تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
plusresetminus
سخنگوی دولت آلمان ضمن درخواست برای راه اندازی مجدد عملیات دریایی اروپایی نجات پناهندگان در سواحل لیبی در عین حال گفت که همچنان هیچ توافقی درباره تقسیم عادلانه پناهندگان در این اتحادیه وجود ندارد.
۰
کد مطلب : ۲۰۴۵۳۸
هیچ توافقی برای تقسیم عادلانه پناهندگان در اتحادیه اروپا وجود ندارد
دولت آلمان بر علاقه خود برای یک عملیات نجات دریایی برای پناهندگان در دریای مدیترانه بر اساس نمونه عملیات دریایی اروپایی موسوم به سوفیا تاکید کرده است.
"استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان روز جمعه در سخنانی در برلین اظهار داشت که ما با اعتقاد راسخ در این ماموریت دریایی شرکت کرده بودیم.
وی در عین حال گفت که در مسئله تقسیم پناهندگان نجات یافته از دریای مدیترانه در حال حاضر در اتحادیه اروپا هیچ توافقی وجود ندارد. ما یک ماموریت جدید که در آن توافقی در این راستا شکل گیرد را تمجید می کنیم.
اتحادیه اروپا در بهار سال جاری میلادی عملیات دریایی موسوم به سوفیا در سواحل لیبی را متوقف کرد و دیگر هیچ پناهنده ای در این منطقه از طرف اتحادیه اروپا نجات داده نمی شود. دلیل این مسئله این است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا روی یک سیستم برای تقسیم پناهندگان نجات یافته در دریای مدیترانه توافق نکردند. هدف این عملیات این بود که از طریق مبارزه با قاچاق انسان مهاجرت ها از مسیر لیبی کاهش یابد.
زایبرت تاکید کرد که دولت فدرال آلمان راه اندازی مجدد عملیات نجات اروپایی سوفیا را ترجیح می دهد. وی تاکید کرد که روند فعلی که در آن بعد از هر نجات پناهندگان از دریای مدیترانه در اتحادیه اروپا مجددا درباره تقسیم پناهندگان مذاکره می شود که در آن تنها کشورهای کمی مشارکت می کنند نمی تواند به این شکل باقی بماند.
وی افزود: ما اعتقاد داریم که بهتر است این امر با همبستگی بیشتر و با مشارکت کشورهای بیشتری برگزار شود.
تنها در سال جاری میلادی صدها مهاجر جان خود را در مسیر دریای مدیترانه برای دستیابی به اروپا از دست داده اند. اما همچنان هیچ توافقی درباره یک نجات دریایی اروپایی بین کشورهای عضو این اتحادیه شکل نگرفته است.
"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان چندی پیش با وجود همه مخالفت ها همچنان بر یک راه حل مشترک اروپایی در این باره تاکید دارد.
نجات پناهندگان از دریای مدیترانه و تقسیم آن ها مناقشات طولانی مدتی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. در هفته های گذشته چندین کشتی از طرف سازمان های امدادی که پناهندگان نجات یافته در دریای مدیترانه را حمل می کردند از لنگر انداختن در ایتالیا و مالت جلوگیری شدند.

در پی بالا گرفتن مناقشات در اتحادیه اروپا درباره چگونگی برخورد با پناهندگان نجات یافته در دریای مدیترانه و اینکه چه کشوری باید آن ها را بپذیرد کمیسیون اتحادیه اروپا هم چندی پیش خواستار یک مکانیسم موقتی برای تقسیم پناهندگان در کشورهای عضو این اتحادیه شد.
بر اساس قواعد دوبلین، مهاجران برای اولین بار به هر کشوری وارد شوند آن کشور مسئولیت رسیدگی به درخواست پناهندگی آن ها را بر عهده دارد. بر اساس شرایط جغرافیایی اکثر کشورهای حاشیه دریای مدیترانه مانند ایتالیا، یونان و مالت تحت این قانون پناهندگی تحت فشار بالای هجوم پناهندگان قرار گرفته اند.
چندی پیش دستگیری کاپیتان یک کشتی نجات آلمانی در ایتالیا مناسبات بین دو کشور آلمان و ایتالیا را خدشه دار کرده بود.
وزیر کشور ایتالیا اخیرا خواستار تضمین های مشخص از طرف کشورهای آماده پذیرش برای پناهندگان قبل از اینکه کشتی های نجات در بنادر این کشور لنگر بیندازند شده است. در جریان این مناقشات، ایتالیا قوانین خود علیه مهاجران را به شدت تشدید کرده و آن را اجرایی می کند.
حزب لیگ شمال متئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا پیشنهاد داده است که مجازات ها برای کشتی های سازمان های کمکی که با وجود ممنوعیت ورود به بنادر ایتالیا به این سمت حرکت می کنند را افزایش دهند.
دولت ایتالیا در ماه ژوئن قوانین جدیدی تصویب کرد که جریمه تا 50 هزار یورو و توقیف کشتی هایی که با وجود ممنوعیت ورود به قلمرو آب های ایتالیا به این منطقه وارد می شوند را در نظر گرفت.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین