تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
plusresetminus
حزب الله:داوود داداشی سیاه‌باز قدیمی نمایش‌های آیینی و سنتی ضمن اشاره به علایق شخصی‌اش در این حوزه و اصولی که در کارهایش رعایت می‌کند، از بی‌توجهی به نمایش‌های ایرانی در داخل کشور گلایه کرد.
۰
کد مطلب : ۲۰۴۴۸۵
«مبارک» و «سیاه» در خارج ارج دارند و اینجا نه/ قهر کردم اما هستم!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،داوود داداشی سیاه‌باز قدیمی نمایش‌های آیینی و سنتی ضمن اشاره به علایق شخصی‌اش در این حوزه و اصولی که در کارهایش رعایت می‌کند، از بی‌توجهی به نمایش‌های ایرانی در داخل کشور گلایه کرد.
داوود داداشی هنرمند نمایش‌های سنتی و روحوضی که از جمله سیاه بازان حرفه ای و قدیمی نمایش‌های ایرانی است و در افتتاحیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به اجرای برنامه پرداخت  گفت: من ۳۵ سال است که کار تخت حوضی می‌کنم و از ۱۹ دوره برگزاری جشنواره آیینی و سنتی در ۱۸ دوره آن حضور داشته‌ام اما در این دوره شرکت نکردم.
وی درباره دلایل حضور نداشتنش در این دوره از جشنواره بیان کرد: به نوعی با جشنواره قهر کرده‌ام و با وجودی که پیشنهاد زیادی هم برای شرکت در جشنواره داشتم، ترجیح دادم امسال در بخش صحنه‌ای شرکت نکنم و تنها در بخش قهوه‌خانه‌ای هستم. به دلیل بی‌مهری‌هایی که در سال‌های قبل و مخصوصا دوره هجدهم در حقم شده بود این تصمیم را گفتم البته باز هم دلم نیامد که به جشنواره پشت کنم چون من سال هاست با جشنواره عجین شده‌ام و طنازی و سیاه‌بازی در خونم است و زمانی که نام جشنواره آیینی و سنتی به میان می‌آید بی‌مهابا دوست دارم در آن حضور داشته باشم به همین دلیل در افتتاحیه جشنواره در کاشان به یاد مرحوم سعدی افشار قطعه ای نمایشی را همراه با علی فتحعلی اجرا کردم.
معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شوداین سیاه‌باز قدیمی درباره بی‌توجهی به سیاه‌بازی عنوان کرد: متاسفانه همه سیاه‌بازان ما از دنیا رفته‌اند و در حال حاضر از قدیمی‌ها تنها من و جواد انصافی در حال کار کردن هستیم. ما چیز زیادی هم نمی‌خواهیم و تنها خواسته‌مان این است که قدر سیاه‌بازان را بدانند. اگر این جشنواره برای احیای نمایش‌های سنتی برپا شده، باید برای شخصیت «مبارک» و «سیاه» ارزش قائل شود. کاراکتر سیاه در یونسکو ثبت شده است و زمانی که من به خارج از کشور سفر می‌کنم، احترام و ارج و قرب زیادی برای ما قائل هستند اما در اینجا این اتفاق کمتر رخ می‌دهد.
وی ادامه داد: من به صورت آکادمی و اصولی سیاه‌بازی کار می‌کنم و به هر قیمتی تماشاگران را نمی‌خندانم و توصیه‌ام به جوانانی که در این حوزه کار می‌کنند این است که به شکل اصولی کار کنند و سیاه‌بازی را با هجویات قاطی نکنند. معتقدم با منطق هم می‌شود مخاطب را خنداند و اگر هنرمندی عناصر کمدی را بداند، دیگر لازم نیست برای خنداندن مخاطب به هر ترفندی دست آویز شود. من کارم را بلدم و محال است تکنیکی را که امسال به کار برده‌ام سال دیگر هم مورد استفاده قرار دهم.
این هنرمند در پایان صحبت‌هایش درباره جایگاه فعلی نمایش‌های آیینی و سنتی در میان مخاطبان یادآور شد: من به توفیق نمایش‌های آیینی  و سنتی خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم چون این درخت خشک شده بود و داشتند شاخ و برگش را هم می‌زدند اما آقای فتحعلی‌بیگی این درخت را دوباره آبیاری و زنده کرد. معتقدم جشنواره آیینی و سنتی هر سال گسترده‌تر و بهتر در حال برگزاری است. جشنواره در معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی به مردم ایران و حتی دیگر کشورهای موفق عمل کرده است و از طریق جشنواره بسیاری از نمایش‌های آیینی ما در نقاط دیگر دنیا به صحنه رفته‌اند.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین