مدیریت واردات و حمایت از ساخت داخل از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بود.
راه اندازی مجدد 321 واحد صنعتی در مناطق سیل‌زده
اما در راستای حمایت از تولید و واحدهای تولیدی در استان‌های کشور موارد دیگری نیز انجام شد که از آن جمله به آماده سازی زیرساختهای لازم جهت اجرای طرح توسعه تولید پوشاک در مناطق روستایی با 18 زیر پروژه در 5 استان ( گیلان، همدان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه)، کلنگ‌زنی و آغاز فعالیت‌های اجرایی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌ یافته مانند تولید کاغذ از کربنات کلسیم در استان فارس، بیواتانول سوختی در استان کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه و راه اندازی مجدد 321 واحد صنعتی سیل‌زده می توان اشاره کرد.
راه‌اندازی مراکز تولید بیوایمپلنت در شهرهای شیراز، کرمانشاه و تهران
اما وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره بر حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپها و استفاده از فناوری های نوین در تولید تأکیدا داشته است و یکی از محورهای هفت گانه برنامه های این وزارتخانه نیز توسعه فناوری‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با تغییر رویکرد ازمونتاژ به نوآوری بوده است.
دستیابی به دانش فنی تولید در مقیاس صنعتی انواع غشاء‌ و ماژول‌های تصفیه آب و تجاری‌سازی آن، ایجاد واحد تولید ممبران در ایلام و ایجاد و راه‌اندازی مراکز تولید بیوایمپلنت در شهرهای شیراز، کرمانشاه و تهران از مهمترین اقدامات انجام شده حول این محور بوده است.
شایان ذکر است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق شعار رونق تولید در سال 98 اقدام به تدوین و اجرایی کردن برنامه‌های خود در 7 محور با تاکید بر توسعه ساخت داخل و نیز توسعه صادرات به کشورهای هدف کرده است که اهم اقدامات انجام شده بر اساس محورهای برنامه در گزارش های سلسله وار بعدی به اطلاع خواهد رسید.
منبع : وزارت صنعت، معدن و تجارت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین